عوامل شیوع تقلب دانشجویان در امتحان/ مهارت کشی با طعم  تنبلی

بسیاری از دانشجویان از عوامل مخرب تقلب در امتحانات بی اطلاع هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بسیاری از دانشجویان شب امتحانی برای کسب نمره قبولی دست به هرکاری می زنند و یکی از روش های آسان از دید این افراد تقلب سرجلسه امتحان است.

یکی از معانی تقلب، جعل است و دانشجویان با بی توجهی به این موضوع سرجلسه امتحان حاضر می شوند و از این روش اشتباه برای کسب نمره قبولی استفاده می کنند.

تقلب، دانشجویی را که از مهم ترین و تاثیر گذارترین عناصر کشور است و در آینده سرنوشت آن را در تمام ابعاد رقم می زند به فردی سست و تنبل تبدیل می کند.

دانش آموز یا دانشجویی که یک بار با استفاده از تقلب به موفقیت آموزشی دست یافته به نوعی به این رفتار نادرست اعتیاد و وابستگی روانی پیدا می کند و دیگر نمی تواند برای رسیدن به اهداف آموزشی و کسب نمرات بهتر در آینده تلاش کند.

تقلب یاد می دهد که در هنگام مواجه شدن با هر مشکلی به جای شناخت کامل ابعاد آن و جست و جوی بهترین راه حل و رفع مشکل به دنبال راهی معجزه آسا باشیم. کسی که به این موضوع عادت کرده، در آینده نیز برای حل تمام مشکلاتش به دنبال چنین راهی است که در خیلی از مواقع به قانون شکنی و زیر پا گذاشتن حق و حقوق دیگران منجر می شود.

کسانی که به این پدیده شوم عادت کرده اند میزان آسیب پذیری آن ها در زندگی آینده‌شان افزایش می‌یابد چون در مواجهه با مشکلات آمادگی لازم را کسب نکرده اند.

تقلب در امتحان یکی از مهمترین مواردی است که صداقت علمی را نقض و به طور جدی کیفیت تدریس، قابلیت اطمینان در فرایند ارزیابی و اعتماد عمومی را به آموزش عالی تضعیف کرده است؛ لذا، در مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر بروز تقلب در امتحانات با تکیه بر تجارب زیسته دانشجویان تحصیلات تکمیلی به این مهم پرداخته شده است.

اگر تقلب در امتحانات را ریشه یابی کرد در شکل گیری شخصیت آینده دانشجویان تاثیر بسیار بدی خواهد گذاشت. همین امر موجب می شود تا افراد در کار های خود هم پس از مواجه شدن با سختی از تقلب کمک بگیرند.

تقلب، تعدی به حقوق دیگران

علی‌اصغر سناوندی دانش‌آموخته دانشگاه آزاد اسلامی

زمینه‌های بروز تقلب در برخی دانش‌آموزان و دانشجویان را به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم و اظهار کرد: اگر تقلب کسب منفعت از طریق راه‌های غیر صحیح دانسته شود، رفتار تقلب آمیز در امتحانات، رفتاری است که موجب کسب نمره غیر واقعی می‌شود که فرد استحقاق آن را ندارد؛ بسیاری از افراد در سراسر دنیا با روش‌هایی مانند کسب مال نامشروع و از بین بردن حق دیگران به منافعی می‌رسند، تقلب نیز از چنین منظری قابل تحلیل است؛ تقلب ویژگی‌هایی از جمله کسب غیر مجاز نمره، تعدی به حقوق دیگران و پنهان‌کاری دارد.

آئین نامه انضباطی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی

1. تقلب درامتحان : استفاده غیر مجاز از کتاب و جزوه و ... در جلسه امتحان در جهت پاسخگویی به سوالات

یا هر عملی که منجر به تغییر نمره دانشجو از منبعی غیر از دانسته های خود دانشجو شود با تایید استاد

تقلب محسوب شده و نمره 25 ./برای درس مربوطه درج خواهد شد.

2. چنانچه تقلب دانشجویی برای اعضای کمیته انضباطی محرز شد طبق بند فوق با وی رفتار خواهد شد و در

هر شرایطی جای هیچ گونه مساعدتی از قبیل حذف یا تغییر نمره وجود خواهد داشت.

3. خارج نمودن پاسخنامه از جلسه امتحان ، امحای ورقه و پاره کردن و فرستادن دیگری به جای خود به جلسه

امتحان از مصادیق دیگر تقلب محسوب شده و علاوه بر درج نمره 25 ./در درس مربوطه، تنبیهات دیگری برای

دانشجوی متخلف طبق مفاد آیین نامه به اجرا در خواهد آمد.

4. تخلف درامتحان : نقض مقررات جلسه امتحان بدون ارتکاب فعل یا وجود قرائن دیگرکه عامل معنوی در تقلب

را محرز کند و هرآنچه که موجب افزایش دانسته های دانشجو نشود ، که اهم مصادیق آن عبارتند از: همراه

داشتن کتاب ، جزوه ، برگه یادداشت ، موبایل ، ام پی تری پلیر ، ماشین حساب و ... ( مگر با مجوز استاد) ،

نوشتن اسم غیر واقعی روی برگه امتحانی ، ترک جلسه امتحان پس از رؤیت سوالات و قبل از امضای لیست

حضور و غیاب ، فراهم نمودن شرایط برای استفاده سایر دانشجویان از پاسخنامه خود یا کمک به دیگران برای

پاسخگویی به سوالات که با متخلف برحسب شدت و ضعف تخلف طبق آیین نامه رفتار خواهد شد.

5. در صورت تصحیح رفتار ، عدم تکرار تخلف ، کمیته انضباطی دانشجویی بنابه تشخیص خود می تواند اجرای

تمام یا بخشی از حکم را به حالت تعلیق درآورد.

آیین‌نامه انضباطی دانشگاه پیام‌نور

به همراه داشتن کتاب، جزوه، یادداشت و... در جلسه امتحان، همراه داشتن تلفن همراه (حتی خاموش)، هندزفری و هرگونه وسایل الکترونیکی، صحبت کردن با دیگردانشجویان و نگاه کردن به اطراف، رد و بدل کردن هر گونه وسیله اعم از لوازم التحریر، ماشین حساب، ایجاد اختلال در نظم جلسه، جابه جا کردن صندلی یا نشستن بر روی صندلی مغایر با شماه اعلام شده، بی احترامی به هر یک از برگزارکنندگان در قبل – حین یا در آزمون، عدم تحویل برگه سوال یا چرکنویس در پایان جلسه، عدم تحویل به موقع پاسخنامه‌ها و برگه‌ها سوال، رفتن به جای شخص دیگر در امتحان یا فرستادن شخص دیگر به جای خود در سر جلسه امتحان از موارد تخلفی آیین نامه دانشگاه پیام نور به حساب می‌آیند.

عوامل زمینه ساز تقلب

عوامل تربیتی

عوامل تربیتی عواملی است که انسان را تحت تأثیر فضا و روابط و مناسبات خود قرار می دهد و در شکلگیری تجربه های وی نقش اساسی ایفا می کند. یکی از مسایل مهمی که دانشجویان به تقلب رو می آورند عوامل تربیتی بوده که به 4 بخش تقسیم می شود و این بخش ها به شرح زیر است:

مسئولیت پذیری دانشجویان

کسانی که مسئولیت و عواقب فعالیتهای خود را بر عهده دارند، هیچگاه به خود اجازه نخواهند داد تا مرتکب اعمالی همچون تقلب در امتحان شوند.

مسئولیت پذیری دانشجویان نمود عینی نحوه عملکرد و رفتار متولیان امور فرهنگی و تربیتی به ویژه استادان و کارکنان دانشگاه ها است.

ضعف ایمان

به عقیده بسیاری از صاحبنظران نبود ایمان عامل دیگری است که سبب میشود شخص مرتکب تقلب در امتحان شود.

انتظارات والدین

انتظارات بالای والدین و اعضای خانواده نیز یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در سوق دادن هر چه بیشتر دانشجویان به تقلب است تا در مقابل والدین و اعضای خانواده خود شرمسار نباشند. انتظارات بالای والدین از ناآگاهی آنها از شرایط ارزشیابی در محیط دانشگاهی نشئت می گیرد.

نداشتن نظم و انضباط در انجام دادن فعالیتها

داشتن نظم و انضباط موجب میشود که دانشجو فعالیتهای خود را با برنامهریزی و مدیریت زمان انجام دهد. دانشجوی بدون نظم در ایام امتحانات با کمبود زمان مواجه و ناگزیر به سمت تقلب سوق داده می شود.

ضعف ارزشهای اخلاقی در محیط خانواده

بسیاری از صاحبنظران بر این عقیدهاند که ضعف ارزشهای اخلاقی در فرهنگ خانواده در شکلگیری ارزشهای اخلاقی فرد در اجتماع تأثیر خواهد گذاشت.

عوامل شخصیتی

منظور از عوامل شخصیتی الگوهای ویژه فکری، احساسی و رفتاری است که هر فرد را از افراد دیگر متمایز میسازد و سرچشمه درونی دارد.

این عوامل در چند بخش خلاصه می شود که به شرح زیر است:

لذت بردن از تقلب

به نظر صاحبنظران چون در دانشگاهها هیجانهای مفید خیلی کمرنگ است، دانشجویان برای خلق هیجان و لذت بردن دست به تقلب میزنند. پس اگر هیجانها، لذتها و شادیهای درست در دانشگاه وجود داشته باشد، مقداری از میزان تقلبها کاسته می شود.

عادت به تقلب

دانشجویی که یک بار با استفاده از تقلب به موفقیت آموزشی نسبتاً بزرگی دست پیدا کند، به نوعی به این رفتار نادرست اعتیاد و وابستگی روانی پیدا میکند و دیگر نمیتواند برای رسیدن به اهداف تحصیلی و کسب نمرات برتر در آینده تلاش کند. این امری است که متأسفانه، در بسیاری از دانشجوهای دانشگاه ما به عادت تبدیل و پس از طی مراحل تحصیل روز به روز بیشتر در شخصیتشان نهادینه میشود و تا آخر عمر با بیشتر آنها باقی میماند و اثرهای منفیاش را بهصورت مداوم بر جامعه میگذارد

راحت طلبی

تنبلی و گرایش به راحت طلبی در دانشجویان در انجام دادن سایر فعالیتها عاملی است که آنها این گرایش را در اعمالی مانند امتحانات نیز داشته باشند و موجب شده است که دانشجویان در ایام امتحانات به جای تمرکز بر دروس و مطالعه آنها، زمان خود را به تفکر در باره روشهای تقلب بگذرانند.

اعتماد به نفس پایین

به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران اعتماد بهنفس پایین عامل بسیاری از ناهنجاریها در محیط آموزشی از جمله تقلب در امتحان میشود. دانشجویی که به اندوختههای خود برای ارزشیابی دروس اعتماد ندارد، بر آن میشود تا با تقلب کردن این کمبود اعتماد را جبران کند.

منفعت طلبی برای کسب نمره بالاتر

از آنجایی که نظام نمرهدهی به دانشجویان کاملاً کمی است، چنانچه دانشجویی کسب نمره پایین را در خور و شأن خود نبیند، منفعت طلبی برای اخذ نمره بالاتر بهعنوان ناهنجاری مطرح میشود

خودنمایی و جلب توجه

متخصصان اجتماعی بر این باورند که نیاز به توجه نیازی اساسی برای افراد به شمار می آید و در دوران جوانی به اوج خود می رسد. کسانی که این نیاز را نمی توانند در مسیر فعالیتهای صحیح تأمین کنند، برای جلب توجه و خودنمایی به فعالیت های ناپسند روی می آورند. نیاز به جلب توجه و خودنمایی یا قدرتنمایی از دیگر مواردی است که فرد را به سمت تقلب در امتحانات سوق می دهد.

اضطراب امتحان

یکی دیگر از عوامل روانی مؤثر بر شکلگیری ناهنجاری در جلسه امتحانات وجود اضطراب امتحان است. اگر چه بسیاری از صاحبنظران بر این عقیده اند که اضطراب به میزان کم برای جلسه امتحانات ضروری است، اما اضطراب بیش از حد موجب به وجود آمدن ناهنجاری در امتحانات می شود.

حافظه ضعیف

عده ای از دانشجویان جزو کسانی هستند که زیاد درس می خوانند، اما چون روش مناسبی را برای درس خواندن انتخاب نکرده اند و فقط مطالب را حفظ کرده اند، اضطراب بیش از حد دارند و در زمان امتحان دچار فراموشی می شوند. این گروه چون نمی خواهند زحمتشان به هدر برود، از راه تقلب می خواهند تا به موفقیت برسند.

انتهای پیام/

کد خبر: 992765

وب گردی

وب گردی