کاهش هزینه‌های آبیاری در کشت گیاهان مناطق بیابانی

بررسی کاربرد مواد جاذب الرطوبه در کاهش هزینه‌های آبیاری کشت گونه‌های مناطق خشک و در مقابل افزایش بهره‌وری از آب حاصل از نزولات آسمانی موضوعی است که در پژوهشی محققان کشور به آن پرداختند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، " کاربرد مواد جاذب الرطوبه در افزایش راندمان بهره وری آب در کشت گیاهان مناطق بیابانی" عنوان طرح پژوهشی است که توسط محققان دانشگاه سمنان و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.

محققان این طرح را در مناطق بیابانی سمنان و همچنین بخشی از آن را در ایستگاه تحقیقاتی مربوط به مرکز تحقیقات بین المللی بیابان (دانشگاه تهران) انجام دادند. هدف طرح بررسی کاربرد مواد جاذب الرطوبه در کاهش هزینه های آبیاری کشت گونه های مناطق خشک و در مقابل افزایش بهره وری از آب حاصل از نزولات آسمانی است. که در مورد گونه های مورد نظر همچون تاغ، آتریپلکس و قره داغ انجام شد. همچنین مواد جاذب الرطوبه شامل استاکوزورب و آکوزورب در طرح مورد استفاده قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، کشت در عرصه بیابانی با استفاده از نهال گونه های مذکور و در ایستگاه در قالب کار گلدانی و با استفاده از بذر انجام شد. پس از پایان کار نیز ویژگی هایی همچون درصد استقرار، زنده مانی، ارتفاع، بیوماس هوایی و زیرزمینی،قطر یقه و ... اثر تعداد دفغات آبیاری همراه با مواد جاذب الرطوبه وبدون آن با استفاده از روشهای مناسب آماری مورد ارزیابی شد.

کاهش هزینه های مربوط به آبیاری برای استقرار نهال ها در سال اول پس از کشت که نیازمند چندین بار آبیاری است موضوعی پراهمیت محسوب می شود. بنابراین در این طرح ارزیابی این مسئله که در حالت استفاده از مواد جاذب الرطوبه، آیا امکان استفاده بهینه از نزولات آسمانی فراهم می شود و تیمار کم آبیاری در مقایسه با آبیاری معمول در طرح های کشت گیاهان مناطق خشک با کمک مواد جاذب الرطوبه تا چه حد در استقرار موفقیت آمیز گیاهان مورد نظر اثرگذار است بررسی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 992770

وب گردی

وب گردی