رکود علمی ناشی از ساختار نادرست دانشگاه، آفت تولید علم در کشور است

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: ساختار حاکم بر دانشگاه‌ها و فضای علمی کشور مطالبه مطلوب از استادان را ندارد.

ایمان کرمی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز رکود علمی در دانشگاه ها را آفت تولید علم دانست و گفت: رکود علمی در ایران عوامل گوناگونی دارد؛ اما شاید بتوان گفت مهم ترین و شاخص ترین آن، مشکلات ناشی از ساختارهای نادرست است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ضرورت مطالبه گری علمی، تصریح کرد: ساختار حاکم بر دانشگاه ها و فضای علمی کشور مطالبه مطلوب از استادان را ندارد و آنان را به تلاش و تمرکز بیشتر برای شادابی کلاس های درس تشویق نمی کند.

وی در ادامه افزود: برخی از عوامل انگیزشی بیرون از دانشگاه نیز نظیر انگیزه‌های اقتصادی وجود دارد که به حضور، تمرکز و وقت مطالعه استاد تاثیر مستقیم و قابل توجهی می گذارد.

کرمی حواشی را نیز بر روند علمی دانشگاه تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: دانشگاهی که در آن جنبش دانشجویی فعال نیست، استادان نسبت به مسئله روز دغدغه نداشته باشند و پویایی لازم در آن جریان ندارد، نمی تواند مبداء تحولات علمی کشور باشد. گاهی حواشی بر فعالیت های درست تشکل های دانشجویی اثر می گذارد و کارکرد علمی و پزوهشی آنان را کاهش می دهد که در نتیجه مطالبه گری علمی و شور دانشگاهی نیز کاهش می یابد.

این فعال دانشجویی عرصه علوم اسلامی، تصریح کرد: اگر بخواهیم از زاویه استادان نیز نگاه کنیم، باید بگویم برخی استادان اعتقاد دارند، دانشجو از استاد خیلی مطالبه گری علمی نمی کند. می توان گفت در هر کلاس درس انگشت شمار دانشجو، استاد را به چالش علمی می کشند و بقیه دانشجویان به دنبال کسب نمره قبولی هستند که این مسئله نیز استادان را به حاشیه رکود می‌راند.

وی به ارزیابی ترمی و سالی از اعضای هیات علمی دانشگاه اشاره و بیان کرد: استادی که سطح علمی پایین دارد و زمان برای به روز رسانی علم خود صرف نمی کند، باید توسط سیستم ارزیابی شناسایی شوند. تا براین اساس کارنامه عملکرد اعضای هیات علمی صادر و به آنان واحد ارائه نشود.

کرمی نداشتن چشم انداز شغلی را یکی از عوامل بی انگیزگی دانشجویان دانست و تصریح کرد: یکی از عوامل کاهش انگیزه دانشجویان برای کسب علم و در نتیجه بی تحرکی علمی در دانشگاه ها به نداشتن شغل مرتبط با رشته تحصیلی آنان در آینده برمی گردد زیرا با خود تصور می کنند، علم دانشگاهی در آینده به کار آنان نخواهد آمد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: مسئولین باید نیاز سنجی واقعی انجام دهند که آیا نیاز واقعی جامعه است که 5 میلیون دانشجو در دانشگاه های کشور مشغول تحصیل باشند. بسیاری از مشکلات جامعه با تقویت پایه های علمی کشور و نه بالا بردن سطح مدرک دانشگاهی برطرف می گردد.

در پایان وی خاطر نشان کرد: در بیشتر کشورهای دنیا بخش صنعت برای رفع نیازهای خود کاردان استخدام می کند. زمانی که به عنوان مثال بخشی از مشکلات یک صنعت خودرو سازی با کاردان حل می گردد نیاز به کارشناس و کارشناس ارشد نیست، اما جامعه ما به شدت مدرک گرا است و صرفا به دنبال مدرک دانشگاهی بالاتر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 993467

وب گردی

وب گردی