فتوحی: دانشگاه‌ها برای رشد علمی و پژوهشی نیازمند ارتباط با صنعت کشور هستند

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: در حوزه کارآفرینی، توسعه مهارت‌های کارآفرینانه و تامین زیرساخت های این حوزه، جزو برنامه های اساسی بسیاری از دانشگاه‌های دنیاست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رویداد《ناحیه نوآوری شریف》با حضور دکتر سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر پیروز حناچی شهردار تهران، دکتر مسعود برومند معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم و سایر مسئولین مربوط در دانشگاه شریف در حال برگزاری است.

در ابتدا دکتر محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف در خصوص این رویداد مهم اظهار کرد: در واقع دانشگاه‌ها برای رشد علمی و پژوهشی خود نیاز دارند ارتباط خوبی با صنعت کشور داشته باشند و همچنین صنایع مختلف کشور باید معتقد باشند که برای رشد و ارتقای محصولات خود نیاز دارند که از توانمندی‌های دانشگاه‌ها و تکنولوژی‌های مدرن علمی و فناوری جامعه علمی و دانشگاهی تا حد زیادی بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: در این حوزه، اگر چه ما با تجربه ها و بلوغ سازمانی موجود در دانشگاه، رویکرد جدیدی را آغاز کردیم؛ اما به دنبال سرمایه گذاری برای توسعه فناوری‌های جدید هستیم و همچنین تجاری سازی دستاوردها را از اهداف مهم خود قرار داده‌ایم.

فتوحی تصریح کرد: به دنبال این رویکرد، قطعا ارزش‌آفرینی به مراتب بیشتر و بهتری می‌تواند در دانشگاه ایجاد شود.

وی افزود: با این تفاسیر، نگرش دانشگاه در حوزه ارتباط با صنعت این است که بتوانیم با پروژه‌های کوچک و بزرگ و صنایع مختلف کشور ارتباط برقرار کنیم و فعالیت های مشترک مطلوبی را نیز با همکاری هم پیش ببریم، در واقع دانشگاه باید بتواند در حل مسائل و چالش های کشور نقش موثری ایفا کند.

فتوحی بیان کرد: اگرچه امروزه، در حوزه کارآفرینی، توسعه مهارت‌های کارآفرینانه و تامین زیرساخت‌های این حوزه، جزو برنامه‌های اساسی بسیاری از دانشگاه‌های دنیاست، دانشگاه صنعتی شریف نیز در همین راستا، تلاش کرده روند فعالیت‌های کارآفرینانه خود را در دانشگاه از سال ۷۹ آغاز کند و مولفه‌های مختلفی که در این حوزه فعال هستند را به کار گیرد.

وی در ادامه گفت: دانشگاه شریف، با راه اندازی و گسترش دیگر اجزای فعال در زمینه کارآفرینی مثل شتاب دهنده مرکز رشد، زیر نظر پارک علم و فناوری و تحت حمایت و مدیریت یک مجموعه واحد تلاش می کند تا ظرفیت مختلف دانشجویان، استادان و صاحبان صنایع مختلف را گرد هم بیاورد و بتواند در این حوزه موفق شود.

فتوحی افزود: رویکرد دانشگاه در این حوزه ایجاد ارتباط بیشتری بین این دانشجویان و فارغ التحصیلان و استادان در جهت ایجاد تیمی حرفه ای و همچنین رقابت سالم در راستای حل چالش ها و مشکلات، فعالیت های مورد نظر خود را ادامه دهند.

وی تصریح کرد: همچنین توسعه مدرسه اشتغال با هدف خود‌شناسی و مهارت‌آموزی دانشجویان و افراد مختلف و ایجاد انگیزه مضاعف برای مشارکت هر چه بیشتر در رویدادهای کارآفرینانه است.

فتوحی در ادامه خاطرنشان کرد: حوزه پارک علم و فناوری دانشگاه، به عنوان آخرین حلقه از این زنجیره دانش و ارزش که در سال ۹۵ با حمایت های معاونت علمی شکل گرفت و ناحیه نوآوری توانسته بیش از ۴۵۰ شرکت دانش بنیان را در اطراف دانشگاه در راستای ارتقای کسب و کارهای دانش بنیان مستقر کند.

وی در پایان تاکید کرد: پارک علم و فناوری دانشگاه، توسعه نهادین علمی و پژوهشی را در دستور کار خود قرار داده است و از ظرفیت‌های نهادهای شتاب‌دهنده بهره مطلوب را خواهند برد تا دانشگاه شریف بتواند در حوزه کارآفرینی در کشور سرآمد باشد.


انتهای پیام/

کد خبر: 992991

وب گردی

وب گردی