آمار دانشجویان و استادان رشته پرستاری به تفکیک مقطع تحصیلی

بررسی های نشان می دهد در حال حاضر در کشور دارای 44 هزار و 350 نفر دانشجو و 1980 عضو هیات علمی در رشته پرستاری هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، زمانی که نام پرستار به میان می آید، تصویر خانمی با روپوش سفید در ذهنمان شکل می گیرد که با مهربانی به بیماران رسیدگی می کند، اگرچه پرستار لزوما نباید خانم باشد، در کشور ما کم نیستند مردانی که پرستارند و زندگی خود را وقف این کار کرده اند، با این حال تصویر خانم سفید پوش مهربان تصویری از یک پرستار است که از کودکی در ذهن هایمان حک شده است.

همان طور که می دانید سالروز ولادت حضرت زینب(س) را هر سال با عنوان روز پرستار جشن می گیریم، در این روز معمولا جشنی برای این قشر زحمتکش جامعه ترتیب داده می شود، مسئولان هم می آیند و در این روز از پرستاران و زحماتی که می شکند تقدیر می کنند.

اتفاقا در جشنی که چند روز پیش به مناسبت روز پرستار برگزار شد، اصغر دالوندی رئیس سازمان نظام پرستاری از دغدغه های پرستاران گفت، از کمبود پرستار، از لزوم ایجاد نظام ارجاع، پرداخت معوقات پرستاری، گسترش خدمات بیمه‌ای در حوزه پرستاری؛ از عدم رغبت پرستاران برای ارائه خدمت در منزل به علت تعرفه پایین سخن گفت و اعلام کرد: در حال حاضر پرستارنماها و آجی‌ها و آباجی‌ها به جای پرستاران در منازل فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه خانواده پرستاری بزرگ‌ترین جامعه نظام سلامت کشور را تشکیل می دهند، بیان کرد: در حال حاضر خانواده پرستاری دارای بیش از 190 دانشکده پرستاری، حدود 2 هزار عضو هیات علمی پرستاری، 200 هزار کادر پرستاری و 118 هیات مدیره در کشور است و بزرگ‌ترین جامعه نظام سلامت را تشکیل می دهد.

به همین منظور بر آن شدیم که ببینیم بزرگ‌ترین جامعه نظام سلامت چند دانشجو و عضو هیات علمی دارد.

90 درصد دانشجویان پرستاری در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند

نمودار زیر بیانگر آمار دانشجویان در حال تحصیل رشته پرستاری به تفکیک مقطع تحصیلی است:

بر اساس نمودار فوق می توان گفت دانشجویان کارشناسی پرستاری با 40 هزار دانشجو، 90 درصد دانشجویان این رشته را تشکیل می‌دهند، دانشجویان کارشناسی ارشد با 2 هزار و 900 دانشجو 9 درصد و دانشجویان دکتری تخصصی با 450 دانشجو، یک درصد دانشجویان رشته پرستاری را تشکیل می دهند. در مجموع تعداد دانشجویان رشته پرستاری 44 هزار و 350 نفر است.

1980 عضو هیات علمی پرستاری داریم

جدول زیر بیانگر تعداد اعضای هیات علمی پرستاری در دانشگاه دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی است:

به طور کلی تعداد اعضای هیات علمی پرستاری در دانشگاه دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی یک هزار و 980 نفر است که هزار و 352 نفر مربوط به دانشگاه های دولتی و 628 نفر مربوط به داتشگاه آزاد اسلامی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 992796

وب گردی

وب گردی