پارک های علم و فناوری یکی از حلقه‌های مهم دانشگاه نسل سوم هستند

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پارک علم و فناوری سازمانی است که هدف اصلی آن، افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقای فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در بین شرکت‌ها و موسسات مستقر در آن است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی وزرات بهداشت؛ محمدعلی صحراییان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران در خخصوص پارک علم و فناوری گفت: پارک علم و فناوری فرآیندهای زایشی حوزه فناوری را تسهیل می‌کند. فرآیند تبدیل دانش به ثروت در دانشگاه به ‌این ‌ترتیب است که ابتدا تولید دانش از مرکز تحقیقات آغاز می‌شود. در ادامه، دانش تولید شده برای تبدیل ‌شدن به محصول، وارد شرکت‌های دانش‌ بنیان شده و محصول این شرکت‌ها برای توسعه، وارد مرکز رشد شده و سپس به ‌منظور تولید بیشتر و انبوه‌تر از مرکز رشد و در فضایی با امکانات بهتر، به پارک علم و فناوری راه می‌یابند.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین قسمت‌های چرخه تولید علم به ثروت، در پارک‌های علم و فناوری شکل می‌گیرد. ازاین‌رو پارک علم و فناوری مورد نیاز دانشگاه‌ها و کشور است و اهمیت بسیاری دارد. دانشگاه علوم پزشکی تهران در جهت ایجاد زیرساخت‌های بهتر و بیشتر و در راستای ارائه خدمات پشتیبانی وسیع‌تر به فناوران، به ویژه به‌ منظور تامین فضاهای فیزیکی مورد نیاز، اقدام به پیگیری جدی در تاسیس پارک علم و فناوری کرده تا انتقال و توسعه فناوری بیش از قبل مورد حمایت قرار گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: تکمیل نشدن فرآیند و حلقه‌های ارتباطی صنعت و دانشگاه، یکی از موانع اصلی توسعه اقتصادی و همکاری بین دانشگاه و صنعت است. به‌ منظور نزدیک‌تر شدن ارتباط این دو رکن اساسی پیشرفت جامعه، شهرک‌ها و پارک‌های علم و فناوری در سال ۱۹۶۰ در امریکا و پس از آن در کشورهای دیگر به وجود آمد. این پارک‌ها با ابعاد مختلفی ایجاد می‌شوند و دارای طیف گسترده‌ای از شرح وظایف هستند.

صحراییان اضافه کرد: پارک علم و فناوری به‌عنوان حلقه و یا قسمتی از مجموعه‌ای است که می‌تواند ارتباط دانشگاه و صنعت را حفظ و دانش را به ثروت تبدیل کند. با توجه به نقش و عملکرد مثبت این پارک‌ها امروزه شاهد رشد روزافزون آن‌ها در دنیای صنعتی هستیم. برای مثال در ده سال اخیر، تعداد پارک‌های علم و فناوری در اروپا دو برابر افزایش‌ یافته و حدود ۴۰ هزار سازمان را با ۷۵۰ هزار نیروی انسانی در خود جای ‌داده‌اند. همچنین بسیاری از کشورهای درحال‌ توسعه از جمله کشورهای خاورمیانه توسعه و تشکیل پارک های علم و فناوری را در دستور کار خود قرار داده اند.

وی خاطرنشان کرد: در مراکز رشد، اصولا شرکت‌های نوپا در جهت تبدیل ایده به محصول اولیه، به‌ صورت موقت حضور پیدا کرده و سپس در صورت موفقیت به پارک منتقل می‌شوند. در پارک‌ها شرکت‌های جاافتاده و دارای سابقه خوب مستقرشده و مدت حضور آن‌ها می‌تواند دائمی باشد. شرکت‌های موفق در مرکز رشد، دوران جوانی و پویایی خود را در پارک سپری می‌کنند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: سطح خدمات عمومی در مرکز رشد در حد ساختمان و اتاق جلسه، تایپ و تکثیر و تلفنخانه بوده، اما در پارک این موضوع در مقیاس شهری است. خدمات مرکز رشد در سطح مشاوره ثبت شرکت، حسابداری و قرارداد نویسی بوده ولی در پارک در سطح مشاوره انتقال تکنولوژی، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، تامین مالی، امور صادرات و واردات، امور آموزشی، امور آزمایشگاهی، امور فنی و مهندسی و امور حقوقی است.

صحراییان با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال‌های پیش درخواست تاسیس پارک علم و فناوری را داشته که به دلایلی این امر محقق نشده بود، گفت: در چند ماه گذشته با توجه به مجوزی که در آبان ماه ۱۳۹۷ از شورای گسترش وزارت بهداشت دریافت کردیم، امکان ایجاد نخستین پارک علم و فناوری در دانشگاه علوم پزشکی تهران فراهم ‌شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: پس از اخذ مجوز، قطعه زمینی به مساحت حدود ۸ هکتار در منطقه ۱۸ تهران برای ایجاد پارک علم و فناوری اختصاص یافت و نقشه اولیه آن نیز طراحی ‌شده است. گام بعدی، ایجاد شورای راهبردی پارک علم و فناوری است که احکام آن توسط رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران ابلاغ شد و این شورا شامل اعضای حقیقی و حقوقی است.

وی درخصوص وظایف این شورا گفت: وظایف این شورا شامل تهیه اساسنامه پارک و تعیین برنامه عملیاتی ۵ ساله برای طرح و تصویب در جلسه هیات ‌امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهیه و پیشنهاد بودجه سالانه پارک، معرفی مدیر اجرایی، تدوین و تصویب طرح‌های توسعه‌ای پارک، تهیه و پیشنهاد دستورالعمل‌های لازم برای ایجاد پارک و تصمیم‌گیری درباره نحوه مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و خصوصی در راه‌اندازی پارک است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران از برگزاری اولین جلسه شورای راهبردی پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران ظرف یکی دو هفته آینده خبر داد و افزود: اولین اقدام این شورا، تهیه اساسنامه و تصویب آن در هیات ‌امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران و آغاز مراحل ساخت پارک علم و فناوری است. برای تامین بودجه این پروژه نیز علاوه بر اعتبارات دانشگاه از کمک شرکت‌های خصوصی و خیّرین نیز استفاده می‌شود تا روند اجرایی تاسیس پارک با سرعت بیشتری انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 992827

وب گردی

وب گردی