روزگار سیاه دانشجویان رنگین پوست در غرب

تحقیقات جدید نشان داده است که وجود تفکرات قالبی و برچسب هایی که به دانشجویان سیاه‌پوست و آسیایی در دانشگاه های متفاوت دنیا زده می شود، تاثیرات بسیار منفی و مخربی روی جسم و روح آنها خواهد داشت. همچنین تمسخر و کوچک کردن این دانشجویان، کاملا عامدانه از سوی دانشجویان غربی و آمریکایی انجام می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات جدید نشان داده است که وجود تفکرات قالبی و برچسب هایی که به دانشجویان سیاه‌پوست و آسیایی در دانشگاه های متفاوت دنیا نسبت داده می شود، تاثیرات منفی و مخرب بسیاری روی دستاوردهای علمی و تحصیلات عالیه آنها خواهد داشت.

طی مطالعه ای که دانشمندان در دانشگاه « وندربیلت » انجام دادند، هر دو گروه رنگین پوست به شدت از لحاظ مادی و روانی انرژی می گذارند تا از تفکرات کلیشه ای و حاشیه ای که درباره آنها در جوامع و دانشگاه ها وجود دارد، فرار کرده و خود را از آنها مبرا نشان دهند.

محققان آموزش و پرورش، تنوع و تحصیلات شهری در دانشکده آموزش و پرورش و توسعه انسانی دانشگاه وندربیلت طی مصاحبه هایی که با افراد و اقشار مختلف نژادی انجام دادند به این نتیجه رسیدند، دانشجویان سیاه‌پوستی که در حال پیشرفت هستند تلاش می کنند تا از کلیشه های « ضعف فکری » که جامعه غربی برای آنها ساخته فرار کنند‌؛ در حالی که دانشجویان آسیایی درصدد هستند تا جایی که ممکن است از این قالب فکری که « مدل اقلیت برتری فکری » هستند، حمایت کنند.

این تحقیق روی 61 دانشجوی سیاه پوست، اهل آمریکای لاتین و دانشجویان آسیایی که در مقاطع عالی تحصیلاتی حضور داشتند و در 6 موسسه ای که در مقاطع فوق لیسانس و بالاتر دانشجوی « STEM » می پذیرفتند، انجام شد.

دانشجویانی که در مقاطع عالی کالج و دانشگاه و رشته های علوم، فن آوری، مهندسی و ریاضیات (" science,technology, engineering and mathematics "STEM) پذیرفته می شوند به دانشجویان (STEM) معروف‌اند و از آنها در بسیاری از صنایع برای اشتغال به کار دعوت می شود.

دانشجویان آسیایی کارشناسی پیشرفته گزارش کردند، از آنجایی که آنها احساس می کنند همتایانشان از آنها انتظار دارند که در آن رشته ها به موفقیت دست یابند، استرس مضاعفی برای عملکرد بهتر بر آنها تحمیل می شود .

این در حالی است که موفقیت هایی که در کار و تحصیل به دست می آورند را به پای خصوصیات نژادی آنها می گذارند و تلاش های فردی آنها نادیده گرفته می شود.

یکی از دانشجویان آسیایی شرکت کننده در این مطالعه اعلام کرده بود هنگامی که نمره امتحان وی 89 اعلام شد، همکلاسی هایش با تمسخر این نمره را یک « شکست بزرگ » برای یک « آسیایی » قلمداد کردند و پس از آن « اندیشه شکست » سراسر وجود وی را فرا گرفت تا جایی که برای امتحان پایانی خود 38 ساعت کامل نخوابید و پس از اتمام امتحان به دلیل خستگی و کم آبی بدن، در بیمارستان بستری شد.

از سوی دیگر دانشجویان سیاه‌پوستی که در حال پیشرفت هستند، گزارش دادند که معمولا نمرات خوب و موفقیت آنها با شک و تردید یا تمسخر و مبالغه هم کلاسی های آسیایی و سفیدپوست شان مواجه می شود.

یک دانشجوی دو رگه آفریقایی – آمریکایی شرکت کننده در این مطالعه به یاد می آورد هنگامی که استاد در کلاس اعلام کرد، وی موفق شده تا رتبه دوم را در کلاس کسب کند، همشاگردی هایش به تمسخر وی را یک « سیاه نابغه » خطاب کرده اند. وی که در آن زمان در رشته مهندسی برق تحصیل می کرد، بسیار خوشحال بود که استادش پس از این سخنان شاگردان، وی را یک « متقلب » ننامید، اتفاقی که در گذشته بارها برایش تکرار شده بود.

هر چند شنیدن و پذیرفتن این که هم کلاسی هایش تنها به دلیل این که وی یک سیاه‌پوست است از پذیرفتن این امر که وی به واقع می تواند یک سیاه‌پوست نابغه باشد و از راه های دیگر برای به موفقیت رسیدن خود استفاده نمی کند، بسیار سنگین و دشوار بود.

محققان در پایان این تحقیق اعلام کردند که برچسب های نژادی و حاشیه سازی اثرات منفی شدیدی روی ذهن و جسم دانشجویان غیرغربی می گذارد.

هر دو گروه نژادی شرکت کننده در این مطالعه فشارهای عصبی و پریشانی های احساسی شدیدی را تجربه کرده بودند؛ زیرا هر کدام انگیزه بدون وقفه ای برای دستیابی به موفقیت داشته اند؛ موفقیتی که برایشان بسیار گران تمام شده است.

این تحقیق نشان داد که تمسخر و کوچک کردن این دانشجویان صرف نظر از این که آیا آنها به عنوان یک حریف بسیار قوی و یا کسی که کمتر از توانایی قضاوت می شوند، به صورت کاملا عمدی و انتخابی از سوی دانشجویان غربی و آمریکایی انجام می شود.

در این بین نقش استادان و محققان می تواند بسیار پررنگ باشد.

آنها با کنار گذاشتن مسائل نژادپرستانه و شناسایی و بررسی خصوصیات منحصر به فرد خاص و یا مشترک هر دو گروه نژادی مورد مطالعه می توانند در جهت رشد و تعالی جامعه علمی بهره برداری کنند ؛ این در حالی است که آن دو گروه نیز مسائل بسیار زیادی را می توانند از یکدیگر فرا بگیرند.

در نتیجه‌گیری این تحقیق آمده است که تشویق ائتلاف بین گروه های نژادی برای ایجاد مهارت‌های مقابله روانی و اجتماعی و همچنین راهبردهای دیگر برای مقابله با اثرات کلیشه ها و برچسب گذاری امری اجتناب ناپذیر به نظر می آید.

انتهای پیام/

کد خبر: 993466

وب گردی

وب گردی