استارت آپ ها، منبع جذب نخبگان/ بیوتکنولوژی پول‌سازترین حوزه فناوری

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بیست و چهارمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی گفت: در حال حاضر منبع جذب نخبگان خارج از کشور، استارت آپ ها هستند که از هزار نفری که بازگشته اند ۶۰ درصد جذب استارت آپ ها شده اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بیست و چهارمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وبا حضور معاون اول رییس جمهوری و سرپرست وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: رویکرد تازه‌ای در کشور پایه‌گذاری شده است که به اقتصادی بر پایه نیروی انسانی می‌پردازد. باید به این موضوع برسیم که بچه‌های ما بزرگ‌ترین سرمایه کشور هستند. چیزی که می‌تواند خلق ثروت کند منابع زیرزمینی نیست بلکه فرزندان این سرزمین هستند.

به گفته وی، اتفاقات فوق‌العاده‌ای در حوزه پزشکی رخ‌داده است. چراکه این حوزه به‌قدری انعطاف‌پذیر است که پیاده کردن تمام سیاست‌ها با همراهی این حوزه مواجه شده است. تجربه فعالیت 5 سال گذشته نشان داده است در حوزه سلول بنیادی و تجهیزات پزشکی و غیره هرکجا هزار تومان سرمایه‌گذاری شده، به‌زودی 20 برابر بازگشت داشته است.

ستاری با تاکید بر این‌که از حوزه پزشکی پول‌ساز تر و ایجادکننده ارزش‌افزوده بالاتر در ایران وجود ندارد، گفت: در حوزه پزشکی حتی از حوزه ICT نیز بازخورد بیشتری دریافت کرده‌ایم و رشد شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها را همواره می‌بینیم. برای مثال سال گذشته برنامه‌ای راه‌اندازی شد که در آن حدود 60 دارو و 8 واکسن در حوزه دام و طیور دیده شده است.

وی با اشاره به این‌که این حوزه برای هرنوع سرمایه‌گذاری به‌خصوص بخش خصوصی مناسب است، توضیح داد: انواع شتاب‌دهنده ها در حوزه بیوتکنولوژی از سال گذشته فعالیت خود را در شهرهای مختلف کشور مانند تهران، شیراز، تبریز و ارومیه آغاز کرده‌اند. تحقیقات این حوزه به قدری به بازار نزدیک است که بسیار نمونه‌ها و شرکت‌های موفق ایجاد شده است. در نتیجه سرمایه‌گذاری در حوزه پزشکی را اقتصادی‌تر می‌کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اتفاقات بزرگ این حوزه را جهت‌گیری دانشکده‌های مهندسی به سمت پزشکی عنوان کرد و افزود: این اتفاق در تمام دنیا رخ داده است. برای مثال فعالان عرصه مهندسی ریاضی وارد رشته ژنتیک می‌شوند و غیره. این علوم جدید تغذیه مناسبی در دانشکده مهندسی خواهند داشت. چراکه مرزهای دانش از بین رفته است.

وی ادامه داد: امروزه در دانشکده‌های مهندسی خوبی مانند صنعتی شریف رشته‌های علوم پزشکی و حتی شتاب‌دهنده های کسب‌وکار در حوزه بیوتک و غیره ورود پیدا کرده است. دانشکده‌های جدید به سمت علوم بین رشته‌ای روی آورده‌اند که مسیر درستی محسوب می‌شود. زمانی دانشکده‌های مختلف از هم جدا شد و امروز به نتیجه رسیدیم باید این دانشکده‌ها یکی شده و علوم بین رشته‌ای راه تازه‌ای را طی کنند.

ستاری گفت: در پارک های فناوری درصد سرمایه‌گذاری یک به ده است. یعنی به ازای هر هزار تومان سرمایه‌گذاری دولت بخش خصوصی 10 هزار تومان سرمایه‌گذاری می‌کند. از این سرمایه‌گذاری بهتر برای دولت پیدا نمی‌شود. در نتیجه باید نمونه‌های موفق را معرفی کنیم. برای مثال بزرگ‌ترین شرکت‌های تجهیزات پزشکی منطقه در ایران فعالیت می‌کنند. این که بتوانیم در کُر مهندسی واردشده و شتاب‌دهنده خطی بسازیم اتفاق بزرگی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: همه باید بدانند از پژوهش اقتصاد، اشتغال و اعتبار خارج می‌شود. از طریق پژوهش می‌توان جوانان را در این کشور حفظ کرد و افرادی که خارج شده‌اند را بازگرداند. بزرگ‌ترین منبع جذب بازگشت جوانان را نیز می‌توان استارتاپ ها دانست. نمونه‌های بسیار موفقی داریم که بیش از 60 درصد افرادی که در این چند سال گذشته به کشور بازگشته‌اند در استارتاپ ها مشغول به فعالیت هستند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: تلاش ما این است که اکوسیستم تغییر کند و نگرش و محیط متفاوت شود. پژوهش یک کار فانتزی نیست، پژوهش نیاز به صدقه ندارد و خود می‌تواند بودجه خود را تأمین کند. باید این مسیر را تسهیل کرد و قوانین مزاحم را از راه جوانان برداشت. باید در شرایط تحریم‌ها بتوانیم محیط کسب‌وکار را هموار کنیم.

اهدا جوایز به برگزیدگان

در بیست و چهارمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی با حضوری معاون اول رییس جمهوری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و نیز سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به برگزیدگان جوایز اهدا شد.

در گروه علوم بالینی و سلامت، ‌‌‌‌‌‌‌ محمد اسماعیل مطلق و ‌‌‌‌‌‌‌ محمد سمیعی به عنوان محقق برگزیده به عنوان رتبه سوم، ‌‌‌‌‌‌‌ لیلا آزادبخت و ‌‌‌‌‌‌‌ حمید احمدیه به عنوان محقق برگزیده رتبه دوم و ‌‌‌‌‌‌‌ زهرا بهادران باغبادرانی و ‌‌‌‌‌‌‌ فرشید قنبری به عنوان محقق جوان برگزیده شناخته شدند.

در گروه علوم پایه پزشکی ‌‌‌‌‌‌‌ بهزاد برادران، ‌‌‌‌‌‌‌ محمد رمضانی و ‌‌‌‌‌‌‌ سید مهدی حسنیان مهر به ترتیب به عنوان محقق رتبه سوم، دوم و جوان برگزیده و در گروه ابداعات، اختراعات و فناوری نیز ‌‌‌‌‌‌‌ محمودرضا جعفری و شرکت دانش بنیان دارویی خورشید کادوس به عنوان برگزیدگان رتبه سوم و دوم، تقدیر شدند.

دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان برگزیده دانشگاه های تیپ 1، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) به عنوان برگزیده دانشگاه های تیپ 2 و دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به عنوان برگزیده دانشگاه های تیپ 3 و نیز دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شهید بهشتی و تهران به عنوان برگزیدگان رتبه های سوم، دوم و اول معرفی و تقدیر شدند.

در بخش مراکز تحقیقاتی برگزیده، مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران. مرکز تحقیقات علوم کاربردی دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرکز تحقیقات بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مرکز تحقیقات تغذیه در بیماری های غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مرکز تحقیقات آنالیز دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان مراکز تحقیقاتی برگزیده شناخته و تجلیل شدند.

کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، کرمانشاه و کردستان به عنوان برگزیدگان کمیته های تحقیقات دانشجویی علوم پزشکی برگزیده در دانشگاه های تیپ 1، 2 و 3، مجله سالمند در بخش نشریات فارسی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و مجله Journal of Arthropod-Brone Diseases در بخش نشریان انگلیسی زبان از دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش نشریات علوم پزشکی برگزیده شدند.

همچنین شرکت پارس ایروتوپ به عنوان برگزیده سازمان غیردولتی حامی پژوهش شناخته و تقدیر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 992910

وب گردی

وب گردی