تور ضدایرانی پامپئو به سد اختلافات خاورمیانه‌ای خورد

یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی اختلافات و تنش‌های میان کشورهای منطقه غرب آسیا را مانع تحقق اهداف ایران‌ستیزانه «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا دانسته است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی اختلافات و تنش‌های میان کشورهای منطقه غرب آسیا را مانع تحقق اهداف ایران‌ستیزانه «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا دانسته است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته هدف پامپئو در سفر به هشت کشور خاورمیانه ظرف یک هفته اخیر ضرورت مقابله با «تهدید ایران» بوده است. به‌نوشته این روزنامه او در سفر از پایتخت کشوری به کشوری دیگر بر ضرورت همکاری میان کشورهای عربی برای کاستن از نفوذ ایران تأکید کرده است.

رسانه آمریکایی نوشت: «پامپئو از پایتخت کشوری به پایتختی دیگر پرواز کرد و با پادشاهان، شاهزادگان و رؤسای جمهور دیدار کرد. هدف او این بود که کشورهای عربی را برای همکاری با یکدیگر در راستای کاستن از نفوذ ایران در خاورمیانه و مقابله با شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران متقاعد کند».

این روزنامه نوشته است: «اما در حالی که این سفر روز دوشنبه به پایان خودش نزدیک شد مشخص نبود که آیا او پیشرفتی در این حوزه داشته است یا خیر. موانع عظیمی پیشِ‌روی برنامه‌ها برای ایجاد چنین ائتلافی [علیه ایران] قرار دارند».

مقام‌ها و تحلیلگران کشورهای عربی در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفته‌اند پیچیدگی‌های موجود در روابط میان کشورهای منطقه موجب می‌شود این کشورها برای همکاری‌های نزدیک با یکدیگر در جهت سیاست‌های ضدایرانی کار دشواری پیشِ‌رو داشته باشند.

طبق این تحلیل، نیروهای هم‌پیمان ایران که پامپئو خواستار مهار آنها است بسیار متنوع هستند و نمی‌توان برای آنها راهبردی یکسان در نظر گرفت: حزب‌الله به یک نیروی سیاسی اصلی در دولت لبنان تبدیل شده، گروه‌های موجود در سوریه جدا از هم در مناطق جنگی همکاری می‌کنند و گروه‌های عراقی از نفوذ بالایی در منطقه نفت‌خیز جنوب برخوردارند.

علاوه بر این، مقام‌های آمریکایی نتوانسته‌اند سیاست‌هایشان در قبال ایران را هماهنگ کرده و آن را به‌سمت فراسوی تحریم‌های اقتصادی پیش ببرند.

مسئله دیگری که روزنامه آمریکایی به بررسی آن پرداخته تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن 2000 نظامی این کشور از خاک سوریه است. مطابق این تحلیل، این تصمیم تمامی اهرم فشاری را که آمریکایی‌ها برای محدود کردن حضور نیروهای ایران در سوریه در اختیار داشتند از بین خواهد برد.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «ایجاد یک ائتلاف عربی متحد علیه ایران نیازمند حل‌وفصل بسیاری از مسائل سیاسی، اقتصادی و نظامی میان کشورهای عربی خواهد بود».

«مروان المشعر»، از اعضای ارشد اندیشکده کارنگی و وزیر خارجه اسبق اردن گفت: «اگر سخن از هماهنگی در برخی حیطه‌های معین باشد، این اتفاق همین حالا هم دارد می‌افتد، ولی اگر صحبت از ایجاد یک ائتلاف نظامی، مثلاً ناتوی عربی باشد، فکر می‌کنم راه به جایی نخواهیم برد. ملزومات آن، وجود ندارند».

او به چند عامل برای این استدلال اشاره می‌کند: مناقشات میان کشورهایی مانند عربستان سعودی و قطر، ناتوانی در یکپارچه کردن ارتش کشورهای عربی، نبود ساختارهای متحد فرماندهی و یکسان نبودن سطح ارزیابی‌های متحدان آمریکا از تهدید ایران.

المشعر گفت: «من فکر نمی‌کنم کشور کوچکی مانند اردن که منابع محدودی در اختیار دارد در یک ائتلاف نظامی مشارکت کند. بسیاری از کشورهای منطقه نظر مساعدی نسبت به ایران ندارد، اما این مسئله با مشارکت در یک ائتلاف نظامی علیه این کشور فرق می‌کند. فکر می‌کنم این ایده‌ای است که غیر از عربستان سعودی، در جاهای دیگر توجه چندانی به خود جلب نخواهد کرد».

تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 993071

وب گردی

وب گردی