رونمایی از تمبر «ایران ساخت»

درمراسم افتتاحیه دوسالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن از تمبر یادبود رویداد در حوزه حمایت از کالای ایرانی رونمایی می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز،محمود رضایی معاون شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو در نشست خبری سومین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن اظهار کرد:درمراسم افتتاحیه این همایش تمبر یادبود رویداد در حوزه حمایت از کالای ایرانی رونمایی می شود.

وی درادامه گفت : سومین دوره این همایش 26 تا 29 دی ماه سال جاری در جزیره کیش برگزار می شود که توسعه صنعت فولاد با نگاهی ملی و فناورانه، حمایت از دانش های نوین با هدف بستر سازی تولید انبوه، بومی سازی زنجیره تامین در مسیر اقتصاد مقاومتی و خودکفایی تولید کاتالیست صنایع فولاد با اتکا به دانش ایرانی موضوعاتی است که در این رویداد بررسی می شود.

اعتماد به تولید کننده داخلی گامی برای پیمودن مسیر پیشرفت و خوداتکایی

همچنین محمد امین ابراهیمی دبیر اجرایی این همایش نیز درباره اهمیت برگزاری این رویداد ابراز کرد: بحث بومی سازی کاتالیست ها در کشور با چالش هایی همچون عدم اعتماد به تولید کننده داخلی مواجه بود که در سال های اخیر با شرایط فراهم شده در راستای حمایت از تولیدات ایران ساخت توانستیم از عهده این چالش برآییم.

دورهمی برای بومی‌سازی قطعات و کالاهای «ایران ساخت»

وی ادامه داد: بنابراین از سال 93 جای خالی برگزاری چنین رویدادی حس شد تا به وسیله آن تمامی اعضای خانواده فولاد ایران دور هم جمع شوند. دورهمی که در آن مباحث همچون بومی سازی قطعات و کالاهای مختلف این حوزه با محوریت موضوع کاتالیست بررسی می شود. سال 95 دومین دوره همایش برگزار شد و سومین دوره نیز سال جاری به میزبانی شرکت نفت و گاز سرو با هدف رویکرد و بررسی وضعیت بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیا مستقیم آهن برگزار می شود.

ابراهیمی همچنین بیان کرد: در این همایش به دنبال آن هستیم تا با ایجاد محیطی صمیمی میان متخصصان فولاد و صنعت کاتالیست، علاوه بر حداکثر سازی تـعـامل میان آنها و ایجاد زبان مشترک، هم افزایی مورد نیاز بومی سازی صنعت فولاد ایجاد شود.

رونمایی از تمبری برای حمایت از کالای «ایران ساخت»

به گفته وی، درمراسم افتتاحیه این همایش از تمبر یادبود رویداد در حوزه حمایت از کالای ایرانی رونمایی می شود. همچنین از نسل جدید کاتالیست های شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو که ارزش افزوده بالاتر، شکل و جنس جدید دارند رونمایی می شود.

همچنین در ادامه این نشست رضایی توضیحاتی درباره فعالیت شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو ارائه داد و اظهار کرد: دستیابی به دانش فنی کاتالیست های صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد را باید مهمترین فعالیت این شرکت دانش بنیان بدانیم. تولید و بومی سازی کاتالیست ها در دهه گذشته یکی از چالش های اصلی صنعت فولاد محسوب می شد اما با تلاش محققان امروزه همین چالش تبدیل به فرصت و نقطه قوتی برای کشور شده است.

دستیابی به دانش فنی محصولات "های تک"

ابراهیمی نیز بیان کرد: دستیابی به تولید 55 میلیون تن فولاد خام در کشور در افق 1404 پیش بینی شده و در این راستا نیز برنامه ریزی های مختلفی برای افزایش ظرفیت و رشد در این حوزه در نظر گرفته شده است. برای رسیدن به این چشم انداز توجه به نقش زنجیره تامین کالا پراهمیت است و در این میان محصولات "های تک" تاثیرگذاری به مراتب بیشتری دارند. در حال حاضر با وجود تحریم ها در کشور نیاز است کالاهای "های تک" را بومی سازی کنیم و یکی از مهمترین این محصولات کاتالیست ها هستند.

بومی سازی قلب فرآیندهای شیمیایی

وی با بیان اینکه در صنعت نفت، پتروشیمی، فولاد و پالایش حدود 100 نوع کاتالیست کاربرد دارد که قلب فرآیندهای شیمی محسوب می شوند گفت: زیرا بدون کاتالیست مجموعه های فولادی، پتروشیمی و پالایشگاه ها قادر به فعالیت نیستند. شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو حدود 30 نوع از این کاتالیست ها با تلاش محققان بومی سازی و تولید صنعتی شده است. در شرایطی که بسیاری از شرکت های خارجی کاتالیست را در اختیار ما قرار نمی دهند با این اقدام نیاز به واردات به این محصول رفع شد.

رفع نیاز 85 درصدی کشور به آهن اسفنجی با محصولات ایرانی

به گفته وی، امروز سهم بازار کاتالیست های مورد استفاده در صنعت فولاد 70 درصد است و تقریبا حدود 40 درصد آهن اسفنجی کشور با کاتالیست های این شرکت دانش بنیان تولید می شود. از آنجا که ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان فولاد به روش احیای مستقیم آهن در دنیا است و پیش بینی می شود تا افق 1404 حدود 85 درصد از آهن اسفنجی کشور با کاتالیست های این شرکت دانش بنیان تولید شود. همچنین تمام نیاز واحدهای تولید کننده آمونیاک و متانول به کاتالیست توسط محصولات این شرکت رفع شده است.

ابراهیمی همچنین بیان کرد: سالانه کشور به یک هزار و 300 تن کاتالیست احیای آهن با ارزش 16 میلیون دلار نیاز دارد با تلاش محققان کشور در شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو موفق به تولید 900 تن از این نیاز شدیم تا از خروج 11 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شود. البته در بحث کاتالیست گاز سنتز نیز اقداماتی توسط شرکت انجام شده تا 85 درصد نیاز بازار تامین شود و از خروج 7 میلیون دلار جلوگیری شود.

همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن با مشارکت و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 26 تا 29 دی ماه سال جاری در جزیره کیش برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 992760

وب گردی

وب گردی