ساخت اولین خودروی خورشیدی در عراق

انرژی های تجدید پذیر یکی از فناوری های مورد توجه تمام کشورهای جهان بوده و برای دست یابی به آن برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری های زیادی انجام شده است که در همین راستا دانشمندان عراقی نیز برای اولین بار اقدام به ساخت یک خودروی خورشیدی نمودند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه الجزیره، 3 مهندس انرژی های نو و از اساتید دانشگاه کوفه توانستند با استفاده از انرژی خورشیدی نیروی برق لازم برای حرکت اتومبیل را تولید نمایند.

این 3 مهندس پس از بازگشت از کشور مجارستان و اطلاع یافتن از بسیاری از تجارب و آزمایش های انجام شده در عرصه انرژی های پاک در ژوئیه سال 2018 اجرای ایده خود را با استفاده از کارگاه مهندسی این دانشگاه عراقی آغاز کردند.

احسان محمد علی گفت: تخصص مهندسی آنها و توجه دانشگاه به حمایت از انرژی های نو و تجدید پذیر آنها برای ابتکار و ایده پردازی بیشتر و اجرای آنها در داخل دانشگاه ترغیب کرده است.

وی افزود: این اتومبیل با طبیعت سبز سازگار بوده و یکی از اصلی ترین آزمایشات انجام شده بر روی آن در همین زمینه بوده است چرا که ما پس از فراهم شدن لوازم مورد نیاز برای ساخت این پروژه به طوری که تجربه ای موفق و خاص باشد فکر کرده و شبانه روز بدون دریافت حقوق ویژه ای از دانشگاه فعالیت نمودیم.

محمد علی ادامه داد: پس از آنکه پروژه این اتومبیل در ابتدا پیشرفت خاصی نداشته و تقریباً متوقف شده بود با همکاران خود به طور مداوم تلاش نموده و آزمایشات زیادی را طی 6 ماه انجام دادیم که در نهایت این خودرو که از ویژگی های متعددی است برخوردار است ساخته شد.

مهندس منصور صاحب الزبیدی این اتومبیل را بی صدا و پاک توصیف کرده و آن را واجد چند ویژگی در نوع خود دانست و گفت: محیط زیست عراق از آلودگی ناشی از گازها و سموم رنج می برد و دستیابی به جایگزینی برای سوخت های آلوده امری لازم و مهم به شمار می آید و این همان مساله ای است که ما برای آن نسبت به ساخت خودرویی سبز اقدام کردیم، این خودرو راحت بوده و استفاده از آن بسیار آسان است و هر شخصی می تواند با آن رانندگی نماید.

وی افزود: این اتومبیل بسیار بی صدا بوده و هیچ سر و صدایی هنگام روشن کردن آن و رانندگی و عبور در خیابان ها تولید نمی کند، همچنین به طور ناگهانی خاموش نمی شود چرا که با نور خورشید شارژ شده و دارای باتری های ذخیره است، علاوه بر آنکه هزینه آن نسبت به دیگر اتومبیل های این چنینی در سراسر جهان ارزان تر بوده و می توان گفت فواید آن نسبت به قیمت آن بسیار بیشتر است.

همچنین مهندس محمد حسین از دیگر مهندسان شرکت کننده در این طرح گفت: گروه مهندسی ساخت این خودرو در طول انجام این پروژه در کارگاه خود با موانعی مواجه شده اند که از جمله آنها محدودیت مواد اولیه و وزن زیاد خودرو بود که مانع پیشرفت پروژه گردید، علاوه بر آنکه عدم قدرت اتومبیل برای تحمل تعداد زیاد صفحات خورشیدی از دیگر مشکلات اجرای این طرح بوده است زیرا این خودرو برای حرکت به 4 هزار وات انرژی برق احتیاج دارد.

حسین در ادامه گفت: ما صفحات خورشیدی را در بالا و پشت اتومبیل قرار دادیم تا انرژی تابش های خورشیدی دریافت شود و هر چه تابش بیشتر باشد مقدار انرژی به دست آمده برای خودرو نیز افزایش خواهد یافت که البته میزان دریافت انرژی به ظرفیت باتری ها بستگی دارد.

وی افزود: ما باتری ها اضافی نیز برای ذخیره انرژی خورشیدی قرار دادیم و امکان افزایش آنها برای استفاده بیشتر از خودرو در نبود خورشید نیز وجود دارد.

دکتر محسن الظالمی رئیس دانشگاه کوفه گفت: دانشگاه کوفه همگام با تحولات جهانی در عرصه انرژی های تجدید پذیر و رشد استفاده از انرژی برق حرکت می کند چرا که این انرژی دارای فواید متعدد بوده و به سلامت محیط زیست هم آسیب وارد نمی کند.

وی افزود: این دانشگاه یک گروه آکادمیک برای کار در آزمایشگاه علمی مخصوص به انرژی های پاک تجدید پذیر تشکیل داده تا مرکزی مهم برای اجرای ایده های علمی و فرهنگ سازی برای دانشجویان سطوح پایین و تحصیلات تکمیلی باشد، همچنین در زمینه استفاده از انرژی های تجدید پذیر ایده های دیگری نیز وجود دارد که مهمترین آن صندلی های الکترونیکی برای دانشجو و برداشت آب از چاه ها به وسیله انرژی خورشیدی است که این دانشگاه قصد دارد آنها را اجرایی نماید.

حسن الموسوی دانشجوی نمونه 27 ساله عراقی مشغول در سال چهارم دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه در این باره گفت: به شنیدن اصطلاحات علمی همیشگی و متعارف عادت کرده ایم اما انرژی تجدید پذیر اصطلاح جدیدی و قابل توجهی است که نیاز به تفکر عمیق و شناخت اهمیت و استفاده از آن وجود دارد.

وی افزود: به کارگاه دانشکده می رفتم و با مراحل عملیاتی ساخت اتومبیل سبز توسط اساتید خود همراه بودم و حتی قرار شد پایان نامه تحصیلی خود را در خصوص انرژی های تجدید پذیر تدوین نمایم و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در همین عرصه ادامه خواهم داد.

بر اساس اعلام متخصصان حوزه انرژی های تجدید پذیر، این انرژی از منابع طبیعی بوده و می توان آن را از نیروی باد، آب، خورشید، حرکت امواج و جزر و مد یا انرژی حرارتی زیر زمین به دست آورد و هم اکنون 65 کشور جهان برای سرمایه گذاری در عرصه انرژی های تجدید پذیر برنامه ریزی کرده اند و توجه به این فناوری در سال های اخیر در کشورهای خاورمیانه نیز افزایش یافته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 993239

وب گردی

وب گردی