صالحی: برخی افراد برجسته سازمان انرژی اتمی  از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی هستند

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بسیاری از دانشجویانی که در اوایل تاسیس واحد علوم و تحقیقات همراه با ما درس می خواندند در حال حاضر جزو افراد برجسته سازمان انرژی اتمی هستند.

دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی عصر امروز ضمن حضور در ساختمان رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی، از تحریریه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران بازدید به عمل آورد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره عدم گرایش به علوم پایه در میان دانشجویان کشور اظهار داشت: علوم پایه در کشور با مشکلات عمده ای روبرو است؛ به این اعتبار که استعدادهای خوب کشور به علوم پایه از جمله ریاضی، فیزیک و زیست اقبال نشان نمی دهند.

وی افزود: با توصیه و خواهش نمی شود که افراد را مجبور به انتخاب رشته های علوم پایه کرد؛ ما بایستی به دنبال راه چاره ای باشیم که دانشجوی با استعداد به شکل طبیعی به سمت علوم پایه متمایل شود.

صالحی ادامه داد: این که رشته های مهندسی و پزشکی میان جوانان از جایگاه خوبی برخوردار هستند به دلیل این است که به عنوان مثال در رشته پزشکی، پس از آن که دانشجو وارد دانشگاه می شود پسوند دکتر را با خود یدک می کشد و خانواده او را یک دکتر قلمداد می کنند؛ لذا این موضوع از لحاظ پرستیژ کاری بسیار مهم است و در روحیه فرد اثر می گذارد. این موضوع در رشته های مهندسی نیز نمود دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: اما در رشته های علوم پایه به این شکل نیست و فرد هیچ گونه پرستیژی را با خود یدک نمی کشد؛ اما در اروپا و غرب هر شخصی که در رشته های علوم پایه تحصیل کند، همه او را یک نخبه قلمداد می کنند. به بیان دیگر بیشتر نخبگان در کشورهای غربی در رشته های علوم پایه تحصیل می کنند.

وی اساس علم را علوم پایه دانست و اذعان داشت: ابتدا نیوتون قانون جاذبه را همراه با معادلات تبیین می کند و پس از آن مهندسان تمامی قوانین آن را به کار می گیرند و برای آن کاربرد ایجاد می کنند.

صالحی با اشاره به وضعیت رشته های علوم پایه در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما باید کاری کنیم که دانشگاه آزاد اسلامی در جذب استعدادهای خوب در حوزه علوم پایه قدم های مثبتی را بردارد؛ مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی باید با یک دیگر هم اندیشی کنند و ابتکاری به خرج دهند تا موضوع جذب در رشته های علوم پایه بهبود پیدا کند. به عنوان مثال می توانند نام برخی از رشته ها مانند فیزیک به فیزیک مهندسی تغییر یابد که واژه مهندسی در آن نمود پیدا کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: آن زمان که من در وزارت علوم مشغول به کار بودم، این موضوع را گفتم که برای رشته های فیزیک، شیمی، بیولوژی و بایوتکنولوژی، دکترای پیوسته گذاشته شود؛ یعنی شخصی که پس از کنکور دانشجوی رشته فیزیک شد، خود را به عنوان یک دکترای فیزیک قلمداد می کند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز اگر این اقدام را انجام دهد و در رشته های علوم پایه، دکترای پیوسته قرار دهد قطعا موفق خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر ما زمینه های تشویقی را برای تحصیل در علوم پایه ایجاد کنیم که مردم به سمت تحصیل در این رشته ها تشویق شوند، کار بسیار بزرگی را انجام داده ایم. اگر فیزیک، ریاضی و زیست کشور قوی نباشد، در مهندسی و پزشکی نیز حرفی برای گفتن نخواهد داشت و یا این که در نهایت به مهندسی معکوس روی خواهد آورد.

صالحی در ادامه درباره ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی در ارتقا رشته های علوم پایه خاطر نشان کرد: من در واحد علوم و تحقیقات درس داده ام و همچنین عضو هیات علمی دانشگاه آزاد نیز هستم؛ بسیاری از دانشجویانی که در اوایل تاسیس واحد علوم و تحقیقات همراه با ما درس می خواندند در حال حاضر جزو افراد برجسته سازمان انرژی اتمی هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع فوق لیسانس و دکتری در رشته هسته ای، بسیار عالی هستند و دانشجویان قوی و خوبی در این رشته حضور دارند.

وی اضافه کرد: من در جریان فرآیند تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی بوده ام و می توانم بگویم که بسیاری از افراد در راستای تاسیس و پیشرفت این دانشگاه زحمات زیادی کشیده اند. در آمریکا و اروپا بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد در بهترین مکان ها از جمله شرکت گوگل مشغول به کار هستند.

صالحی در پایان بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر یک دانشگاه بین المللی و خوب است و نسبت به دانشگاه های دولتی هیچ چیز کم ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 992965

وب گردی

وب گردی