جزئیات نظام رتبه بندی CWUR/ ارزیابی‌ها بر اساس داده‌های ارسالی دانشگاه‌ها نیست

با اعلام کسب رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه بندی CWUR، در شبکه های مجازی این شائبه ایجاد شد که این رتبه‌بندی چندان معتبر نیست، این در حالی است که از سال 2012، این مرکز رتبه بندی شاخص هایی مانند کیفیت آموزش،‌ اشتغال فارغ التحصیلان، خروجی تحقیقات دانشگاه های جهان را بدون در نظر گرفتن نظر سنجی‌ها و داده‌های ارسالی دانشگاه‌ها ارزیابی می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ممکن است گاهی در اخبار شنیده باشید که یک یا چند دانشگاه کشور توانسته اند در رتبه‌بندی‌های بین المللی کسب رتبه کنند، اگر به حوزه آموزش عالی علاقه‌مند باشید احتمالا پیگیر می شوید که این دانشگاه ها در کدام رتبه‌بندی و در چه زمینه‌ای توانسته‌اند رتبه کسب کنند.

چندی پیش رتبه بندی 2018-2019 مرکز رتبه بندی CWUR منتشر شد، بر اساس این رتبه بندی دانشگاه های هاروارد، استنفورد و موسسه تکنولوژی ماساچوست رتبه اول تا سوم را کسب کردند. برای مشاهده نتایج این رتبه بندی اینجا کلیک کنید.

دانشگاه آزاد اسلامی از دانشگاه های دولتی پیشی گرفت

براساس رتبه بندی 2018-2019 CWUR، دوازده دانشگاه کشور توانستند کسب مقام داشته باشند، در این میان دانشگاه آزاد اسلامی با امتیاز 75.3 و رتبه 371 جهانی توانست از دانشگاه تهران پیشی بگیرد و رتبه اول را کسب کند. جدول زیر بیانگر رتبه در دانشگاه‌های کشور، رتبه جهانی و شاخص هایی مانند اعتبار، خروجی پژوهشی،‌ کیفیت انتشارات و استناد است:

با اعلام کسب رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه بندی CWUR در شبکه های مجازی این شائبه ایجاد شد که این رتبه بندی چندان معتبر نیست، این در حالی است که از سال 2012، CWUR شاخص هایی مانند کیفیت آموزش،‌ اشتغال فارغ التحصیلان، خروجی تحقیقات دانشگاه های جهان را بدون در نظر گرفتن نظر سنجی ها و داده‌های دانشگاه‌ها ارزیابی می‌کند.

براساس داده‌های این پایگاه، مرکز رتبه بندی دانشگاه های جهانی (CWUR) یک سازمان مشاوره ای است که در زمینه سیاست، بینش راهبردی و خدمات مشاوره ای به دولت ها و دانشگاه ها در راستای بهبود نتایج آموزشی و تحقیقاتی فعالیت می کند.

این رتبه بندی به عنوان یک پروژه در جده عربستان سعودی، با هدف ارزیابی 100 دانشگاه برتر جهان آغاز شد. این رتبه بندی به سرعت توسط دانشگاه ها و رسانه ها در سراسر جهان گزارش و درخواست های زیادی برای گسترش آن دریافت شد. در سال 2014 این رتبه بندی
به لیست 1000 دانشگاه برتر از 18 هزار دانشگاه در سراسر جهان گسترش یافت و منجر به ایجاد بزرگ‌ترین لیست رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان شد.

از سال 2016، مرکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی در امارات متحده عربی مستقر شد.

شاخص های رتبه بندی CWUR

جدول زیر بیانگر شاخص‌های این رتبه‌بندی و سهم آن‌ها است:

خبرنگار: نیوشا یعقوبی

انتهای پیام/

کد خبر: 992711

وب گردی

وب گردی