ضرورت آینده پژوهی در حوزه سلامت/تغییرات شگرف در انتظار چهره نظام سلامت دنیا

دبیر همایش دریچه‌ای به سلامت فردای ایران با اشاره به اینکه در آینده چهره بیماری‌ها، وضعیت بیماری و روش‌های درمانی متفاوت می‌شود، گفت:چهره نظام سلامت دنیا تغییرات شگرفی را پیش رو دارد.

به گزارش ایسکانیوز،دکتر علی دباغ استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آستانه برگزاری دریچه‌ای به سلامت فردای ایران گفت: این مراسم با رویکرد الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت برگزار می‌شود و شامل محورهای مختلفی « سلامت، اخلاق و اجتماع»، «سلامت محیط زیست، سلامت و بلایا» است.
وی افزود: ‌‌«سلامت و فناوری اطلاعات و ارتباطات»،«سلامت و اقتصاد و صنعت آموزش و پژوهش در نظام سلامت ایران و جهان در ۵۰ سال آینده»، «ابعاد بین‌المللی نظام سلامت در مقایسه ایران و جهان»، «بهداشت و درمان در ایران و جهان در ۵۰ سال آینده» از دیگر محورهای اصلی این مراسم است.
دبیر همایش دریچه‌ای به سلامت فردای ایران ادامه داد: این همایش پنج شنبه چهارم بهمن ماه سال‌جاری از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ بعدازظهر در هتل اسپیناس پالاس تهران با حضور و مشارکت اساتید دانشگاههای کشور و جمعی از صاحب نظران و اندیشمندان برجسته نظام سلامت برگزار می‌شود.
رئیس اندیشکده سلامت مولانا یادآور شد: آینده نگری و پژوهش به ما یاد می‌دهد که با توجه به تغییرات علم روز، برای موفقیت فراتر از امروز را ببینیم و نگاه رو به فردا داشته باشیم.
دباغ با اشاره به اینکه به دلیل گسترش ارتباطات، حیطه‌هایی که دانش بشر در آن پیشرفت کرده موجب تعامل حرفه‌ها و دانش های مختلف شده است، گفت: نظام سلامت یک نظام چند بعدی است که موضوعات مختلفی همچون اقتصاد، فرهنگ، فناوری‌های نوین و ابعاد بین الملل و ... در آن موثر است بنابراین پیش بینی می‌شود در آینده، چهره نظام سلامت دنیا تغییرات شگرفی را داشته باشد.


وی گفت: پیشرفت علم بسیار تند بوده و در چند سال آینده اتفاقات جدیدی با استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه چهره بیماری‌ها، وضعیت بیماری و روش‌های درمانی متفاوت حاصل می‌شود.
دبیر همایش دریچه‌ای به سلامت فردای ایران گفت: به طور مثال یک ماه پیش دانشمندی چینی ابداعی اساسی در ویرایش ژنوم انسان مطرح کرد به صورتی که جنین در رحم توانسته بود در برابر ویروس اچ آی وی مقاومت و مبتلا نشود، البته لازم است ملاحظات اخلاقی و اصول انسانی نیز با دقت و وسواس پیگیری و رعایت گردد.
وی گفت: بر همین اساس جنین‌های آینده را می‌توان در برابر بیماری‌هایی همچون فشار خون، مشکلات قلبی، دیابت، آلزایمر، مشکلات عفونی و تنفسی و ....مقاوم کرد که البته این مسئله اکنون در حد فرضیه است و به نظر می‌رسد که در آینده بسیاری از این مسائل به واقعیت بپیوندد.
دباغ گفت: آینده پژوهی سناریویی مبتنی بر دانش بشری با در نظر گرفتن پیشران‌های کنونی است که می‌توان آن را تحلیل کرد و ظرفیت‌های آن را مورد استفاده قرار داد.


وی با اشاره به اینکه کشور ما به سمت سالمندی پیش می‌رود، گفت: این مسئله ضررها و منافعی را به همراه دارد که می‌توان با شناخت روند پیشرفت علم ضررها را به فرصت تبدیل کرد که این مسئله از طریق شناخت پیشران های اقتصادی، بوم شناختی و مولفه‌های اجتماعی و فرهنگی است.
دبیر همایش دریچه‌ای به سلامت فردای ایران بیان داشت: همچنین با استفاده از این مسئله هم می‌توان مشکلات را پیش بینی و هم راه برون رفت از آن را شناسایی کرد.
وی در پایان با اشاره به نقش مهم امیرکبیر در آینده پژوهی کاربردی اشاره کرد و گفت: امیرکبیر ٢٠٠ سال پیش این کار مهم را در ایران انجام داد و اکنون نه تنها در زمینه نظام سلامت که در همه زمینه‌ها باید آثار پروژه‌ها در آینده مد نظر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 993401

وب گردی

وب گردی