امکان ردیابی دارو با تصویربرداری نوری حیوانات زنده

فلوویژن سیستم تصویربرداری نوری است که ردیابی دارو در بدن حیوانات زنده (موش کوچک، موش صحرایی و خرگوش) توسط آن انجام می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بررسی عملکرد دارو در بدن و تاثیراتی که بر روی ارگان های مختلف می گذارد موضوع مهمی است. در تحقیقات پیش بالینی نیز اثربخشی دارو بر روی حیوانات بررسی می شود. البته برای انجام تحقیقات در این حوزه نیاز به تجهیزات "های تک" است. تصویربرداری از حیوانات به دستگاه هایی با رزولوشن و دقت بالا دارد. پس برای تحقیقات در این حوزه نیاز به مرکزی مجهز داریم که نبود آن تا چندی پیش حلقه مفقوده تحقیقات پیش بالینی بود.

تا اینکه آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه تهران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شد. این مرکز مجهز به تجهیزات با تکنولوژی بالا (high tech) است که همگی توسط شرکت های دانش بنیان طراحی و ساخته شده است. ارائه خدمات به محققان کشور در این آزمایشگاه انجام می شود.

آزمایشگاه پیش بالینی دارای بخش های مختلفی که آزمایشگاه فلوویژن یکی از آنها است. فلوویژن یک سیستم تصویربرداری فلورسانس درون تنی است که تصاویر همزمان و ویدئو هایی از سیگنال های فلورسانس در موجودات زنده در تصویر برداری های غیرتهاجمی، جراحی و تشریح حیوانات کوچک و بزرگ فراهم می کند. این دستگاه مجهز به سیستم تصویربرداری نوری است.

توسط این سیستم تصویربرداری از حیوانات زنده (موش کوچک، موش صحرایی و خرگوش) انجام می شود. در این سیستم تصویربرداری با وجود 4 طول موج و 5 فیلتر نشر مختلف توانایی تصویربرداری 4 ماده فلورسنت وجود دارد. همچنین ال ای دی و دوربین نیز اجزاء دیگردستگاه است.

روش کار دستگاه نیز به این صورت است که ماده فلورسنت (صادر کننده فوتون نوری) همراه دارو به نمونه مورد نظر ترزیق می شود. پس از آن، ماده را در بدن حیوان ردیابی می کنند. از این طریق دارورسانی و نحوه عملکرد بر بافت های بدن را تشخیص می دهند. البته علاوه بر دارو ماده فلورسنت به سلول ها نیز اضافه می شود و کاربرد این روش در سلول درمانی است.

با توجه به اهمیت مطالعات پیش بالینی و نبود امکانات مورد نیاز برای انجام این تحقیقات آزمایشگاه پیش بالینی با حمایت معاونت علمی و فناوری در سال گذشته راه اندازی شد تا با وجود مجهزترین دستگاه های ساخت داخل در این حوزه خدمات به محققان کشور ارائه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 993113

وب گردی

وب گردی