دیابت یزد پول ندارد/تنها بیوبانک دیابت کشور گرفتار باتلاق بی‌پولی است

مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد با بیان این که عدم اختصاص بودجه مستقل فرآیند خدمت رسانی این مرکز به متقاضیان را با مشکلات متعددی مواجه کرده است گفت: مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد ردیف بودجه مستقل می‌خواهد.

به گزارش ایسکانیوز، روزانه بالغ بر 1000 نفر از بیماران دیابتی استان و کشور به مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد مراجعه می کنند و پس از تشکیل پرونده از خدمات ارائه شده توسط بخش‌های مختلف بهره‌مند می‌شوند.

خدماتی نظیر معاینات دوره‌ای توسط پزشکان متخصص و فوق تخصص (داخلی، غدد، چشم پزشکی، روماتولوژی، نفرولوژی، پوست)، مشاوره تغذیه، آموزش پیشگیری از ایجاد زخم، آموزش تزریق انسولین، پانسمان زخم دیابتی و انجام آزمایشات دیابتی از جمله خدمات قابل ارائه در این مرکز است.

انجام تحقیقات علمی مختلف در حوزه دیابت و انتشار متعدد مقالات پزشکی در نشریات انگلیسی زبان از دیگر اقدامات انجام شده و در دستور کار مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد است که متأسفانه به دلیل عدم تخصیص بودجه لازم آن طور که باید و شاید از این ظرفیت علمی برای کاهش هزینه‌های حوزه بهداشت و درمان استفاده نمی‌شود.

به همین منظور در میزگردی با حضور دکتر«سیدمحمدرضا آقایی میبدی» مدیر مرکز تحقیقات دیابت استان، «علیرضا ابویی» کارشناس مسئول بودجه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی و «علی محمودی» مسئول گروه آموزش مرکز دیابت استان یزد، ضرورت اختصاص ردیف بودجه مصوب به مرکز دیابت را با عنوان «دیابت یزد پول ندارد» بررسی شد.

لزوم تبدیل کردن یزد به پایگاه کشوری غلبه بر دیابت

به گزارش ایسنا، دکتر «سیدمحمدرضا آقایی‌میبدی» با بیان این که یزد رتبه ششم کشور در مصرف فست فود را به خود اختصاص داده است گفت: اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی یکی از ضرورت‌های اجرایی در راستای کاهش آمار مبتلایان به انواع بیماری‌ها به ویژه دیابت است.

وی با اشاره به این که طوفان دیابتی در راه یزد است، افزود:‌ مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت از سال 76 با هدف پیشگیری از شیوع دیابت در استان و کشور فعالیت تحقیقاتی و درمانی خود را آغاز کرده است.

مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه بیماران دیابتی و اقدامات درمانی مختلف را از جمله اقدامات در دستور کار این مرکز دانست و گفت:‌ عدم اختصاص بودجه مستقل فرآیند خدمت رسانی این مرکز به متقاضیان را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

آقایی با بیان این که در حال حاضر بودجه مورد نیاز مرکز دیابت یزد از کمک خیرین و درآمدهای حاصل از خدمات درمانی مرکز تأمین می‌شود، تصریح کرد: درآمدهای بدست آمده کفاف تأمین هزینه‌های تنها مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت کشور را نمی‌دهد.

این مسئول خدمات آموزشی، درمانی و تحقیقاتی را از جمله ویژگی های شاخص مرکز تحقیقاتی درمانی یزد عنوان کرد و ادامه داد: مرکز دیابت استان یزد برای ادامه حیاط و افزایش خدمات خود به ردیف بودجه مستقل نیاز دارد.

وی با بیان این که در حال حاضر 15 درصد بودجه‌های وزارت بهداشت برای دیابت هزینه می‌شود، افزود: اگر مسئولان و نمایندگان در مجلس شورای اسلامی با اختصاص ردیف بودجه مستقل به مرکز دیابت یزد موافقت کنند درصد بالایی از هزینه های درمانی وزارت بهداشت که ناشی از ابتلا به دیابت است کاهش خواهد یافت.

این مسئول با اشاره به حضور بیماران غیربومی در استان یزد گفت: با توجه به این که حدود 50 درصد تخت‌های بیمارستانی استان توسط بیماران غربومی اشغال می‌شود می‌توان با اطمینان به ارائه خدمات کشوری مرکز درمانی دیابت یزد اعتراف کرد.

مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت استان با بیان این که می‌توانم یزد را به پایگاه کشوری غلبه بر دیابت تبدیل کنیم، گفت: اگر این لایحه ردیف بودجه مستقل مرکز دیابت برای یزد تصویب شود حتی به جنوب شرق کشور هم می‌توانیم در زمینه رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی خدمات بدهیم.

مرکز دیابت یزد به سالانه 6 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

«علیرضا ابویی» کارشناس مسئول بودجه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در ادامه با بیان این که از سال 95 تاکنون مکاتبات زیادی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای اختصاص بودجه مستقل به مرکز دیابت یزد انجام شده است، گفت: این مرکز برای استمرار در ارائه خدمات آموزشی،‌ درمانی و تحقیقاتی خود به سالانه شش میلیارد تومان بودجه مستقل نیاز دارد.

وی مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد را تنها بیوبانک دانشگاه علوم پزشکی کشور دانست و گفت:‌ این مرکز در حال حاضر با 62 نفر پرسنل نقش مهمی در کاهش آمار دیابتی‌های کشور ایفا کرده است.

این مسئول گفت: دکتر هاشمی در زمان مسئولیت خود به عنوان وزیر بهداشت با صدور نامه‌ای به نوبخت رییس وقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درخواست اختصاص بودجه مستقل به مرکز دیابت یزد را صادر کرد و در پاسخ انجام این مهم به رأی نمایندگان در مجلس منوط شده است.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 992877

وب گردی

وب گردی