40 درصد پرستاران کشور فارغ التحصیل دانشگاه آزاد هستند

دانشکده پرستاری واحد تهران، سال 64 تاسیس شد که به مرور زمان در سراسر کشور افزایش یافت تا جایی که امروز 90 واحد در کشور، رشته پرستاری را ارائه می دهند و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی این رشته نیز انجام می شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، قبل از وقوع انقلاب اسلامی و در سال ۵۰، پرستاری به شکل یک رشته دانشگاهی درآمد و به تدریج موسسات و مدارس عالی پرستاری تبدیل به دانشکده‌های پرستاری و آموزش آکادمیک شدند و ورود به این رشته با کنکور امکان‌پذیر شد؛ از مشکلات عمده‌ای که پرستاری در دوره قبل از انقلاب داشت که بعد از انقلاب این مشکل مرتفع شد عدم جذب پرستاران مرد در سیستم بهداشتی و درمانی بود، درحالی‌ که با توجه به بافت فرهنگی و مذهبی کشور ما نیاز به پرستار مرد به شدت احساس می‌شد؛ این مشکل جامعه پرستاری با وقوع انقلاب اسلامی حل شد و تعدادی از ورودی‌های دانشگاه به آقایان اختصاص یافت.

گسترش رشته پرستاری در دوران بعد از انقلاب غیرقابل انکار است تا جایی که اثرات مثبت انقلاب، در دوران جنگ و با ایفای نقش بی‌بدیل پرستاران، هم در عرصه مقاومت و هم در عرصه مراقبت و درمان، مشخص شد و تعداد زیادی از پرستاران و دانشجویان پرستاری با اشتیاق در دفاع از ارزش‌های انقلاب برای کمک و رسیدگی به رزمندگان در جبهه‌‌های نبرد حق علیه باطل حضور یافتند و به درجه رفیع شهادت هم نائل شدند.

دوره‌های پیشرفته برای رشته پرستاری که قبل از انقلاب اسلامی آغاز شده بود همچنان بعد از انقلاب هم ادامه پیدا کرد و در طول دوران جنگ که پرستاران مرد به جبهه‌ها اعزام می‌شدند و در شهر‌ها کمبود پرستار احساس می‌شد، دوره‌های کوتاه مدت یکساله نیز برگزار شد.

سال‌های اول انقلاب، تنها دو گرایش مدیریت داخلی و جراحی و آموزش داخلی و جراحی در رشته پرستاری داشتیم؛ اما بعد‌ها این گرایش‌ها افزایش پیدا کرد و اکنون رشته پرستاری کودکان، پرستاری داخلی و جراحی، پرستاری بیماری‌های ویژه، مدیریت پرستاری، بهداشت جامعه و بهداشت زنان افزوده شد و رشته پرستاری به سمت تخصصی‌تر شدن رفت؛ تقریبا حدود سال‌های ۸۹ بود که دکتری پرستاری نیز افزوده شد درحالی‌که قبل از آن، ‌پرستاران برای اخذ مدرک دکتری به خارج از کشور اعزام می‌شدند تا بتوانند این دوره را در ایران برگزار کنند.

جایگاه پرستاری بعد از انقلاب اسلامی بیشتر و بهتر به جامعه معرفی شد. فعالیت‌های پرستاری قبل از انقلاب، حیطه بسیار محدودی داشت؛ اما باتوجه به نقش‌هایی که به تدریج و به خصوص در یک دهه اخیر، برای پرستاری تعیین شد، پرستار نقش پیشگیری کننده، بازتوانی، حمایت، آموزش و رهبری در نظام سلامت را برعهده گرفت.

بعد از انقلاب اسلامی دید مردم نسبت به پرستار تغییر کرد؛ شاید در سال‌های اول انقلاب، خانواده‌ها علاقه‌ای نداشتند که دخترانشان وارد رشته پرستاری شوند اما به تدریج با جایگاهی که پرستاری پیدا کرد، خود به خود موقعیت این قشر دلسوز و زحمت‌کش بهتر شد و امروز این رشته جایگاه ویژه‌ای در بخش خدمات بهداشتی و درمانی کشور دارد به صورتی که با گسترش در کلیه مراکز آموزش عالی دولتی و آزاد نقش بسزایی در خدمات رسانی به مردم در دورترین نقاط ایران داشته است.

دانشگاه آزاد نیز در سال‌های ابتدایی تاسیس خود اقدام به گسترش این رشته در کشور کرد به صورتی که امروز 90 واحد دانشگاهی در سراسر کشور به تربیت پرستار می‌‌پردازند و این حجم بالای فارغ التحصیلان منجر به گسترش بهداشت و سلامت در ایران بعد از انقلاب شده و دیگر کمتر شاهد مشکلات بهداشتی در نقاط محروم کشور هستیم، در همین راستا و برای بررسی بیشتر ابعاد دستاوردهای این رشته در دانشگاه آزاد به سراغ مسئولان مربوط رفتیم که مشروح آن به در زیر آمده است:

دکتر طاهره نصرآبادی رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌‌‌‌و‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای علم پرستاری در دانشگاه آزاد و چگونگی گسترش این علم بعد از انقلاب گفت: از سال 1364 دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد واحد تهران تاسیس شده و از این سال در کل کشور اقدام به پذیرش دانشجو در این رشته داشتیم که به تدریج به تعداد این واحدها افزوده شده و امروز 90 واحد دانشگاهی مجری پذیرش رشته پرستاری در کل کشور شده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر، بیش از 10 هزار دانشجو در رشته پرستاری در کل کشور داریم و گسترش این رشته در کل واحدهای کشور از زمان تاسیس تا به امروز منجر به توسعه عدالت آموزشی در دورترین نقاط ایران شده است. تربیت پرستار و ماما توسط دانشگاه آزاد و به کارگیری این تعداد قابل توجه فارغ التحصیل در دور افتاده‌ترین نقاط ایران منجر به توسعه شبکه بهداشت و درمان در کشور شده، این در شرایطی است که به دلیل کمبود در حوزه درمان قبل از انقلاب بسیاری از افراد در نقاط محروم و روستایی کشور ممکن بود جان خود را از دست بدهند.

رئیس دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در ادامه خاطر نشان کرد: دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد با توجه به ارزشیابی کمیسیون وزارت بهداشت از نظر کمی و کیفی، تعداد اعضای هیات علمی و دانشجو، امکانات آموزش بالینی ارتقا چشمگیری یافته و در واحدهای اصفهان و تهران در رشته پرستاری، پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی داشتند که در حال حاضر، هشت واحد دانشگاهی در رشته پرستاری دانشگاه آزاد تحصیلات تکمیلی دارند و چند واحد دیگر هم تعیین شده که آنها هم اقدام به پذیرش در مقطع تحصیلات تکمیلی خواهند کرد.

نصرآبادی تاکید کرد: بزرگترین دستاورد دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد، پذیرش دانشجو در مقطع دکتری از سال گذشته است که در واحد پرستاری آزاد تهران پذیرش دکتری داشتیم که تا به امروز، دو دوره پذیرش دانشجو در این مقطع صورت گرفته و بسیاری از استادان پیشکسوت در مقطع دکتری تخصصی این دانشکده تدریس دارند.

وی یاد آور شد: در حال حاضر، 70 درصد دانشجویان ما از خانم‌ها هستند و با توجه به اینکه نسبت بیماران ما شامل طیف آقایان و خانم‌ها می‌‌شود قطعا وجود آقایان هم در این رشته لازم است و به حضور پرستاران مرد برای رسیدگی به بیماران نیازمندیم.

رئیس دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تصریح کرد: 40 درصد پرستاران کل کشور در دانشگاه آزاد تربیت می‌‌‌شوند. در حال حاضر، دانشگاه آزاد به عنوان وزنه‌ای در بخش علم پرستاری و مامایی فعالیت می‌کند و در بسیاری از موارد حتی جلوتر از دانشگاه‌های مطرح دولتی حرکت کردیم.

نصرآبادی متذکر شد: در دوران قبل از انقلاب مدرسه عالی پرستاری وجود داشت؛ اما گستردگی و پذیرش آن به میزان ظرفیت موجود نبود، بعد از انقلاب این مدرسه به شکل دانشکده پرستاری درآمد که در تمام نقاط کشور و در دانشگاه‌های مختلف دولتی و آزاد گسترش یافت که با استاندارهای جهانی انگلیس و آمریکا در جهت همراهی با این علم در دنیا مطابقت دارد و امروز نیاز کشور به فارغ التحصیلان این رشته تا حد قابل توجهی تامین شده است.

بهناز فرمهینی فراهانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تغییر شرایط رشته پرستاری در ایران بعد از انقلاب گفت: بعد از انقلاب یک تغییر نگرش کلی نسبت به رشته و شغل پرستاری ایجاد شد و تا قبل از انقلاب خانواده‌‌ها تمایلی نداشتند دخترشان وارد رشته پرستاری شود و شرایط و مشکلاتی که از قبل انقلاب برای کارکردن خانم‌ها وجود داشت مانع از حضور بسیاری از افراد پای‌بند به اصول و موازین شرع بود.

وی افزود: در جامعه‌‌‌ای که نسبت به حریم و محدوده خانم‌ها احترام گذاشته می‌‌شود طبیعتا دیدگاه نسبت به بعضی از مشاغل هم تغییر می‌‌کند و خوشبختانه بعد از انقلاب این قدر از نظر علمی دانشجویان ما قوی شدند که در همه جای دنیا می‌توانند کار کنند و آنها را بپذیرند و کلیه این دستاوردها، قطعا به همان تغییر نگرش بعد از انقلاب برمی‌گردد.

وی تاکید کرد: توصیه‌‌‌ام به داوطلبان رشته پرستاری این است که تنها با حس علاقه‌‌مندی وارد این رشته شوند، چون رشته پرستاری، عشق می‌خواهد و صرفا با علاقه‌‌مندی است که می‌توان مشکلات و سختی‌های این شغل را پشت سرگذاشت.

گفتنی است، بهناز فرمهینی فراهانی فارغ التحصیل رشته پرستاری سال 1353دانشگاه علوم پزشکی ارتش است وی دارای کارشناسی ارشد آموزش پرستاری کودکان و از افتخاراتش حضور در مناطق جنگی و خدمت به مردم است و مدت 22 سال است که عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران است.

آنچه مسلم است، نقش دانشگاه آزاد در توسعه عدالت آموزشی در کشور امری غیر قابل انکار است؛ اما بدون شک، گستردگی و پیشرفت علوم مختلف در کشور مرهون انقلاب اسلامی بوده و دانشگاه آزاد هم فرزند انقلاب است که با گستردگی در سراسر کشور علاوه بر بالارفتن سطح تحصیلات عالیه منجر به محرومیت زدایی و افزایش سطح رفاه و فرهنگ در کشور شده که تمامی این دستاوردها به وضوح نمایان است.

در دوران قبل از انقلاب خیلی از مشاغل مناسبت خاصی برای تقدیر نداشتند و بعد از انقلاب و با تغییر ارزش‌ها بود که میلاد حضرت زینب(س) به عنوان اسوه فداکاری و ایثار به عنوان روز پرستار انتخاب شد و درسایه تغییر همین ارزش‌‌‌ها بود که همگام با رشد علمی روز دنیا در رشته‌ پرستاری بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته برای دفاع از ارزش‌های انقلاب در میدان نبرد حضور یافتند. به برکت همین تحول انقلابی و اسلامی بود که بسیاری از دختران محروم مانده از تحصیل با حضور در این رشته حتی حضور در دوران دفاع مقدس نیز داشتند.

امروز، رشته پرستاری فارغ التحصیلان بسیاری در کل کشور دارد و این توسعه چشمگیر در بخش سلامت و درمان ایران بعد از انقلاب دستاوردی غیر قابل انکار در عرصه بهداشتی کشور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 992577

وب گردی

وب گردی