محمدیان: توجه به اصول معرفتی، گام اول اسلامی شدن دانشگاه‌هاست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای اسلامی شدن دانشگاه‌‌ها، باید به بحث‌‌های معرفتی توجه بیشتری داشته باشیم، میراثی که ملت ما در این زمینه دارد مورد غفلت واقع شده و تا اندازه‌‌ای مرعوب تفکر غربی شدیم.

حجت الاسلام محمد محمدیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره روند اسلامی شدن دانشگاه‌‌ها در کشور گفت: اگر دانشگاه‌‌های ایران را با دانشگاه‌‌های موجود در دنیا مقایسه کنیم قطعا به لحاظ معنوی قابل مقایسه نیستند. در حال حاضر، استادان و دانشجویان متدینی داریم. مهم‌‌‌‌ترین مسئله ما در دروسی است که در آموزش عالی ارائه می‌‌شود و باید در آن فضا نقش پررنگ تری داشته باشیم. متاسفانه، علومی که در دانشگاه‌‌ها ارائه می‌‌شوند عمدتا برآمده از خاستگاه دینی و معرفتی ما نیست.

وی افزود: اگر دست به دست هم دهیم و در بخش تولید علوم دینی و بومی فعالیت کنیم نیروهای متعهد فراوانی در دانشگاه‌‌های ما وجود دارد که این مسیر را ادامه خواهند داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در حال حاضر، تمام رؤسا و استادان دانشگاه‌‌ها در سراسر کشور با توجه به اصول اسلامی و التزام به اسلام، انتخاب و گزینش می‌شوند به این ترتیب فضای دانشگاه‌‌‌ها در مسیر اسلامی شدن قرارگرفته که افراد بر مبنای التزام به اصول اسلامی در مراکز آموزش عالی، پذیرش می‌‌شوند.

محمدیان در ادامه تصریح کرد: برای اسلامی شدن دانشگعکاه‌‌ها، باید به بحث‌‌های معرفتی توجه بیشتری داشته باشیم، میراثی که ملت ما در این زمینه دارد مورد غفلت واقع شده و تا اندازه‌‌ای مرعوب تفکر غربی شدیم که منجر به فاصله ما در توجه بیشتر به امور معرفتی و اسلامی شدن دانشگاه‌‌‌‌ها شده است.

وی متذکر شد: احیاى هویت تمدنى و پیشرفت جمهورى اسلامى، مستلزم رشد متوازن و همه جانبه ابعاد علمى، فرهنگى، سیاسى و اجتماعى کشور است که در مسیر تعالى آن، آموزش عالى کشور نقش پیشران و موتور محرکه را برعهده خواهد داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: در شورای تحول و علوم انسانی شورای انقلاب فرهنگی، اتفاقات خوبی در زمینه اسلامی شدن و توجه به این مقوله در دانشگاه‌‌ها صورت گرفته است که برای تحقق این هدف، باید به نیروهای با انگیزه، استادان و دانشجویان در زمینه ارتقای مفاهیم معرفتی و اسلامی کمک کنیم و از حالت شعار گونه خارج شویم و به طور جدی وارد میدان عمل شویم. اگر به نیروهای مشتاق و با انگیزه در این امر اعتماد کنیم و فرصت آزمون و خطا را به آنها دهیم قطعا در این زمینه موفق خواهیم شد.

محمدیان یاد آورشد: ارتباط استادان حوزه و دانشگاه تا حد زیادی می‌‌‌‌تواند فضای دانشگاه را به سمت اسلامی شدن هدایت کند. اگر علم و دین در هم ادغام شوند و در اصل، وحدت یابند، بسیاری از مشکلات امروزه اجتماع ما حل خواهد شد؛ زیرا علم بدون دین و معرفت ناقص است و راه به جایی نخواهد برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 993305

وب گردی

وب گردی