«خصوصی سازی علوم پزشکی» طرح سوداگران آموزش است که از درآمدهای نجومی کنکور ناامید شده اند

دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تجربه خصوصی سازی های پیشین بیانگر خروجی جز رانت و منافع باد آورده برای عده ای نیست.

رضا رحیمی دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز گفت: در سال های اخیر شاهد اتخاذ تصمیم‌هایی در سیاست های درمانی آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده‌ایم که به جای آنکه اصل بهبود کیفیت آموزش و افزایش راندمان درمانی را مبنای اصلی تصمیم‌‌گیری‌های خود قرار بدهند، سیاست مبتنی بر غلبه منافع اقلیتی بر اکثریتی بدون در نظر گرفتن عوارض و عواقب آن را سیاست‌گذاری می‌کنند.

عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت تصریح کرد: برای مثال می توان به طرح تربیت نیروی پرستار بیمارستانی در سال گذشته یا راه‌اندازی مراکز خصوصی آموزش عالی علوم پزشکی که در چند روز گذشته به نگرانی جدی میان بعضی از استادان علوم پزشکی، دانشجویان و دغدغه‌مند جامعه علمی کشور تبدیل گشته است، اشاره کرد.

در ادامه وی افزود: صحه بر این گزاره آن زمان شکل می گیرد که وقتی شاهد تلاش برای حذف کنکور سراسری توسط بخشی از بدنه دولت برای سال آینده هستیم، از آن طرف و برای حفظ منافع عده اندکی سرمایه دار، طرح خصوصی سازی مؤسسات آموزش عالی علوم پزشکی کلیک می خورد.

رحیمی با تاکید بر اینکه اصل خصوصی سازی مهم و برای افزایش کیفیت کار مثمرثمر است، یادآور شد: اما زمانی که تجربه عمده خصوصی سازی‌های پیش از این بیانگر خروجی جز رانت و منافع باد آورده برای عده ای نیست و فقدان یک قانون نظارتی متقن را گوشزد می کند، چگونه می توان در مورد فایده‌مندی این تصمیم به یقین رسید.

دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطر نشان کرد: جان مردم قیمت ندارد که شرایط را به گونه ای رقم بزنیم تا افرادی که فاقد شایستگی و‌ توانایی هستند و صرفاً از ثروت بیشتری برخوردارند، دسترسی به تحصیل برای آنها راحت تر و‌ پسندیده تر باشد.

وی با اشاره به اینکه باید در ابعاد فنی طرح نیز نگاهی بیندازیم، تصریح کرد: آینده‌ای که برای رشته های مهندسی با تأسیس مراکز عالی و خصوصی به‌وجود آمده است را باید برای رشته های علوم پزشکی نیز متصور شویم. همچنین در سیستم آموزشی کنونی که با هجوم چشمگیر داوطلبان به سمت رشته های علوم پزشکی آینده شغلی ناامنی را برای دانشجویان فعلی رقم می زند.

در پایان رحیمی گفت: تصویب چنین طرحی نه تنها از کیفیت خروجی کار می کاهد بلکه با افزایش دو چندان نیروی انسانی که از زیرساخت های ابتدایی مناسب بی بهره هستند، را تداعی می کند. خروجی این طرح برخلاف اصل عدالت آموزشی خواهد بود و شرایطی را به وجود می آورد که هرکسی از همه پولدارتر است از همه پزشک‌تر بشود.

گفتنی است؛ طی چند روز گذشته بخشنامه‌ای از طرف باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجرا ابلاغ شد که طی آن مجوز ایجاد بخش خصوصی در حوزه آموزش پزشکی مورد تأیید قرار گرفته و لازم‌ الاجراست؛ اما این بخشنامه و خصوصی سازی آموزشی مورد انتقاد گسترده جامعه دانشگاهی واقع شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 992787

وب گردی

وب گردی