سیستم ارزیابی استادان دانشگاه‌ها بازنگری شود

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: سیستم ارزیابی استادان دانشگاه‌ها باید مورد بازنگری قرار گیرد و به جای تعداد مقالات، عنوان مقاله، طرح مسئله، روش تحقیق و کارایی مقاله برای حل مشکلات جامعه مد نظر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سلسله گفت‌و‌گوهای تشکل‌های دانشجویی به همت کانون اندیشه جوان با حضور ایمان کرمی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی و ویدا خلج دبیر انجمن اسلامی دانشجویان آزادی خواه دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
کرمی در این نشست گفت: رسالت نهایی دانشگاه، تربیت نیروی کارآمد و متخصص در راستای رفع نیازهای کشور است. نگاه و توقع از دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی این است که مشکلات جامعه را حل کند و پیش برنده جامعه علمی به سوی پیشرفت و تعالی باشد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: استادان چه هیات علمی و چه استادان حق التدریسی نیز جزئی از جامعه دانشگاهی در راستای انجام رسالت و ماموریت های علمی دانشگاه هستند.
وی در خصوص کیفیت استادان بیان کرد: ما هنوز تعریف دقیقی از شاخص‌ها که بر اساس آن کیفیت استاد را تعیین می کنیم، نداریم. به عنوان مثال در حال حاضر مهم ترین معیار برای سنجش استادان دانشگاه، تعداد مقالات است.

کرمی با اشاره به وجود پدیده مقاله محوری در کشور بیان کرد: دانشجویی که بخواهد هیات علمی شود و استادی که بخواهد ارتقا پیدا کند باید به جای بالا بردن سطح علمی خود، فقط به فکر بالا بردن تعداد مقالات باشد؛ چرا که در مصاحبه از فاکتورهای مهم برای پذیرش فرد محسوب می شود.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با ذکر اینکه تولید مقاله جایگزین تولید علم شده است، گفت: سیستم ارزیابی استادان دانشگاه‌ها باید مورد بازنگری قرار گیرد و به جای تعداد مقالات، عنوان مقاله، طرح مسئله، روش تحقیق و کارایی مقاله برای حل مشکلات جامعه مد نظر قرار گیرد.
وی با اشاره به ارتباط دانشجو و استاد به عنوان مکمل عملی دانشگاه گفت: متاسفانه بیشتر دانشجویان جامعه علمی ما دغدغه علمی ندارند و طالب علم و کسب دانش نیستند پس در ارتباط با استاد نیز ضعیف عمل کرده و از استاد مطالبه گری علمی به صورت صحیح انجام نمی دهند. در واقع جوانان و جامعه ما درگیر معضل مدرک گرایی دانشگاهی شده است.
در ادامه کرمی به بی انگیزگی دانشجویان اشاره کرد و گفت: دانشجویان دچار رخوت علنی هستند که این حس را به استادان نیز منتقل می کنند.
این فعال دانشجویی جایگاه استاد را هدایت کننده راه علمی دانشجو برشمرد و یادآور شد: این باور باید به یقین برسد که استاد است که دانشجو را باید برای حل مسائل و نیازهای جامعه و صنعت در قالب پایان نامه و مقاله پیش ببرد و دانشجو را دغدغه‌مند تربیت کند.

وی به ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: صنعت باید مستقیما با دانشگاه در ارتباط باشد تا با سفارش نیروی کار و متخصص هم مشکل خود را حل کند و هم در راستای اشتغال زایی گام بردارد؛ اما متاسفانه شاهد هستیم صنعت با استادان وارد ارتباط گیری شده که این خود چالش های ذهنی بسیاری برای استادان ایجاد می کند و منجر می شود از دانشگاه و محیط علمی فاصله بگیرند.

کرمی با انتقاد از ساختار فعلی دانشگاه بیان کرد: ساختار فعلی دانشگاه اجازه پویایی به علم را نمی دهد چون درگیر پارادایم قدرت اداری و باعث شده است از چهارچوب علمی دانشگاه فاصله بگیرد.

مسئول بسیج دانشگاه علامه طباطبایی افزود: موسسات پژوهشی و معاونت علمی وزارت علمی در راستای کم کاری علمی دانشگاه ها شکل گرفت پس باید هر چه زودتر در ساختار دانشگاه بازنگری صورت گیرد.

وی پیرامون علوم اسلامی بیان کرد: در علوم انسانی ما شاهد وجود برخی دیکتاتوری های علمی هستیم که اجازه تغییر ماهیت علوم انسانی به علوم اسلامی را نمی دهند و این باور را ندارند که علم تجربی که از محیط گرفته می شود برای هر قاره، منطقه یا محل متفاوت است.
کرمی در پایان خاطر نشان کرد: در کشور حدود پنج میلیون دانشجو و ۷۵ هزار استاد دانشگاهی داریم. اگر مشکلات جامعه و صنعت را در بخش مختلف تقسیم‌بندی و به صورت متمرکز کار کنند بعد از مدتی مشکلات به حداقل خواهد رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 993061

وب گردی

وب گردی