چارچوب مفهومی و زمینه های علمی اجتماعی در تحقق کارآفرینان دانشگاهی

دانشگاه های نسل چهارم علاوه بر امر آموزش و پژوهش بر مساله فناوری و کارآفرینی تمرکز دارند، از سویی دیگر اشتغال چالش جامعه امروز ایران است. در این گزارش ایسکانیوز به زمینه ها و چالش های «دانشگاه کارآفرین» می پردازد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ یکی از چالش های جدی و رو به گسترش کشور که اگر توسط سیاستگذاران و مجریان امر، تدبیر نشود ظرفیت تبدیل شدن به یک بحران ملی را نیز دارد، افزایش میزان نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و به ویژه تحصیلات تکمیلی است که منجر به شکل گیری معضلات گوناگون و جدی در حلقه های بعدی اجتماعی و اقتصادی می شود.

نظر به نرخ بیکاری و شرایط کنونی کشور(که جامعه جوانی را تشکیل می دهد)، برای مقابله و مهار بیکاری رو به افزایش فارغ التحصیلان، راهکارهایی نظیر توجه بیشتر به سیاست های کارآفرینی، تقویت روحیه تاسیس کسب و کار در بخش خصوصی، ارتباط بیشتر و موثرتر دانشگاه با صنعت و جامعه، جذب سرمایه گذاری خارجی، تاسیس بنگاه های زود بازده کوچک و متوسط اقتصادی، استارت آپ ها و... می تواند تاثیرگذار و تعیین کننده باشد. کما اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر این امر تاکید نموده اند؛ «آن چیزی که در متن جامعه اشتغال ایجاد می‌کند، تحرّک ایجاد می‌کند و طبقات پایین را بهره‌مند می‌کند، همین صنایع کوچک و متوسّط است.»(۱۳۹۵/۰۱/۰۱)

تکمیل چرخه «تجاری سازی دانش»

از سوی دیگر یکی از رسالت های اصلی دانشگاه تبدیل علم به ثروت یا به عبارت دقیق تر در ادبیات آکادمیک «تجاری سازی دانش» است که برای تحقق این امر نیازمند اعمال برنامه ریزی و سیاست گذاری در سیستم آموزش دانشگاهی، تغییر در منابع و سرفصل های درسی و طرح درس برخی از رشته های دانشگاهی، تقویت دانشگاه ها و دانشکده ها با محوریت مباحث کارآفرینی و کاربردی سازی علم و مهارت آموزی است. البته ناگفته نماند پیاده سازی و به کارگیری هر کدام از اقدامات فوق الذکر، نیازمند زیرساخت های مناسب در نظام آموزش عالی و نهادهای همکار در کشور است که همت و تلاش همه جانبه مسئولان ذی ربط را می طلبد.

گفتنی است، طی سال های گذشته که کشور با رکود اقتصادی و جوانان با معضل بیکاری درگیر هستند، مقام معظم رهبری نیز با نامگذاری سال‌های متعدد با تاکید بر مسائل اقتصادی به ویژه اقتصاد مقاومتی، بارها به مقوله بیکاری و رونق اقتصادی اشاره کرده‌اند. توجه ایشان به امر اشتغال جوانان و رونق اقتصاد در کشور، دستگاه‌ها و دولتمردان و مسئولین را مکلف به توجه ویژه به این امر و مرتفع سازی مشکلاتِ تحقق این مسیر می سازد.

ضعف در آمایش آموزش عالی؛

همچنین فقدان مهارت آموزی و فراگیری قوانین جذب بازار کسب و کار در دانشگاه ها باعث شده است قشر جوان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت فنی و حرفه ای و بیشتر به دنبال مدرک گرایی باشند. در حالی که در کشور های پیشرفته تربیت فرد متخصص که در کنار تولید علم بتواند در بازار کار نیز مثمر ثمر واقع گردد و نیاز های کشور خود را برطرف سازد، بسیار حائز اهمیت است. در کنار عوامل بالا عدم تناسب و نامتوازن بودن رشته های دانشگاهی و بازار کار نیز بر بیکاری در کشور دامن زده است، که از این معضل با عنوان«ضعف در آمایش آموزش عالی» یاد می شود.

گرایش به کارآفرینی در میان فارغ التحصیلان و دانشجویان؛

کارآفرینی در سالیان اخیر به عنوان راهکار برای کاهش بیکاری و یا مهار سیر صعودی آن و بهبود وضعیت اقتصادی کشور مطرح گردیده است وبا استقبال از مشاغل کارآفرینانه، رشد کارآفرینث و فرهنگ کارآفرینانه از سوی جوانان، فارغ التحصیلان دانشگاهی و دانشجویان مواجه گردیده است.

البته دانشجویانی که قصد دارند کارهای کارآفرینانه و نوآور را طرح ریزی و آغاز کنند لازم است به نکاتی نظیر شناخت کافی از منابع لازم برای شروع کسب و کار، برنامه ریزی دقیق مالی، منجر شدن ایده پژوهشی به محصول یا خدمات جدید جهت درآمدزایی و تجاری سازی اشراف کافی داشته باشند.

دانشگاه و کارآفرینی؛

ترویج کارآفرینی در دانشگاه مستلزم توسعه آن در تمامی سطوح و تعامل سیستم آموزشی و رشته ها با یکدیگر است. از سوی دیگر ایجاد مراکز نوآوری و کارآفرینی در هر دانشگاه می تواند به عنوان نیروی محرک و پیش برنده دانشجویان در جهت کارهای زود بازده و خود اشتغالی باشد.

همچنین دانشگاه می تواند با ارائه فرصت ها، تجربیات و فرهنگ ایجاد اشتغال دانشجویان را تربیت کند که پس از فارغ التحصیلی منتظر پیشنهاد کار یا جستجو برای کار به خصوص کار پشت میز نشینی، نباشند بلکه با پیش زمینه فکری کارآفرینی اقدام به پیاده سازی استارت آپ یا مشاغل نوآوری در جهت تجاری سازی ایده های فکری خود می کند.

برای احقاق اهداف کارآفرینی چند سالی است که دانشگاه های تخصصی با نام دانشگاه کارآفرین و تمرکز ویژه دانشگاه علمی و کاربردی روی این مبحث را شاهد هستیم.

چالش های کارآفرینی دانشگاهیان؛

دلزدگی و بی انگیزگی، ترس از دست دادن سرمایه اولیه، عدم حمایت های مالی از سوی موسسات مالی و بانک ها برای اعطای وام، مشکلات صادرات محصولات کارآفرینان، فقدان شرایط کافی در فعالیت کارآفرینان در بازار کار، عدم اعتماد به طرح های نوآورانه از سوی سازمان های دولتی و خصوصی، نداشتن آگاهی از قوانین، بازاریابی ضعیف شرکت های فناورانه از جمله مشکلات کارآفرین در حوزه های مختلف است.

به نظر می رسد که در دانشگاه های کشور آموزش کافی در مورد نحوه استفاده از علم و دانش در جهت ایجاد کسب و کار و درآمدزایی، به دانشجویان ارائه نمی شود و دانشجو پس از اتمام دوره تحصیلی خود حتی در رشته های دانشگاهی مرتبط، آگاهی بسیار کمی در مورد نحوه به کارگیری علم و دانش خود در جهت ایجاد کسب و کار شخصی دارد و شاید به جرأت بتوان گفت که این آگاهی نیز در پی تلاش و جستجوی فردی دانشجویان به وجود آمده است.

سخن آخر؛

ایسکانیوز سعی نموده فرصت، ظرفیت، تهدید و آسیب کارآفرینی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی را در سلسله گزارش هایی با در نظر گرفتن نقطه نظرات مسئولین، اساتید، دانشجویان، کارآفرینان و ... مورد نقد و بررسی قرار دهد. همچنین امید است این سلسله گزارش ها منجر به کاهش آمار بیکاری، آشنا سازی دانشجویان با فرهنگ کارآفرینی و پیاده سازی ایده های خلاقانه در راستای اقتصادی درون زا و بنگاه های کوچک زوده بازده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 992749

وب گردی

وب گردی