ایرانی‌ها سالیانه 10 هزار میلیارد تومان سیگار می‌خرند

معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه ایرانی‌ها سالیانه 10 هزار میلیارد تومان سیگار می‌خرند، گفت: این در حالی است که 35 هزار میلیارد تومان هزینه درمان بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات است.

به گزارش ایسکانیوز، عبدالرحمن رستمیان در نشست خبری که در ارتباط با همایش سیگار و سیاست‌گذاری سلامت محور برگزار شد گفت: 90 درصد از سرطان‌های ریه به دلیل استعمال دخانیات به ویژه سیگار ایجاد می‌شود و 25 درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی نیز به دلیل مصرف سیگار است بیماری‌های پوکی استخوان و خودایمنی نیز می‌توانند ناشی از این مساله باشند.

وی با اشاره به اینکه استعمال سیگار جهش سلولی ایجاد می‌کند گفت: پیشگیری از مصرف دخانیات امر ضروری به شمار می‌رود که با کاهش تقاضا و عرضه می‌توان در این جهت اقدام کرد و کاهش تقاضا بخشی از آن از طریق آموزش و نصیحت ایجاد می‌شود.

معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:‌در زمینه کاهش عرضه باید توجه داشت که دسترسی به سیگار باید آسان‌ نباشد و متاسفانه اقدامات درستی در این زمینه در کشور توسط سیاست‌گذاران انجام نشده است.

ایرانی‌ها سالیانه 10 هزار میلیارد تومان سیگار می‌خرنداین در حالی است که 35 هزار میلیارد تومان هزینه درمان بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات است

وی گفت: کنوانسیون مبارزه با دخانیات 12 سال پیش ایجاد شد و بر اساس آن عرضه دخانیات به افراد زیر 18 سال ممنوع است و همچنین نزدیک مدارس نباید این عرضه انجام شود که متاسفانه بسیاری از قوانین این کنوانسیون در ایران رعایت نمی‌شود.

رستمیان گفت: ایرانی‌ها سالانه 10 هزار میلیارد تومان هزینه خرید سیگار و دخانیات می‌کنند که 35 هزار میلیارد تومان هزینه برای درمان بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات است؛ بنابراین پیشگیری از این مساله امری ضروری به شمار می‌رود.

وی ضمن انتقاد از مالیات اندک و دخانیات گفت: سودمند‌ترین مالیات برای کالاهای آسیب‌رسان از جمله سیگار است و سازمان مدیریت، دولت و مجلس باید اقدامات جدی در این زمینه انجام دهند و مالیات را در این زمینه افزایش دهند.

در 10 سال گذشته مصرف توتون در کشور از 2هزار تن به 15 هزار تن رسیده است

معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان افزود: درآمد مالیات اختصاص‌یافته بر دخانیات باید صرف افزایش فضای فیزیکی، پیشگیری از استعمال دخانیات و سلامت افراد به ویژه دانش‌آموزان باشد که ما در همایش سیگار و سیاست‌گذاری‌های سلامت محور این موضوعات را به صورت کامل مطرح و مطالبه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه کارخانه‌های تولید سیگار در کشور دو برابر شده است، گفت: طی 10 سال گذشته مصرف توتون در کشور از 2هزار تن به 15 هزار تن رسیده و این مساله ضرورت قانون‌گذاری و پیشگیری از استعمال دخانیات را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 993014

وب گردی

وب گردی