درخشش ایده پردازان نوجوان در استارتاپ ویکند شهر هوشمند

در استارتاپ ویکند شهر هوشمند که به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) شهرری برگزار شده بود، ایده پردازان کودک و نوجوان ایده های نوین خودشان را در معرض نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نمایشگاه استارتاپ ویکند شهر هوشمند که به همت مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگام امام(ره) شهرری در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شده بود، سه شنبه 25 دی ماه به کار خود پایان داد.

این نمایشگاه در راستای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی، توسعه استارتاپ ها و کسب و کارهای نوین دانش بنیان و راه اندازی شتاب دهنده های تخصصی در حوزه حمل و نقل و شبکه های ارتباطی برگزار شده بود.

در این نمایشگاه، ایده پردازان جوان، نخبگان و پژوهشگران در سراسر استان های کشور در حوزه هوشمند سازی شهری و حمل و نقل حضور داشتند و آخرین دستاورهای خودشان را در معرض بازدید عموم قرار داده بودند؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) نیز به عنوان اولین دانشگاهی که متولی برگزاری این استارتاپ بود، باعث شده بود که فضای نمایشگاه رنگ و بویی دانشگاهی به خود بگیرد.

اما شاخص ترین نکته استارتاپ شهر هوشمند، حضور ایده پردازان و تیزهوشان کودک و نوجوان در این نمایشگاه بود که ایده های قابل توجهی را به نمایش گذاشته بودند؛ اکثر آن ها جزو دانش آموزان نخبه و تیزهوش کشور بودند که حضورشان حال و هوای خاصی را به نمایشگاه بخشیده بود.

خبرنگار ایسکانیوز با چند نفر از این ایده‌پردازان نوجوان به گفت و گو نشسته است:

اپلیکیشن هشدار برای فرا رسیدن زمان مصرف دارو

«آرمین قربان پژند» از جمله ایده پردازان نوجوان 12 ساله کشورمان درباره طرح و ایده خود در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: در جوامع امروزی تعداد اشخاصی که از تنهایی رنج می برند به سرعت در حال افزایش است؛ به همین دلیل نوعی هوش مصنوعی طراحی کرده ام که با قرار گرفتن در یک اپلیکیشن و یا یک سایت می تواند به افراد سالمند کمک های فراوانی کند.

وی افزود: به عنوان مثال این اپلیکیشن می تواند ساعت مصرف دارو را به یک سالمندی که تنها زندگی می کند یادآوری کند؛ این ایده در حال حاضر برای سالمندان طراحی شده است؛ اما به مرور زمان برای همگی قابل استفاده است.

قربان پژند گفت: همچنین قابلیت دیگر این برنامه این است که پزشک می تواند داروهای مورد نیاز برای بیمار خود را در آن قرار دهد و هر زمان که ساعت مصرف دارو فرا رسید، به بیمار اطلاع دهد.

اپلیکیشن تشخیص حالت چهره

«سیروان جاور سینه» نیز ایده پرداز 14 ساله حاضر در نمایشگاه درباره طرح خود گفت: ایده ای که طراحی کرده ایم «عشق هوشمند» نام دارد که یک هوش مصنوعی در آن طراحی شده است؛ هنگامی که با این هوش مصنوعی صحبت می کنیم، با توجه با لحن صحبت کردن و حالت چهره می تواند خوشحالی یا ناراحتی را تشخیص دهد.

جاورسینه اضافه کرد: همچنین این برنامه قابلیت دارد که در صورت تشخیص ناراحتی فرد با او صحبت کند و برای رفع ناراحتی به او راهکار ارائه دهد. حالت چهره توسط دوربین گوشی در این برنامه ثبت می شود و روانشناسی که در اپ حضور دارد می تواند به خوبی حالت های فرد را تشخیص دهد.

وی اظهار داشت: این برنامه می تواند از طریق تشخیص سرعت راه رفتن افراد، میزان استرس را تشخیص دهد.

این ایده پرداز نوجوان برخی از مشکلاتش را در راه ساخت این برنامه با ما در میان گذاشت و اذعان داشت: مهم ترین مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، نبود یک برنامه نویس متخصص است که به شدت به آن نیازمندیم.

اپلیکشین تغییر طراحی خانه و محل کار

«متین حسنی» نوجوان 14 ساله شهریاری نیز درباره طرحی که به در نمایشگاه ارائه داده بود اذعان داشت: ما یک سامانه هوشمند طراحی کرده ایم برای کسانی که درخواست تغییر طراحی خانه و یا محل کارشان دارندغ اما نمی توانند اشخاصی را که در این زمینه تخصص دارند پیدا کنند. در واقع یک حلقه اتصال میان فرد و شخص متخصص ایجاد می کنیم.

وی افزود: این برنامه چندین مزیت برای طراحان و مشتریان دارد؛ از آن جایی که روند خانه ها به سمت کوچک شدن در حال حرکت است، مردم دیگر نمی خواهند صرفا یک سقف بالای سرشان باشد بلکه به دنبال این هستند که از فضایی که در آن قرار دارند حداکثر استفاده را بکنند.

این ایده پرداز نوجوان ادامه داد: ما این برنامه را طوری طراحی کرده ایم که دکوراسیون خانه بر مبنای شخصیت فرد انجام شود؛ به عنوان مثال در هتل هایی که اشخاص روسی در آن رفت و آمد زیادی دارند، دکوراسیون را طوری طراحی می کنیم که این هتل هماهنگ با علایق و سلیقه فرد روسی باشد.

حسنی با اشاره به مشکلاتی که در این زمینه دارد اذعان داشت: مهم ترین مشکلی که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کنیم موضوع بودجه است؛ همچنین وجود مافیا در کار ما بسیار نگران کننده است و متاسفانه ایده هایی پیشرفت می کند که پول زیادی برای آن ها صرف شده است.

نخبگان و پژوهشگران جوان بسیاری در کشور ما وجود دارند که متاسفانه به دلیل کم کاری برخی از مسئولان و همچنین عدم تخصیص بودجه کافی به آن ها، قادر به شکوفایی طرح و ایده های خود نیستند؛ لذا مسئولان مربوطه بایستی با دغدغه مندی بیشتری به این حوزه توجه داشته باشند.

حمایت از جوانان و نوجوانان ایده پرداز، می تواند مسیر توسعه و شکوفایی کشور را هموارتر کند؛ کشورما در حال حاضر با تحریم های ظالمانه از سوی استکبارجهانی دست و پنجه نرم می کند و لذا توجه مسئولان آموزش عالی کشور به ایده های نو و کاربردی که می تواند مشکلات کشور را رفع کند، نیاز کشور به خارج از مرزها را کاهش خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 993144

وب گردی

وب گردی