معافیت‌های تحریم نفتی ایران به شکل محدود تمدید می‌شود

یک رسانه غربی از احتمال تمدید معافیت‌های تحریم نفت ایران توسط آمریکا بصورت محدود خبر داد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز به نقل از رویترز، دوره معافیت‌هایی که دولت آمریکا برای برخی کشورها از خرید نفت ایران در نظر گرفته در ماه می به پایان می رسد و به نظر می رسد که واشنگتن این معافیت ها را برای برخی کشورها تمدید کند.

رویترز به نقل از کارشناسان نفتی و سیاسی گزارش داد که با پایان یافتن معافیت از تحریم نفتی ایران در ماه مه، احتمال می‌رود که دولت آمریکا به هدف جلب رضایت برخی از کشورها و جلوگیری از افزایش ناگهانی بهای نفت، با تمدید معافیت چند کشور موافقت کند هر چند احتمال دارد بر کاهش میزان خرید توسط این کشورها تاکید ورزد.

با اجرایی شدن مرحله دوم تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی در اوایل ماه نوامبر، دولت آمریکا در اقدامی غیرمترقبه هشت کشور را از تحریم نفتی ایران معاف کرد. این کشورها عبارتند از چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، تایوان، یونان و ایتالیا. مهلت این معافیت شش ماه تعیین شده و در اوایل ماه می منقضی خواهد شد.

در زمان اعلام تحریم نفتی جمهوری اسلامی، مقامات آمریکایی گفتند که هدف آنان رساندن صادرات نفت ایران به صفر است اما با اعطای معافیت، فروش نفت ایران هرچند با کاهشی قابل توجه ادامه داشته است.

به گفته کارشناسان، تمدید معافیت از تحریم نفتی ایران احتمالا شامل چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و ژاپن خواهد شد هرچند مشخص نیست که آیا میزان واردات معاف نیز ثابت خواهد ماند یا نه. در صورت اعطای این معافیت‌ها و بدون تغییر در میزان خرید، صادرات نفت ایران حداکثر به اندکی بیش از یک میلیون بشکه در روز محدود خواهد شد.

موافقت با تمدید معافیت در مورد هند و چین تاحدود زیادی تحت تاثیر ملاحظات سیاست خارجی آمریکا قرار دارد هرچند برای دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، جلوگیری از افزایش بهای نفت خام در بازار جهانی به منظور حفظ دستاوردهای اقتصادی او ضرورت دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 993342

وب گردی

وب گردی