دانشگاه آزاداسلامی در راستای رفع چالش های روانشناسی و  علوم تربیتی پیشقدم می شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در طرح پایش، واحد رودهن در راستای هدفمند کردن نظام موضوعات خود، حوزه سلامت روانی و اجتماعی و همچنین سالمندان را در دستور کار خود قرار داده است که در این زمینه کارگروهی تخصصی نیز تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در اساس­نامه سازمان جهانی بهداشت « سلامت»، نه‌ تنها نبود بیماری یا معلولیت»، بلکه «حالت بهینه خوب بودن جسمی، روانی و اجتماعی» تعریف شده است.

از سال 1946 میلادی برای سلامت تعریف سه بعدی زیستی، روانی و اجتماعی را بیان کرده اند، اما در بیشتر کشورها دو بعد روانی و اجتماعی سلامت تا حد زیادی به­وسیله متولیان سامانه سلامت و حاکمان کشورها نادیده گرفته شده، که البته کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

در دو دهه اخیر، سازمان جهانی بهداشت، نسبت به این بی­ توجهی زیان­بار به کشورها هشدار جدی داده و به نقش نزدیک به 85 درصدی عوامل روانی- اجتماعی تأثیرگذار بر سلامت اشاره کرده است. به دنبال آن کشورهای توسعه ­یافته به سرعت راهکارهایی برای اصلاح بهداشت روانی- اجتماعی جوامع خود تدارک دیده، به مرحله اجرا در آورده ­اند. به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده که کشور ما نیز به طرح این موضوع مهم و حیاتی بپردازد.

اگر چه برای سلامت اجتماعی تعریف و شاخص‌گذاری یکسان جهانی وجود ندارد و متناسب با هر منطقه شاخص­ های خاصی به­ کار رفته است. از دیدگاه صاحب ­نظران ایران شاخص­های سلامت اجتماعی عبارت است از: نبود فرد فقیر، خشونت، تبعیض جنسیتی، بیکاری، تبعیض نژادی و منطقه‌ای، کنترل رشد جمعیت، برابری همگان در برابر قانون، آزادی بیان و...

در واقع سلامت دو مفهوم کلی دارد که اولین آن، طبق تعریف منفی،سلامت عبارت از فقدان بیماری و طبق تعریف مثبت، سلامت با ارتقای بهداشت مرتبط می شود ، حتی در افراد سالم، واژه سلامت سطوح مختلفی دارد .

همچنین سازمان بهداشت جهانی همواره بر این موضوع که سلامتی یک حالت رفاه جسمی، روانی و اجتماعی است و نه فقط فقدان بیماری و یا ناتوانی و... تاکید دارد.

سلامت روان شامل افزایش توانائیهای افراد و جامعه و قادر سازی آنها در دستیابی به اهداف مورد نظر معنا می شود که به همه ما و نه فقط کسانی که از بیماریهای روانی رنج می برند، مربوط می شود. نمی توان گفت که هیچ گروه و طبقه اجتماعی از بیماریهای روانی مصون نیست ولی افراد بیکار، فقرا، نوجوانان، زنانی که قربانی خشونت هستند وغیره بیشتر در معرض این خطر هستند.

در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به طرح پایشی که در چند ماه اخیر راه اندازی و اجرایی کرده است، برنامه دارد که به صورت ویژه و تخصصی بر حوزه سلامت روانی و اجتماعی و علوم مربوط به آن کار کند. بنابر قطب بندی های انجام شده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن ماموریت این کار بر عهده دارد.

در همین راستا دکترحسن شهرکی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رودهن در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در طرح پایش، واحد رودهن در راستای هدفمند کردن نظام موضوعات خود، حوزه سلامت روانی و اجتماعی و همچنین سالمندان را در دستور کار خود قرار داده است که در این زمینه کارگروهی تخصصی نیز تشکیل شده است.

وی ادامه داد: با توجه به این که جمعیت جوان کشور ما هر ساله به سمت سالمندی بیشتر پیش می رود نظام علمی و پژوهشی ما نیازمند است که به صورت ویژه و تخصصی بر این چالش بپردازد.

شهرکی افزود: در همین زمینه، دانشگاه آزاد رودهن گام هایی محکمی در راستای طرح پایش نظام سالمندان برداشته است. همچنین این واحد دانشگاهی به دلیل این که پیشینه بسیار خوبی در حوزه روانشناسی بالینی و علوم تربیتی دارد می تواند در این عرصه پیشگام باشد.

وی تصریح کرد: در واقع این دانشگاه در نظر دارد با توان نرم افزاری و سخت افزاری که دارا است، بتواند به چالش ها و مسائل مربوط به حوزه های مذکور در جامعه امروزی را پاسخ دهد.

شهرکی در ادامه گفت: بسیاری از بیماری ها و مشکلات جسمی و بهداشتی افراد به موضوعات سلامت روان برمی گردد و به دلیل اطلاعات پایین افراد نمی توان آن را به خوبی شناسایی ودرمان کرد. همچنین مشکلات سلامت روان ، موضوعی است که شاید خود فرد نتواند به راحتی آن را تشخیص دهد و یا از مراجعه به روانشناس یا مشاوره واهمه داشته باشد.

وی بیان کرد: موضوع سلامت جسمی و روانی سالمندان موضوع بسیار مهم دیگری است که شاید به آن کمتر توجه شده است و دانشگاه آزاد اسلامی در این عرصه نیز پیشقدم بوده و ماموریت دارد تا به صورت علمی و پژوهشی در راستای حل چالش های این حوزه گام بردارد.

رئیس واحد رودهن افزود: طبق این برنامه مقررشد تا درصدی از طرح های پژوهشی و پایان نامه ای دانشجویان و استادان ما در حوزه سلامت روان، علوم تربیتی و اجتماعی باشد و فعالیت های عملی و کاربردی این افراد می تواند تا حد زیادی اختلالات روانی، اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه را رفع نماید.

شهرکی در پایان خاطرنشان کرد: ما ظرفیت و پتانسیل بالا همراه با منابع انسانی بسیار متخصصی در این زمینه داریم که امیدواریم با برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های انجام شده بتوانیم روز به روز به صورت جدی تر و بهتر بر این موضوع تمرکز کنیم و چالش ها و مسائل حوزه های سلامت روانی، اجتماعی، تربیتی و فرهنگی و همچنین سالمندان تا حد امکان رفع نماییم.

انتهای پیام/

کد خبر: 992973

وب گردی

وب گردی