بهره‌برداری از تجهیزات پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز

بهره‌برداری از چهار دستگاه و تجهیزات پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز و اپتوژنتیک ساخت محققان و متخصصان عضو گروه "پیشران نورواپتیک" در پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در مراسم بهره برداری از این دستگاه ها و تجهیزات تخصصی در حوزه علوم اعصاب شناختی جمعی از مدیران، محققان و کارشناسان مراکز پژوهشی و دانشگاهی از نقاط مختلف کشور و نیز کارشناسان ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی حضور داشتند.

محققان عضو گروه "پیشران نورواپتیک" در این تلاش علمی موفق شدند با حمایت های ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی، دستگاه های پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز با روش سیگنال ذاتی، تصویربرداری نوری از مغز به روش استفاده از رنگدانه های حساس به ولتاژ، تصویربرداری نوری به روش اسپکل لیزری و اپتوژنتیک برای استفاده در زمینه علوم اعصاب شناختی در کشور را طراحی و تولید کنند.

با بهره برداری از این دستگاه ها و تجهیزات طراحی و ساخته شده توسط گروه پیشران نورواپتیک، متخصصان قادرند به روش های گوناگون از مغز تصویربرداری کنند.

دستیابی به تکنیک "اپتوژنتیک" برای تحریک و کنترل سیستم های عصبی از طریق دستکاری های سیستم های عصبی و حساس نکردن سلول های عصبی به نور، یکی از موفقیت های محققان عضو گروه پیشران در پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی و مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است بطوری که با استفاده از این تکنیک می توان بصورت همزمان تحریک نوری و ثبت فعالیت مغز را انجام داد که قابلیت کاربرد بر روی حیوان بیهوش و یا درحال حرکت را داراست.

از سوی دیگر با تلاش های محققان عضو گروه پیشران در دانشگاه شهید بهشتی، همچنین میکروسکوپ لیزری کانفوکال با چهار طول موج و همچنین میکروسکوپ نوری با تابش طرح دار برای تصویربرداری با دقت بالا ساخته و مراحل تحقیقاتی نهایی خود را طی می کند.

نخستین طرح گروه پیشران با عنوان توسعه کاربرد ابزارهای اپتوژنیک در علوم شناختی در سال 1395 به تصویب رسید و یکی از اهداف تشکیل گروه نورواپتیک توسعه ابزارهای مطالعه در حوزه علوم اعصاب شناختی است.

با بهره برداری از تجهیزات حوزه نورواپتیک در پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی، محققان حوزه علوم اعصاب شناختی در سراسر کشور می توانند از خدمات این دستگاه ها برای انجام فعالیت های تحقیقاتی در حوزه های علوم اعصاب شناختی استفاده کنند.

همزمان با بهره برداری رسمی از این دستگاه ها، کارگاه آموزشی روش کار با این تجهیزات در حوزه علوم اعصاب شناختی نیز با شرکت دانشجویان، اساتید، محققان و پژوهشگران در پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 993372

وب گردی

وب گردی