اسکندری: اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های آسیا به توسعه دانش کشورهای شرقی کمک می‌کند

مدیرکل برنامه‌ریزی و همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه تهران گفت: شناختی که از طریق تعامل در اتحادیه بین المللی دانشگاه های آسیا و اقیانوسیه ایجاد شده است، سبب می شود وقتی فارغ التحصیلان ما به کشورهای منطقه می روند، به دلیل شهرت ایجاد شده راحت تر جذب کار شوند.

عبدالمجید اسکندری در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره برگزاری شانزدهمین نشست اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه در فیلیپین اظهار داشت: اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه (AUAP) مخفف «Association of Universities of Asia and the Pacific» است. این اتحادیه، دو قاره آسیا و اقیانوسیه را پوشش می دهد و بیش از 140 دانشگاه، عضوش هستند.

وی ادامه داد: برخی از دانشگاه های ایرانی هم عضو این اتحادیه هستند؛ اما از آنجایی که باید حق عضویت پرداخت کنند، تغییراتی در تعداد دانشگاه های ایرانی عضو رخ داده است. تا جایی که به خاطر دارم دانشگاه های امیرکبیر و الزهرا (س) در اتحادیه بین المللی دانشگاه های آسیا و اقیانوسیه عضو بوده اند ولی دانشگاه تهران به صورت مداوم در این اتحادیه عضویت داشته و از سال 2008 به اتحادیه پیوسته است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه تهران تصریح کرد: دانشگاه تهران در ابتدا در قامت شرکت‌کننده در اجلاس های اتحادیه شرکت داشت و بعد به عضویت کمیته اجرایی درآمد. امسال هم دکتر محمود نیلی احمدآبادی (رئیس دانشگاه تهران) به عنوان رئیس اتحادیه بین المللی دانشگاه های آسیا و اقیانوسیه انتخاب شد و دو سال هم مدت زمان ریاست او خواهد بود.

اسکندری با اشاره به اهداف اتحادیه بین المللی دانشگاه های آسیا و اقیانوسیه خاطرنشان کرد: اتحادیه، سکویی برای تعامل و همکاری بین اعضای آن است و همچنین می خواهد صدای دانشگاه های منطقه آسیا و اقیانوسیه باشد. هر سال، کنفرانس ها، کارگاه های آموزشی و مسابقات مختلف از جمله علمی و ورزشی برگزار می کنند. به طور مثال تیم بسکتبال دانشگاه تهران در مسابقات ورزشی امسال اتحادیه در چین، مقام نخست را کسب کرد. مسابقات دیگری هم مانند مقاله نویسی برگزار می کنند. فایده اصلی اتحادیه این است که با شبکه ای از دانشگاه های منطقه آشنا می شوید. اگر بخواهید به طور طبیعی با یک دانشگاه ارتباط برقرار کنید، زمان زیادی لازم است تا شما را بشناسند؛ اما از طریق اتحادیه، بسیار راحت به هدف خود می رسید. مثلا اگر بخواهیم یک سمینار در تهران برگزار کنیم، به دبیرخانه اتحادیه اطلاع می دهیم و آنها به تمام اعضا اطلاع رسانی می کنند.

وی افزود: همچنین اتحادیه بین المللی دانشگاه های آسیا و اقیانوسیه با اتحادیه های دیگری مثل اتحادیه رؤسای دانشگاه های آسیا و اقیانوسیه و تشکل های اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا یا همان «آسه‌آن» (ASEAN) در ارتباط است. اگر بخواهیم این دانشگاه ها را بشناسیم و با آنها ارتباط برقرار کنیم، شاید چند سال زمان ببرد.

حالا امکان معرفی آموزش عالی ایران در منطقه را داریم

مدیرکل برنامه‌ریزی و همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه تهران تأکید کرد: از طرف دیگر بورسیه های تحصیلی در اتحادیه اعلام می شود. به طور مثال دانشگاهی از چین اعلام می کند 100 دانشجو را بورسیه می کنیم و نیازی به پرداخت شهریه ندارند. یکی از اجلاس های این اتحادیه، چند سال پیش در ایران برگزار شد. نشست های مشترکی هم دارند و هر سال در فواصل اجلاس ها، رقابت های بین دانشگاهی و برنامه های مختلف برگزار می کنند که برخی به تصویب رسیده و بعضی هم توسط اعضا پیشنهاد می شود.

اسکندری در خصوص انتخاب رئیس دانشگاه تهران به عنوان رئیس اتحادیه بین المللی دانشگاه های آسیا و اقیانوسیه گفت: حسن این انتخاب، امکان معرفی آموزش عالی ایران در منطقه است. استادهای ما می توانند به کشورهای دیگر قاره آسیا و اقیانوسیه سفر کنند و فرصتی برای کار تحقیقاتی داشته باشد. در واقع ما می توانیم دانشگاه های ایران را به منطقه معرفی کنیم. وضعیت دانشگاه های ایران از جمله دانشگاه تهران در رتبه بندی های جهانی بهتر شده که یکی از دلایلش به نقش مثبت اتحادیه برمی گردد؛ چرا که برای دانشگاه های جهان، شهرت یک دانشگاه مهم است و در حال حاضر دانشگاه تهران در جست‌و‌جوهای‌شان، وضعیت خوبی دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون دانشجو یا استادی از دانشگاه تهران به دیگر کشورهای منطقه اعزام شده یا خیر، تصریح کرد: دانشجویان زیادی از ما در مسابقات اتحادیه شرکت کرده اند. استادان ما هم برای کارهای تحقیقاتی به کشورهایی از جمله چین سفر داشته اند. به عنوان مثال، اکنون یکی از استادان ما در حال کار روی پروژه ای به نام «راه ابریشم» است.

ارتباطات سبب می شود اسم دانشگاه‌های ایرانی، تکرار و مشهور شود

مدیرکل برنامه‌ریزی و همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه تهران در ادامه گفت: رؤسای دانشگاه ها در اجلاس های اتحادیه، همدیگر را می بینند و امکان همکاری‌های بیشتر فراهم می شود. مثلا وقتی به ایران آمدند، پردیس کیش را معرفی کردیم یا زمینه ای فراهم شد زبان فارسی را تبلیغ کنیم. در مجموع ارتباطات ایجاد شده سبب می شود اسم دانشگاه تکرار و مشهور شود و همچنین دانشجویان و استادان همدیگر را می بینند و زمینه همکاری های مشترک مهیا می شود چون کار اصلی را آنها انجام می دهند.

اسکندری خاطرنشان کرد: در اجلاس ها، یادداشت های تفاهم متقابل هم بین دانشگاه ها در زمینه های مختلف مانند «دانشگاه ها در عصر ارتباطات دیجیتال» امضا می شود. از طرفی دانشگاه ها از طریق اتحادیه، مدارک تحصیلی همدیگر را تأیید می کنند. وقتی شما دانشگاهی را بشناسید و بدانید در اتحادیه چه وضعیتی دارد، ارزیابی مدرک آن هم آسان تر می شود.

وی در پایان گفت: معتبرترین اتحادیه موجود، انجمن جهانی دانشگاه ها (IAU) مخفف «International Association of Universities» است. اتحادیه هایی مانند اتحادیه بین المللی دانشگاه های آسیا و اقیانوسیه به نوعی زیر مجموعه انجمن جهانی دانشگاه ها محسوب می شود. خوشبختانه دانشگاه تهران در کمیته اجرایی (IAU) عضو شده و یکی از دلایلش، رأی هایی است که دانشگاه های دیگر منطقه داده اند؛ شناختی که از طریق تعامل در اتحادیه بین المللی دانشگاه های آسیا و اقیانوسیه ایجاد شده است. این اتفاق سبب می شود وقتی فارغ التحصیلان ما به کشورهایی مانند سنگاپور می روند، به دلیل شهرت ایجاد شده راحت تر جذب کار شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 993413

وب گردی

وب گردی