بی‌توجهی دانشجویان به فرجه میان دو ترم/ فرصتی که راحت از دست می‌رود

یک ترم به پایان رسیده و زمان ثبت نام ترم جدید هم فرا نرسیده تا دانشجویان دوباره درگیر انتخاب واحد شوند؛ فرصتی که در میان دانشجویان با نام «فرجه» شهرت دارد. عمده دانشجویان در این بازه زمانی ترجیح می دهند مدتی از فضای درس و دانشگاه دور باشند؛ اما عملا زمان مهمی را از دست می دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امتحانات دانشگاه های سراسر کشور اعم از سراسری، آزاد اسلامی، پیام نور و ... به ایستگاه پایانی رسیده و دانشجویان چند روزی فرصت دارند فارغ از درس و دانشگاه به استراحت و تفریح بپردازند. در این مدت دانشجویان نه استرس امتحان دارند و نه دغدغه کلاس. یک ترم به پایان رسیده و زمان ثبت نام ترم جدید هم فرا نرسیده تا دوباره درگیر انتخاب واحد شوند؛ فرصتی که در میان دانشجویان با نام «فرجه» شهرت دارد. معنی لغوی آن هم رخنه، شکاف، مهلت، فاصله و زاویه میان دو صفحه است. عمده دانشجویان در این بازه زمانی ترجیح می دهند مدتی از فضای درس و دانشگاه دور باشند؛ اما عملا زمان مهمی را از دست می دهند.

* معضلی به نام نمره

بسیاری از دانشجویان تا آخرین روزهای مهلت تعیین شده برای انتخاب واحد ترم جدید، هیچ برنامه ای برای گزینش دروس ندارند. برخی از دانشجویان، تأخیر در اعلام نمرات از سوی استادان را یکی از دلایل عمده و مهم سردرگمی برای انتخاب واحد قلمداد می کنند. تصحیح درس هایی که امتحانات آنها به صورت تشریحی برگزار شده است، معمولا زمان بیشتری طول می کشد و گاهی تا آغاز زمان انتخاب واحد ترم جدید، نمرات در سیستم ثبت نمی شود. اگر این درس ها، پیش نیازی برای بعضی از دروس مورد نظر ترم بعد باشند، دانشجو با مشکلاتی مواجه شده و استرس زیادی را تحمل می کنند چرا که روی انتخاب درسی تخصصی برنامه ریزی می کند ولی اگر درس پیش‌نیاز را بیفتد، باید بار دیگر چارت درسی را بررسی و واحد یا واحدهای جدیدی را جایگزین کند. البته قوانین پیش‌نیاز و هم‌نیاز در دانشگاه های مختلف متفاوت است. به طور مثال بعضی دانشگاه ها به دانشجویان اجازه می دهند اگر یک بار درسی را مردود شدند، بار دیگر همان درس و درسِ پس‌نیاز را با هم بردارند اما این اتفاق هم مشکلاتی برای دانشجو به همراه دارد.

* انتخاب واحدهای احساسی

عده ای از دانشجویان در روزهای ثبت نام ترم جدید، احساساتی شده و دست به انتخاب واحد می زنند؛ انتخاب هایی که در روزهای منتهی به امتحان، هر لحظه از انجامش پشیمان می شوند. انتخاب چند درس تخصصی در طول یک ترم که گاهی امتحانات دو یا حتی سه امتحان در یک روز برگزار می شود از جمله اشتباهات رایج در میان دانشجویان است. دانشجویان مخصوصا در ترم های آخر، چنین کاری را انجام می دهند؛ اما از آنجایی که برنامه مدونی برای درس خواندن در طول ترم ندارند، مطالعه حجم عظیمی از دروس را به روزهای آخر موکول می کنند و در نتیجه به مشکل برمی خورند. تمرکز روی مطالعه چند درس تخصصی به صورت همزمان ممکن نیست. مغز عموم انسان ها به‌جز استثناها قابلیت «چندوظیفگی» (Multitasking) ندارد. مغز تنها زمانی توان حل مسئله دارد که روی یک موضوع تمرکز کند و کارایی ذهن وقتی بخواهد به صورت تکه تکه و به تناوب روی دو یا چند موضوع متمرکز شود، تا حد زیادی کاهش می یابد.

* مغز انسان «چندوظیفه» نیست

«اِرل کِی. میلر»، متخصص نوروساینس (علوم اعصاب) و روان‌شناسی در دانشگاه «ام آی تی» آمریکا معتقد است «مغز انسان برای «چندوظیفگی» سیم‌کشی نشده است! مردم به اشتباه تصور «چندوظیفگی» دارند اما مغزشان تنها از یک وظیفه به وظیفه دیگر جابه‌جا می شود و مغز هر بار روی یک کار تمرکز می کند.» در واقع دانشجویان با انتخاب چند درس تخصصی هنگام ثبت نام ترم جدید و مطالعه آنها وقت امتحانات، ذهن خود را مدام از یک درس به دیگر انتقال می دهند؛ اما سرِ جلسه امتحان به دلایلی از جمله استرس، توان تفکیک مطالب از یکدیگر را ندارند. تغییر مداوم وظایف با واکنش منفی مغز روبرو می شود. ذهن انسان علاقه دارد پاداش سریعی دریافت کند، به همین دلیل مطالعه به صورت جزء به جزء و فهمیدن مطالب درسی کوتاه و کم‌حجم را دوست دارد چرا که بدن شروع به ترشح «دوپامین» (معروف به هورمون شادی) می کند اما وقتی دانشجو، مطالب را به شکل سطحی و در حجم گسترده مرور کند، طبیعتا از بسیاری مسائل عبور خواهد کرد بدون آن‌که راه حل‌شان را درک کند، در نتیجه دچار آشفتگی ذهنی و استرس زیادی می شود. بنابراین انتخاب درست و منطقی واحدها در ابتدای ترم می تواند تا حدود زیادی احتمال موفقیت دانشجو در امتحانات پایان ترم را افزایش دهد.

* شناخت کافی از دروس

انتشارات دانشگاه ها در آغاز هر ترم، چارت کامل رشته ها را در اختیار دانشجویان قرار می دهد تا ذهنیتی نسبت به واحدهای درسی پیدا کنند؛ اما گفت و گویی کوتاه با دانشجویان نشان می دهد کمتر دانشجویی پیش‌زمینه‌ای ذهنی نسبت به دروس خود دارد. تعداد واحدها معمولا میزان سختی و آسانی درس ها را برای دانشجویان مشخص می کند! یعنی هر درسی که بیش از دو واحد تعریف شده باشد، در ذهن دانشجو دشوارتر به نظر می رسد، به همین خاطر بسیاری از دانشجویان هنگام انتخاب واحد، تنها برای تکمیل تعداد واحدهای مجاز، درس برمی دارند و ناگهان با کتاب های سنگینی روبرو می شوند که گاهی بیش از یک جلد دارند و مطالعه آنها در فرجه امتحانات و حتی در طول ترم، کار آسانی نیست.

* توازن میان دروس عمومی و تخصصی

مشاوران تحصیلی توصیه می کنند دانشجویان به غیر از ترم آخر، توازن میان دروس عمومی و تخصصی را در طول ترم رعایت کنند. چارت های درسی برخلاف تصور عموم دانشجویان صرفا برای معرفی واحدهای درسی تهیه شده و از نظمی برخوردار است که دانشجو را برای گزینش دروس راهنمایی می کند. در واقع اگر دانشجو در طول یک ترم، دو یا سه درس تخصصی برمی دارد، حتما یک یا دو درس عمومی هم انتخاب کند تا متحمل فشار کمتری در روزهای منتهی به امتحان شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 993151

وب گردی

وب گردی