بولتون تابستان گذشته خواستار حمله نظامی به ایران شده بود

روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد مشاور امنیت ملی کاخ سفید شهریور گذشته و در پی حمله خمپاره‌ای به سفارت آمریکا در بغداد، خواستار حمله نظامی به ایران شده بود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از منابع آگاه گزارش داد که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید سپتامبر سال گذشته میلادی (شهریور ۹۷) و در پی حمله خمپاره‌ای به سفارت آمریکا در بغداد خواستار حمله نظامی به ایران شده بود.

مقامات دولتی کنونی و پیشین آمریکا به این روزنامه گفته‌اند که این پیشنهاد بولتون موجب ایجاد نگرانی‌های شدیدی در میان مقامات وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا شد.

شهریور ماه سال جاری ۳ خمپاره به سمت منطقه دیپلماتیک بغداد شلیک شد که نزدیک سفارت آمریکا فرود آمدند و هیچ تلفاتی در پی نداشت. دولت آمریکا مدعی شد نیرو‌های تحت حمایت ایران این حمله را انجام داده‌اند و تهران باید پاسخگو باشد.

به نوشته وال استریت ژورنال با اینکه این خمپاره‌ها به محوطه باز سفارت اصابت کرده بودند و کسی صدمه ندیده بود، این حادثه موجب جنب‌وجوش و هشدار غیرمعمولی در واشنگتن شد و تیم امنیت ملی دونالد ترامپ به منظور پاسخ قوی آمریکا به این حادثه، سلسله جلساتی را برگزار کردند.

یکی از افرادی که از محتوای این جلسات آگاه است می‌گوید در یکی از این جلسات، «میرا ریکاردل»، معاون جان بولتون، حمله به سفارت آمریکا در عراق را «اعلام جنگ» توصیف و تأکید کرد آمریکا باید قاطعانه به آن پاسخ دهد.

بنا به این گزارش در یکی از این جلسات، جان بولتون که سرپرستی شورای امنیت ملی دولت ترامپ را به عهده دارد، از پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) می‌خواهد گزینه‌های نظامی برای حمله به مواضع ایران در عراق و سوریه را در اختیار کاخ سفید قرار دهد. به گفته مقامات کنونی و پیشین دولت آمریکا این پیشنهاد بولتون موجب نگرانی شدید پنتاگون و وزارت خارجه شد. یک مقام ارشد پیشین دولت آمریکا می‌گوید: «این پیشنهاد حقیقتاً همه را نگران کرده بود، همه شوکه شده بودند، اینکه چقدر درباره ضربه‌زدن به ایران بی‌ملاحظه بودند، تعجب‌برانگیز بود».

به گفته این مقامات آگاه پنتاگون (سرانجام) در راستای درخواست شورای امنیت ملی طرحهایی را برای حمله به ایران آماده کرد. اما روشن نیست که آیا این طرحهای پیشنهادی به کاخ سفید ارائه شد یا دونالد ترامپ از این درخواست مشاور امنیت ملی خود اطلاع داشت یا اینکه آیا در نهایت در آن زمان طرحهای جدی برای حمله نظامی آمریکا به ایران طراحی شد یا نه.

وال استریت ژورنال در ادامه درباره نگرانی مقامات آمریکایی از پیامدهای حمله نظامی به ایران می‌افزاید سال گذشته نیز جیمز متیس، وزیر دفاع وقت، از دونالد ترامپ خواسته بود برای جلوگیری از هدف‌ قرار ندادن نیرو‌های ایرانی و روس، هنگام حمله موشکی به سوریه برای «تنبیه» بشار اسد (به بهانه حمله ادعایی شیمیایی از سوی ارتش سوریه) سطح عملیات را پایین نگه دارد و ترامپ نیز این پیشنهاد متیس را اجرایی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 992804

وب گردی

وب گردی