مغز ما در خواب هم صداها را می شنود

محققان کشف کردند که مغز قابلیت دنبال کردن صداهای محیط اطراف خود و صداهای مرتبط با آن را حتی هنگامی که در خواب هستیم دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان در موسسه تحقیقاتی France's ENS Paris1 و CNRS با همکاری دانشگاه منوش Monash در استرالیا کشف کردند که مغز قابلیت دنبال کردن صداهای محیط اطراف خود و صداهای مرتبط با آن را حتی هنگامی که در خواب هستیم دارد.

این تحقیق که درNature Human Behaviourبه چاپ رسیده افشا می کند که مغز قابلیت پردازش و فیلتر کردن صداها را هنگامی که در خواب هستیم داراست. هر چند که این آزمایش تنها بر روی صداهای خاصی تمرکز یافته بود

مطالعات قبلی نشان داده بود که صداهای خاص در خلال خواب راحت تر درک می شوند. برای مثال هنگامی که می خواهید فردی را از خواب بیدار کنید با صدا کردن نامش بسیار سریع تر از هر اسم یا صدای دیگری بیدار می شود.

محققان این مطالعه جدید تصمیم گرفتند تا بر روی واکنش مغز به بسیاری از صداهای دیگر در طول خواب نیز تمرکز کنند چرا که این گونه همه چیز به واقعیت نزدیکتر خواهد بود خصوصا برای ساکنین شهر، که در طول خوابشان در معرض انواع صدا هستند.

در این مطالعه 24 نفر شرکت کردند و در خلال خوابشان در معرض دو صدای متفاوت اما با خواص صوتی بسیار مشابه قرار گرفتند که البته حرف های مختلفی می گفتند. یکی از آنها چکیده هایی از فیلم ها و مقالاترا می خواند، در حالی که دیگری یک سری لغات بدون معنی شبیه زبان را بیان می کرد.

دانششمندان با استفاده از یک تکنیک خاص که داده های مغز را هنگامی که در خواب بوده بازسازی می کند به تجزیه و تحلیل فعالیت مغز پرداختند.

بر اساس ای یافته ها محققان قادر شدند اثبات کنند که در خلال خواب سبک، شرکت کنندگان در آزمایش مایل به شنیدن صداهایی بودند که برای آنها معنی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 993210

وب گردی

وب گردی