تولید دو دستگاه دانش بنیان ایران ساخت

در نخستین بخش از سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به استان اصفهان ضمن بهره برداری از محصولات دانش‌بنیان و فناور ایران ساخت پزشکی و سلامت، پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی افتتاح شد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بخش نخست سفر به استان اصفهان از مجموعه‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در شهرک نوآوری و شهرک سلامت اصفهان دیدن کرد.

هدف اصلی این مجموعه دانش بنیان، ارائه مجموعه‌ای از خدمات درمانی و بهداشتی در قالب 36 کلینیک تخصصی در حوزه‌های درمانی مختلف است.

تولید دو دستگاه دانش بنیان ایران ساخت

در بازدید معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از شهرک سلامت اصفهان، دو دستگاه پیشرفته ایران ساخت به نمایش درآمد.

در بخشی از این بازدید دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی ایران ساخت که در تشخیص و درمان سرطان کاربرد دارد نصب و راه اندازی شد. ساخت دستگاه شتابدهنده خطی پزشکی نیازمند دانش فنی بالا است و تولید آن توسط شرکت دانش بنیان بهیار صنعت انجام شده است.

ساخت و تجاری سازی این دستگاه در قالب طرح های کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت می‌شود.

به گفته مدیرعامل این شرکت فن آور ارزش نمونه خارجی هر نمونه از این دستگاه بین 1.2 تا سه میلیون دلار است و ساخت نمونه ایران ساخت این دستگاه با کیفیت مشابه خارجی ۱۵۰ هزار دلار هزینه دارد که نسبت به نمونه خارجی زمینه جلوگیری از خروج ارز را فراهم می کند.

همچنین کیفیت و فناوری بالای این محصول دانش بنیان، راه ارز آوری از طریق صادرات را هموار می کند.

دستگاه اشعه ایکس ایران ساخت با کاربرد مشاهده و اسکن کانتینرهای گمرکی کالا نیز دیگر دستگاه به بهره برداری عملیاتی رسید.

این دستگاه دانش بنیان که با تولید پرتوهای ایکس و دریافت علایم روی شناساگرها، داخل کانتینر های گمرکی و بار را شناسایی و امکان مشاهده محموله های بار را فراهم می کند.

این دستگاه دانش بنیان نخستین بار در کشور و با حمایت معاونت علمی و فناوری تجاری سازی شده است.

با ساخت این دستگاه، ایران ساخت کشورمان در جمع چهار کشور دارنده این فناوری قرار می گیرد. قیمت نمونه خارجی این دستگاه بین ۲ تا ۳ میلیون دلار است. ساخت نمونه ایران ساخت و کاملا بومی با هزینه کم تر از 100هزار دلار، صرفه جویی ارزی قابل توجهی را در کنار ایجاد زمینه ارزآوری از راه صادرات به دنبال دارد.

دیدار و گفت و گو با استارتاپی های دانشگاهی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری سپس به دانشگاه اصفهان رفت تا دستاوردهای فناوران استارتاپی مستقر در مرکز نوآوری و کارآفرینی این دانشگاه را از نزدیک شاهد باشد. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این بازدید ضمن مشاهده توانمندی‌ها، خدمات و محصولات مستقر در این مرکز، به گفتگو با فعالان فناور نشست.

همچنین با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و فرمانده پایگاه چهارم شهید وطن پور هوانیروز، روند همکاری شرکتهای دانش بنیان با هوانیروز ارتش در ساخت و تجهیز انواع سامانه های بومی قابل نصب بروی انواع بالگردها بررسی شد. ستاری از دستاوردهای فوق العاده هوانیروز در ارتقای بنیه دفاعی کشور در شرایط تحریم ابراز خرسندی کرد.

به گفته معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همکاری بخش های نظامی و دانش بنیان الگوی مناسبی برای دیگر مجموعه ها و زمینه های پیشرفت در این حوزه به مدد همکاری های مشترک نظامی و فناوری است.

افتتاح پارک علم و فناوری سلامت

در ادامه سفر ستاری به اصفهان، پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان افتتاح و پذیرای واحدهای فناور و دانش بنیان حوزه سلامت شد.

کسب و کارهای دانش بنیان و فناور دانش بنیان حوزهای گوناگونی چون فناوری های سلامت، تجهیزات پزشکی، غذا و دارو در این پارک علم و فناوری استقرار یافته است که برای ورود به مرحله تجاری سازی، حمایت و هدایت می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 992642

وب گردی

وب گردی