نشست تخصصی “سیستم هوشمند ارزیابی کیفی  برگ سبز چای”

نشست تخصصی با عنوان “سیستم هوشمند ارزیابی کیفی برگ سبز چای” بین کارشناسان ذیربط صنعت چای کشور و اعضای هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز سیروس بیدریغ رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و سیاهکل، چای را محصول استراتژیک گیلان معرفی کرد و ادامه داد: هم اکنون تلاشهای گوناگونی جهت بالا بردن امنیت مواد غذایی با توجه به زیست بوم گیلان در واحد لاهیجان در حال انجام است. اساتید، کارکنان و دانشجویان در حال انجام پژوهش روی محصولات شیلاتی و کشاورزی هستند و در زمینه توسعه چای حتماً نهاد تحقیقاتی و حمایتی مربوط به چای باید به واحد کمک نمایند.

وی توانمندی دانشگاه آزاد در توسعه ملی چای را مهم ذکر کرد و افزود: تعداد بالای واحد ها، اساتید، کارکنان، دانشجویان در سراسر کشور مزیتی است که می توان با بهره گیری از آن بسیاری از مشکلات جامعه را حل نمود.

کامراد خوشحال رودپشتی هیئت علمی و سرپرست مرکز تحقیقات ICT دکتر حسابی واحد، بقای دانشگاه را در حل مشکلات جامعه دانست و افزود: می توان با استفاده از فناوری های نوین همچون هوش مصنوعی و کارکرد های آن بسیاری از مشکلات جامعه را حل نمود و یکی از اهداف واحد لاهیجان، استفاده از ظرفیت عظیم دانشکده فنی و مهندسی واحد جهت بهبود فرایند های مرتبط با جامعه گیلان علی الخصوص در زمینه کشاورزی است.

خوشحال، یکی از مشکلات امروز صنعت چای دسته بندی چای به صورت دستی، عنوان نمود و ادامه داد: اگر بتوان از علوم مهندسی همانند هوش مصنوعی جهت جداسازی و طبقه بندی کیفی چای استفاده نمود، اجرای عدالت در پرداخت ها و توسعه منابع زیاد تر خواهد شد و کشاورزان چایکار به ایجاد محصولات با کیفیت تر ترغیب خواهند شد.

محمدرضا طاهرزاده مدیر عامل صندوق حمایت از صنعت چای کشور نیز، لاهیجان را پایتخت چای کشور عنوان نمود و ادامه داد: یکی از اهداف صندوق همکاری با مراکز تحقیقاتی علی الخصوص دانشگاه آزاد اسلامی است. دانشگاه ها باید در زمینه فراوری محصولات چای و ایجاد ارزش افزوده از محصولات جانبی کمک نمایند و باید بتوانیم برای چایکاران در آمد های جانبی ایجاد نماییم و صندوق از طرح های اساتید دانشگاه ها حمایت می نماید.

سید عبداله میرحسینی مقدم، مشاور صندوق و سازمان چای نیز طبقه بندی انسانی و دستی برگ سبز چای را یکی از معضلات امروز صنعت چای ذکر کرد و ادامه داد: گروه بندی چای که به صورت دستی دارای مشکلاتی است که در صورت خودکار شدن، تحولی در صنعت چای ایجاد خواهد شد و کشاورزان ترغیب به تولید محصولات بهتر می شوند. عدالت در خرید برگ سبز و برابری بین همه چایکاران با توجه به استانداردهای خرید باید در اولویت ایجاد این سیستم باشد.

گودرز خرداد پور معاون بازرگانی سازمان چای کشور نیز، همکاری واحد لاهیجان با سازمان چای کشور را بسیار مهم ذکر نمود و ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در کنار موسسات پژوهشی مرتبط با چای همانند پژوهشکده چای باید در زمینه حل مشکلات مربوط به چای کمک نماید.

خیرالله امیری معاون بهبود تولیدات چای کشور با بیان اینکه 35 فاکتور در ارزیابی کیفی چای مهم است، ادامه داد: هم اکنون ارزیابی برگ سبز به صورت دستی و توسط نیروی انسانی صورت می گیرد و در پیاده سازی سیستمی حتما باید به فاکتورهای کیفی چای توجه نمود.

در این نشست پاداش، رییس پژوهشکده چای کشور نیز نقش تکنولوژی در توسعه محصولات کشاورزی را مهم دانست و ادامه داد: مسئله کشاورزی دارای ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و باید سیستمی طراحی شود که حق و حقوق چایکار به درستی محاسبه و به وی داده شود و می توان با همکاری، تکنولوژی های روز را وارد صنعت چای نمود و بومی سازی کرد و در این صورت سرعت انجام کارها بهینه می شود.

وی بررسی سوابق سایر کشورهای پیشتاز در این حوزه را مفید دانست و از انجام پژوهشهای مشترک در این زمینه حمایت نمود.

محسن سنجری مدیر آموزش و ترویج سازمان چای کشور، چای را محصولی حیاتی برای زینت بوم گیلان و لاهیجان از لحاظ اقتصادی دانست و ادامه داد: چای هم از لحاظ اقتصادی برای کشاورزان مهم است و هم از فرسایش زمین در مراتع گیلان جلوگیری می کند و متولیان امر باید حامی این محصول باشند و از تمامی امکانات استفاده نموده تا موانع توسعه آن برطرف شود. امید و اعتمادی را که کشاورز به آن نیاز دارد، باید به آنها داده شود و پیاده سازی تکنولوژی های جدید می توانند تا حدودی مشکلات را مرتفع نماید.

وی با بیان اینکه باید اهمیت این محصول در کشور و صنعت چای توجه شود، ادامه داد: عوامل بیرونی نظیر اقتصادی به شدت در این صنعت تأثیرگذار است و بنابراین پشتیبانی دولت تأثیر مستقیم در رشد و شکوفایی این محصول دارد. با توجه به کمبود نیروی کارآمد و متعهد نیازمند یک ابزار جایگزین تصمیم گیری در خرید برگ سبز جهت تصحیح نحوه ارزیابی می باشیم و ساخت این سیستم هوشمند می تواند بسیار کارآمد باشد.

در ادامه سایر کارشناسان نقطه و نظرات خود را در زمینه چگونگی همکاری واحد با سازمان و پژوهشکده چای مطرح نمودند و کارگروهی جهت انجام و تسریع امور تشکیل گردید .

کد خبر: 993089

وب گردی

وب گردی