توسعه سیستم هدایت و جهت‌دهی موش صحرایی با موفقیت انجام شد

گروهی از محققان در دانشگاه علم و صنعت ایران موفق به به طراحی و ساخت واسط مغز-ماشین شدند و به وسیله آن سیستم هدایت و جهت دهی موش صحرایی را توسعه دادند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان در دانشگاه علم و صنعت ایران موفق به طراحی و ساخت واسط مغز-ماشین مبتنی بر تحریک نواحی حسی، پیکری و عمقی مفز موش صحرایی شدند. این طرح برای نخستین بار با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در کشور انجام شد. اقدامی که توسعه آن می تواند منجر به تولید پروتز کاشتنی مورد استفاده در انسان شود.

همچنین توسعه سیستم هدایت و جهت دهی موش صحرایی با موفقیت در این طرح پژوهشی انجام شد. به این صورت که تعدادی الکترود در داخل مغز موش صحرایی کارگذاشته شد. سپس با کمک ایجاد حرکات غیرارادی توسط جریان برق نخست تحریک مغز و در نهایت عمل هدایت انجام شد. هدایتی که کاربردهای مختلفی همچون استفاده در عملیات نجات خصوصا در ریزش آوار دارد. با هدایت انسان قادر می شود فعالیت هایی که انسان قادر به انجام آن نیست یا مخاطره آمیز است را انجام دهد.

البته در این طرح پژوهشی تحقیقات بسیاری در زمینه روش های تحریک الکتریکی نواحی مختلف قشری و زیرقشری مغزی به منظور اعمال حس مجازی و جهت دهی موش صحرایی انجام شد. همچنین برای دستیابی به نتایج تحریک الکتریکی نواحی حسی پیکری اولیه چپ و راست و ناحیه هسته های وسطی-پشتی و شکمی به عنوان تحریک راهنما بررسی و تحریک مسیر پیش مغز میانی به عنوان تحریک پاداش مورد ارزیابی قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 993158

وب گردی

وب گردی