توفیقی: قرارداد تولید ۲۵۰۰ تنی کاتالیست با پژوهشگاه صنعت نفت منعقد شد

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت اظهار داشت: با توجه به شرایط کشور به لحاظ تحریم‌ها، کاتالیست از جمله مواردی است که در معرض محدودیت واردات قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، جعفر توفیقی رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در مراسم امضای قرارداد بومی سازی‌ و تولید صنعتی کاتالیست‌های هیدروکراکینگ و تصفیه هیدروژنی ته ماندهای نفتی (RCD) اظهار کرد: بحث کاتالیست‌ یکی از موضوعات راهبردی برای صنعت نفت و گاز است که سالانه مقدار زیادی ارز صرف وارد کردن کاتالیست از کشورهای مختلف می شود. با توجه به فناوری بالا در طراحی و ساخت کاتالیست‌های مختلف در کشور هم اکنون از واردات کاتالیست RCD بی‌نیاز شدیم.
وی تصریح کرد: با حمایت شرکت پالایش و پخش فرآورده نفتی نسبت به توسعه دانش فنی انواع اقسام کاتالیست و جاذبه‌های مختلف اهتمام ورزیده شد و این امر مهم منتج به توسعه دانش فنی در این عرصه شد.
توفیقی با اشاره به اینکه در نمایشگاه سال‌جاری صنعت نفت قرارداد همکاری بین شرکت پالایش و پخش و شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا منعقد شد، افزود: امروز متعاقب آن قرارداد جدید با پژوهشگاه صنعت نفت به امضاء رسید.
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، با اشاره به اینکه در حوزه طراحی و ساخت کاتالیست برای تجاری‌سازی و توسعه دانش فنی گام‌های مثبتی برداشته شده است، اظهار داشت: با توجه به شرایط کشور از منظر تحریم‌ها یکی از موارد اصلی که مورد تحریم قرار می‌گیرد بحث تحریم کاتالیست‌ها است؛ بنابراین امضای این قرارداد می‌تواند نقطه شروع خوبی برای کشور باشد تا بتوانیم با توانمندی داخلی دانش فنی بومی با تحریم‌های جدید مقابله کرده و کشور را از واردات بی‌نیاز سازیم.
توفیقی با بیان این‌که قرارداد بومی سازی‌ و تولید صنعتی کاتالیست‌های هیدروکراکینگ و تصفیه هیدروژنی ته ماندهای نفتی (RCD) اولین محموله از این نوع کاتالیست تا سال آینده به میزان 1500 تن به پالایشگاه شازند اراک تحویل داده می‌شود، گفت: بنده اطمینان دارم با توجه به توانمندی‌های کشور ما از واردات بی‌نیاز شده و حتی نمونه‌هایی تولید می‌شود که بازدهی آن از نمونه‌های خارجی بالاتر خواهد بود.

وی یادآور شد: قرارداد یاد شده به مدت 10 سال و برای تولید سالانه 2500 تن کاتالیست خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 993141

وب گردی

وب گردی