فتوحی: 60 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه شریف فارغ التحصیل خارج از کشور هستند

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: دانشگاه شریف با ایجاد مراکز کارآفرینی و پارک‌‌های علم و فناوری تلاش‌های بسیاری برای ماندگاری در کشور انجام داده و در این دانشگاه از سال 93 تا 96، هشتاد نفر عضو هیات علمی جذب کردیم که 60 درصد آنها فارغ التحصیلان و نخبگان خارج از کشور بودند. 

دکتر محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره راهکارهای حمایت و جذب نخبگان در کشور و دلایل بازگشت خود به ایران، بعد از کسب مدرک دکتری از کانادا گفت: حضور نخبگان در دانشگاه‌‌‌‌‌های مطرح جهان و فراگیری علوم روز دنیا منجر به افزایش سطح علمی دانشجویان کشور خواهد شد که به دنبال آن یک تعامل علمی مناسب میان دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌های مطرح جهان ایجاد و یک دیپلماسی علمی در کشور برقرار خواهد شد.

وی افزود: زمانی که برای کسب مدرک دکتری، پس از موفقیت در امتحان اعزام و اخذ بورس تحصیلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه ساسکاچوان کانادا رفتم، بزرگترین هدفم برگشت به میهن و خدمت به مردم وطنم بود و همیشه براین باور بودم که اگر از امکانات دولتی برای کسب تحصیلات از ابتدا تا دانشگاه بهره‌مند شدم باید به سرزمین خود ادای دین داشته باشم که قطعا حضور در ایران و استفاده از دانشی که کسب کردم مهم‌ترین قدم برای خدمت به سرزمین مادری‌ام بود.

فتوحی در ادامه درباره جذب نخبگان به کشور و راهکارهای استفاده از این سرمایه‌های بزرگ انسانی خاطر نشان کرد: باید شرایطی را در کشور فراهم کرد تا دانشجویان در صورت خروج از کشور برای ادامه تحصیل به ایران بازگردنند و همه این موارد در گروی ایجاد شرایط مناسب و تقویت حس وطن دوستی در میان دانشجویان، برای حضور نخبگان در وطن است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه خاطر نشان کرد: اگر مغزهای هر کشوری بدانند که علم و دانش آنها قدر دانسته می‌شود و از یک وضعیت مطلوب در سرزمین خود بهره‌مند خواهند شد، قطعا ترجیح می‌‌دهند که در کشور خود علم و دانش مربوط را ارائه دهند و به مردم خود خدمت کنند.

وی در پایان متذکر شد: دانشگاه شریف با ایجاد مراکز کارآفرینی و پارک‌‌های علم و فناوری تلاش‌های بسیاری برای ماندگاری در کشور انجام داده و در این دانشگاه از سال 93 تا 96، هشتاد نفر عضو هیات علمی جذب کردیم که 60 درصد آنها فارغ التحصیلان و نخبگان خارج از کشور بودند.

گفتنی است، دکتر محمود فتوحی فیروزآباد در سال ۱۳۳۸ در فیروزآباد یزد چشم به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در یزد به اتمام رساند. سپس به عنوان دانش‌آموز نمونه از فیروزآباد دوران متوسّطه را در مدرسهٔ زرگران یزد گذراند. پس از اخذ دیپلم از دبیرستان اسلامی زرگران یزد تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاه صنعتی شریف آغاز نمود. در سال ۱۳۶۴ در رشتهٔ مهندسی برق گرایش قدرت با رتبهٔ اوّل از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

در سال ۱۳۶۵ دورهٔ کارشناسی ارشد را در دانشکدهٔ فنّی دانشگاه تهران شروع کرده و همزمان در معاونت سازندگی و آموزش (دفتر آموزش) وزارت نیرو به عنوان کارشناس انتقال و توزیع مشغول به کار شد. پس از موفقیت در امتحان اعزام و اخذ بورس تحصیلی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری تحصیلات خود را در دانشگاه ساسکاچوان کانادا آغاز کرد و موفق به اخذ درجهٔ کارشناسی ارشد و دکتری از آن دانشگاه نیز شد. از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱ در دانشگاه ساسکاچوان به عنوان دانشجوی فوق دکتری و استاد مشغول تحقیق و تدریس بود. وی در حال حاضر استاد تمام و رئیس دانشگاه صنعتی شریف است.

انتهای پیام/

کد خبر: 993146

وب گردی

وب گردی