دانشجویان واحد پردیس از طریق پارک فناوری پردیس با صنعت ارتباط دارند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس، گفت: یک تفاهم‌‌نامه با پارک علم و فناوری پردیس منعقد کردیم که در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویی است و منجر به کمک و حضور دانشجویان در بخش صنعت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند؛ همچنین راهکارهای صحیح جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس، انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو در زیر آمده است:

دکتر علیرضا خدایاری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی، مشکلات و چالش‌های پیش رو گفت: در حال حاضر، یک مرکز رشد و 4 هسته فناور داریم که در مراحل تبدیل به شرکت دانش بنیان هستند و از محصولات شاخص این مرکز یک ویلچر ایستاده است که مورد حمایت مسئولان قرار گرفت؛ همچنین یک دستگاه سرمایش خورشیدی داریم که ثبت اختراع شده و در یکی از مسابقات بین‌المللی مپنا که در دانشگاه تهران برگزار شد به عنوان نماینده دانشگاه آزاد دوم شدیم و کلیه این محصولات به زودی تجاری سازی خواهد شد.

وی افزود: یکی از دیگر از کارهایی که در واحد پردیس انجام شده بحث امحای زباله است که در یک سایت 10 تنی در نظر آباد کرج در حال اجراست و قراردادی در این زمینه منعقد شده است، مرکز رشد ما مجوز 3 سال پیش را دارد و یکی از مشکلات واحد پردیس داشتن زمین 25 هکتاری و نبود ساختمان مناسب بود که فضای مناسبی برای کار نداشتیم؛ اما از فروردین امسال یک ساختمان 15 هزار متری به واحد پردیس اضافه شد که از این ساختمان 7 طبقه 3 طبقه به آزمایشگاه‌‌‌ها و مراکز رشد اختصاص یافت؛ بدین ترتیب مرکز رشد ما متحول شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس درباره چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه واحد پردیس خاطر نشان کرد: عمده‌‌‌ترین منبع درآمد دانشگاه آزاد از طریق درآمدهای شهریه‌‌‌‌‌‌ای واحدهای دانشگاهی تامین می‌‌شود در عین حال، با سازمان‌‌ها و ارگان‌‌‌های مختلف قراردادهایی منعقد کردیم که برای ما درآمدزایی داشته است در همین راستا با نیروی انتظامی تفاهم‌‌نامه شهری منعقد کردیم که سه گروه معماری، شهرسازی و حقوق واحد پردیس در این قرارداد که در مجموع از این قرارداد 21 میلیون تومان درآمدزایی داشتیم حضور فعال داشتند.

خدایاری تاکید کرد: ارتباط موثری با پارک فناوری پردیس ایجاد کردیم و با شرکت‌‌‌‌های داخل پارک مرتبط شدیم. اولین قرارداد را با یکی از شرکت‌‌‌های داخل پارک منعقد کردیم که مبلغ آن ده میلیون تومان است. با اقداماتی که در چند ماه گذشته انجام شده است بیش از 80 دانشجوی واحد پردیس در پارک فناوری استخدام شده‌‌اند یا در مرحله کار آموزی منجر به استخدام قرار دارند که به این ترتیب بستر مناسبی را برای کارآموزان صنعت ایجاد کردیم و حضور پررنگ دانشگاه آزاد در پارک پردیس منجر شده تا شرکتی که موفق به همکاری با دانشگاه شریف نشده با توجه به عملکرد صحیح دانشگاه آزاد یک اعتماد متقابل ایجاد و به دنبال آن شرکت‌های دانش بنیانی که در پارک فعال هستند به دانشجویان دانشگاه آزاد اعتماد کنند و با تعدادی از دانشجویان قرارداد بستند که منجر به ایجاد انگیزه میان دانشجویان شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس یاد آور شد: یک تفاهم‌‌نامه هم با پارک فناوری پردیس منعقد کردیم که در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویی است که هم ما حمایت کنیم هم شرکت‌ها و از متخصصین شرکت‌ها دعوت کردیم که در گروه‌‌‌‌های واحد پردیس تدریس کنند و به این ترتیب، موضوعات خود را در دانشگاه می‌‌آورند که از این طریق بخشی از هزینه‌‌های پایان‌نامه ارشد و دکتری را حمایت می‌‌کنیم. کاری کردیم که پایان‌‌نامه‌‌های ما هدفمند شده و به یک محصول تبدیل شوند تا شرکت‌‌ها هم از این امور، استفاده کنند. همه این موارد در حال انجام است که منجر به کمک و حضور دانشجویان در بخش صنعت خواهد شد.

وی درباره مشکلات و چالش‌‌های پیش روی پژوهش در دانشگاه آزاد تاکید کرد: در حال حاضر، چالشی بین معاونان پژوهشی و مالی به دلیل محدودیت ردیف بودجه وجود دارد؛ چون همیشه معاونان پژوهشی بودجه مناسب برای انجام امور پژوهشی ندارند و برای هر اقدامی ممکن است وارد یک پروسه چند ماهه شویم. با توجه به تغییرات بازار ارز که هزینه‌‌ها چند برابر شد و مشکلات بسیاری برای ما ایجاد شد. این مسئله باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد، همچنین اختیارات روسای واحدها و معاونان پژوهشی باید افزایش یابد تا بسیاری از موانع امور پژوهشی رفع گردد.

انتهای پیام/

کد خبر: 993369

وب گردی

وب گردی