هوش مصنوعی و نظام آموزشی فرانسه

هوش مصنوعی از جمله فناوری‌های نوین است که زندگی بشر را درگیر تحولاتی شگرف نموده است. این روند با سرعت ادامه دارد و گستره آن به روش‌های آموزش نیز تسری خواهد یافت. فرانسه نیز از جمله کشورهایی است که از این تکنولوژی برای بهبود نظام آموزشی خود بهره خواهد برد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه الجزیره، کارشناسان عرصه آینده پژوهی دیجیتال معتقدند هوش مصنوعی همه چیز را به لرزه در خواهد آورد و عرصه آموزش نیز از این رویداد مستثنی نخواهد بود تا جایی که برخی از امکانات متعددی که هوش مصنوعی برای مبارزه با پدیده ترک تحصیل فراهم می کند سخن می گویند.

در همین رابطه پایگاه خبری فرانسوی «ال سی ای» در این رابطه یک معلم چینی به نام شیاو یونگ را مثال زده و آن را معلمی استثنایی دانسته که دانش آموزان به درس وی با دقت تمام گوش می دهند به طوری که گویی پرنده ای روی سر آنها نشسته است، این رویه که از دو سال پیش و با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص چهره در مدرسه آغاز شده است با تحلیل تصویر صورت دانش آموزان این امکان را برای معلم فراهم می کند که تشخیص دهد آیا آنها احساس خستگی یا کسلی می کنند یا خیر و با این روش معلم قادر است محتوای فصول درسی خود بهبود بخشیده و در جلب توجه دانش آموزان عملکرد بهتری داشته باشد.

اما این پایگاه اینترنتی افزود: هنوز استفاده از چنین فناوری هایی در فرانسه مطرح نشده است، جلساتی که ماه گذشته در خصوص هوش مصنوعی برای مدارس برگزار شده است بیانگر میزان علاقه وزارت آموزش برای استفاده از تکنولوژی های جدید در حوزه آموزش است؛ چرا که انسان در برنامه های آینده این نهاد آموزشی همچنان به نقش محوری خود در امر تدریس در نظام آموزشی فرانسه ادامه خواهد داد.

در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که ربات ها هنوز نتوانسته اند جایگاه معلمان را برای آموزش دادن اشغال کنند؛ اما برنامه‌های هوش مصنوعی می توانند از معلمان همزمان با تدریس آنها پشیبانی نمایند و هم اکنون 6 راه حل مبتکرانه برای تعلیم زبان فرانسه و ریاضیات در مدارس ابتدایی در دست بررسی و توسعه است.

ماری کریستین رئیس موسسه متخصص در امور آموزش گفت: یکی از نرم افزارهای بسیار پیشرفته «لالیلو» است که ادعا می شود با سطح تمام دانش آموزان سازگاری داشته و به آنها تمرینات مناسب در درس قرائت را ارائه می‌کند و معلم هیچگاه قادر نیست در این سطح عمل نماید؛ تنها می تواند با تعداد کمی از دانش آموزان و در یک بخش خاص کار کند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: بر اساس اعلام گیوم لیبوشی موسس و رئیس جمعیت «هوش مصنوعی برای مدارس» در این زمینه نرم افزار دیگری در دست طراحی است که به کشف دانش آموزانی که دارای مشکلاتی در زمینه درس خواندن و یادگیری هستند کمک می کند به ویژه ده‌ها هزار دانش آموزی که سالانه مدارس را ترک می کنند؛ زیرا آنها با مشکلاتی ناشی از تفاوت های موجود میان انسان ها در یادگیری مواجه هستند؛ چرا که همه انسان ها مطالب را یاد گرفته و حفظ می کنند اما برای این امر از روش های مختلف استفاده می نمایند.

لیبوشی ادامه داد: آنچه مانع ترک تحصیل می شود کشف دانش آموزانی است که با چنین مشکلاتی مواجه بوده و با دانش آموزان باهوش در مقطع تحصیلی خود همراه هستند. نحوه عملکرد این نرم افزار به این ترتیب است که دانش آموزی که می خواهد روی نقاط معینی عمیق شده و آن را بهتر یاد بگیرد می تواند در همان زمان تنها با یک کلیک ساده به آن مسئله اشاره کند تا معلم آن را بهتر برای دانش آموزان خود توضیح دهد.

هوش مصنوعی برای تصحیح اوراق امتحانی

لیبوشی در ادامه افزود: هوش مصنوعی در زمینه تصحیح امتحانات نیز مهم است و ربات معلم را برای ارزیابی تکالیف منزل دانش آموزان کمک خواهد کرد. می تواند 80 درصد از برگه های امتحانی را تصحیح نماید و معلم کافی است در نهایت آن را تایید کرده و این در کاهش زمان تلف شده انسان بسیار مفید است.

وی افزود: تنها یک مشکل باقی می ماند و آن نبود اطلاعات کافی برای آموزش دستگاه مورد نظر جهت تشخیص دانش آموزان مشکل‌دار است و بدون آن ساخت و توسعه دستگاه های قوی محال است مگر آنکه تمام مدارک تحصیلی به طور مجهول الهویه ارزیابی شده تا برای هر فرد پروفایلی جدا ایجاد شود و با یک الگوریتم جدید بتوان دانش آموزانی که در تحصیل مشکل دارند را شناسایی کرد.

نقش معلم در این میان چیست؟

دیوید لاکومبلید موسس شرکت «لافیلا نمیروس» که یک موسسه پژوهشی مروج یک نمونه دیجیتالی اروپایی انسان محور در این عرصه است، می‌گوید: در این زمینه نگرانی های شدیدی در خصوص تدریس با استفاده از دستگاه های مبتنی بر این تکنولوژی وجود دارد و بسیاری نگران آن هستند که این مسئله باعث کم‌رنگ شدن نقش انسان و جایگزینی آنها با ماشین‌ها شود.

اما کلود تسییر موسس «مجیک میکرز» معتقد است شخصیت معلم هرگز حذف نخواهد شد؛ اما نقش آن دگرگون می شود و به عنصری بیش از یک مربی تبدیل می شود تا از دانش آموزان حمایت کرده و سطح برخی از آنان که برای بهتر درس خواندن نیازمند ترغیب شدن هستند را ارتقا دهد و به جای اینکه معلم در کلاس در برابر دانش آموزان بایستد آنها در منزل به وسیله لپ تاپ یا تبلت وظایف خود را انجام می دهند که زمان برای خلاقیت، تفکر انتقادی و کار مشترک آزاد می شود و این نهایت زندگی مطلوب برای بشر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 993222

وب گردی

وب گردی