در حوزه آموزش عالی باید هوشمندانه فکر کنیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در دوره جدید توجه ویژه ای به هیأت امنای استان ها وجود دارد گفت: تأکید این است که تصمیم گیری درباره مسائل و موضوعات در اختیار استان ها باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، چهاردهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و آیت الله غیاث الدین طه محمدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان برگزار شد.

دکتر طهرانچی در این جلسه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفت و توسعه یافت، اظهار داشت: این دانشگاه یک دستاورد مردمی است که باید برای منطقه به کار گرفته شود.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به زیرساخت های دانشگاه آزاد اسلامی در استان همدان در مقایسه با سایر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی، گفت: مجموعه زیرساخت دانشگاه های دولتی استان همدان با دارا بودن 45 درصد کل دانشجویان استان، بیش از 10 هکتار است، در صورتی که دانشگاه آزاد اسلامی 195 هکتار فضای کاربردی دارد که این فضا با حمایت مردم در اختیار این دانشگاه قرار گرفته و اکنون 23 درصد دانشجویان استان در این دانشگاه تحصیل می کنند.

وی با اشاره به فعالیت هیأت امناهای استانی دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: بزرگان و تأثیرگذاران هر منطقه همچون نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، روسای دانشگاه های بزرگ علوم پزشکی و غیرپزشکی دولتی، روسای واحدها و ... عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استانها هستند که می توانند با نگاه جامع برای رشد منطقه تصمیم گیری کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه در دوره جدید توجه ویژه ای به هیأت امنای استان ها وجود دارد، گفت: تأکید این است که تصمیم گیری درباره مسائل و موضوعات در اختیار استان ها باشد. به این منظور نقش هیأت امنای استان ها در دوره جدید پررنگ خواهد بود.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه با وضعیت پیچیده ای در آموزش عالی مواجه هستیم، تصریح کرد: عدم کارآمدی آموزش عالی و متناسب نبودن آن با رشد منطقه ای باعث شده مردم نسبت به آموزش عالی تصمیماتی اتخاذ کنند و از تحصیل در رشته های حوزه علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی و ... امتناع کنند و در صف رشته های پزشکی بایستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این موضوع نشان از اعتراض مردم به رویه کارآمد نبودن آموزش در این رشته ها دارد، چرا که براساس شاخص GDP، بیش از 75 درصد GDPمربوط به صنعت نفت و 10 درصد آن مربوط به کشاورزی است و خدمات پزشکی میزان زیادی را به خود اختصاص نداده، اما با این حال مردم از تحصیل در رشته های کشاورزی، فنی و مهندسی و علوم انسانی استقبال نمی کنند.

وی با اشاره به عدم استقبال دانشجویان از رشته کشاورزی گفت: هر موضوعی که امروز در دانشگاه رخ می دهد، 10 سال دیگر در کشور نمایان خواهد شد، بنابراین عدم استقبال دانشجویان از رشته های کشاورزی این هشدار را می دهد که اگر به این حوزه توجه نداشته باشیم، 10 سال دیگر در حوزه کشاورزی با چالش های جدی مواجه خواهیم بود.

در حوزه آموزش عالی باید هوشمندانه فکر کنیم

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه 5 میلیون خانوار شامل 20 میلیون نفر از محل کشاورزی درآمدزایی و ارتزاق می کنند، گفت: اینها نکاتی است که در حوزه آموزش عالی باید هوشمندانه به آن فکر کنیم، چرا که عدم استقبال از این رشته ها به دلیل تغییر سلائق مردم نیست، بلکه اشکال از نحوه آموزش است.

دکتر طهرانچی با انتقاد از کاهش جمعیت دانشجویی کشور گفت: در برنامه ششم توسعه تعداد دانشجویان 48 درصد بود که این موضوع به یکی از موفقیت های جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده، اما اکنون این میزان به 43 درصد رسیده و کشور ترکیه در جمعیت آموزش عالی از ما پیشی گرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی ساختاری مستقل و وابسته به مردم دارد، اما عده ای تلاش دارند که این دانشگاه را دولتی سازی کنند که در این رابطه می توان به منحل کردن سازمان سنجش دانشگاه و اقدام برای تعطیل کردن پذیرش این دانشگاه اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه اگر می خواهیم مردم به دانشگاه آزاد اسلامی رجوع کنند، باید آموزش عالی را کارآمد کنیم، گفت: این مسیری است که باید آگاهانه در استان مدیریت شود تا بتوانیم از نقطه ضرر به سود برسیم، چرا که مردم از ما کارآمدی می خواهند و کیفیت در دل کارآمدی قرار دارد. شعار کیفیت ما هم بسترسازی اشتغال دانش بنیان است.

دکتر طهرانچی با اشاره به وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان، گفت: این دانشگاه باید برش اشتغالی که در همدان، ملایر، تویسرکان، نهاوند و سایر شهرها وجود دارد را شناسایی کرده و برای رفع آن تأثیرگذار باشد، چرا که این دانشگاه اجتماعی است و دانشجویان آن از شهرها می آیند و به شهرها هم بر می گردند، در صورتی که این موضوع در دانشگاه های مطرح دولتی وجود ندارد و بسیاری از افرادی که به این دانشگاه می روند، در چرخه اشتغال شهری و حتی ملی حضور ندارند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دستور کار چهاردهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان، گفت: در دوره هیأت امنای جدید و پس از انتصاب دکتر ولایتی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان رئیس هیأت مؤسس این دانشگاه، برای اولین بار حسابرسی مستقل از دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد، در حالی که تا پیش از آن حسابرسی ها توسط حسابرسان داخلی این دانشگاه انجام می شد. حسابرسی سال 95 دانشگاه آزاد اسلامی از 123 واحد که 70 درصد بودجه دانشگاه را شامل می شد، صورت گرفت. 27 درصد استانها غیرقابل اظهارنظر شدند و برخی حساب ها هم مشروط شد.

وی تأکید کرد: حسابرسی دانشگاه آزاد اسلامی از سوی مفید راهبر که یکی از شرکت های معتبر حسابرسی است، اقدام خوبی برای شفافیت مالی است و خوشحالیم که این توفیق حاصل شد که حساب های 31 استان و 5 حساب مستقل دانشگاه آزاد اسلامی مربوط به سال 95 را در این مدت کوتاه بررسی کنیم و به این ترتیب همه حساب های واحدهای داخلی و خارجی و هیأت امنای مرکزی از این به بعد مورد بررسی دقیق و شفاف سازی قرار می گیرد.

در این جلسه دکتر بهروز طهماسب کاظمی رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی، آیت الله رازینی عضو هیأت امنای استان، حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان و محمدعلی پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا طالقانی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان و سایر اعضا حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 993272

وب گردی

وب گردی