افزایش بودجه بخش پژوهش و فناوری باید صرف حمایت از واحدهای فناور شود

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در امور فناوری با تأکید بر حمایت از واحدهای فناور گفت: افزایش میزان بودجه بخش پژوهش و فناوری که با کمک و تلاش سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته، باید صرف حمایت و ارائه خدمات به واحدهای فناور شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مهدی کشمیری در این نشست به بحث بودجه عملیاتی پارک‌های علم و فناوری بر مبنای عملکرد اشاره کرد و افزود: چهار قدم اصلی برای بودجه مبتنی بر عملکرد، شامل تنظیم بودجه مبتنی بر عملکرد، اجرای عملیاتی بودجه، دریافت اطلاعات به صورت دوره‌ای و ثبت آنها در سامانه نرم‌افزاری مرکزی و نظارت بر بودجه در قالب بودجه تفضیلی پارک‌های علم و فناوری می‌باشد.

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت: سیاست‌های کلان تنظیم بودجه شامل کنترل هزینه‌های مستمر پرسنلی و غیر پرسنلی، اهتمام جدی به هزینه برنامه توسعه فناوری، اجتناب از انتقال بودجه جاری به اعتبارات احداث عمرانی و شفاف‌سازی و ثبت صحیح هزینه‌های برنامه‌ها و گزارش‌دهی به واحدهای فناور و تایید هزینه‌ها توسط مدیریت ذیربط می‌باشد.

وی درخصوص مشخصات سامانه مالی پارک‌های علم و فناوری گفت: قابلیت تولید گزارشات اعلام شده بر اساس دریافت درخواست از نرم‌افزار واسط، قابلیت مدیریت تصویب و تخصیص اعتبارات به واحد های سازمانی و فناور به تفکیک فعالیت‌ها، قابلیت ثبت تایید مسئول ذیربط برای هزینه‌های هر ریزبرنامه و قابلیت گزارش‌دهی برخط به مسئولان و دارندگان گرنت ازقابلیت‌های این سامانه مالی به شمار می‌رود.

دکتر کشمیری همچنین با تشکر از حضور فعال پارک‌های علم و فناوری در هفته پژوهش و فناوری با اشاره به همکاری خوبی که با صندوق نوآوری و شکوفایی آغاز شده گفت: امیدوار هستیم در رویه جدید، بحث ارتباط پارک‌های علم و فناوری با صندوق نوآوری و شکوفایی سیستماتیک شود.

وی درخصوص گرنت فناوری عنوان کرد: در بحث گرنت فناوری دو جهت‌گیری داشتیم؛ نخست بحث افزایش بودجه که مشمول پارک‌های علم و فناوری می شد و دوم بحث گرنت فناوری برای حوزه فناوری و نوآوری در مراکز پژوهشی که کار بسیار بزرگی بوده و با کمک سازمان برنامه و بودجه کشور میزان آن ذیل ردیف معاونت پژوهش و فناوری از ۶۰۰ میلیون تومان در سال جاری به بیست میلیارد و هفتصد میلیون تومان در سال آینده افزایش پیدا کرده است.

به گفته دکتر کشمیری فعال کردن این گرنت به این شکل است که این عدد به اضافه معادل این عدد از مراکز دانشگاهی و پژوهشی که در برنامه شرکت دارند به اضافه پارک علم و فناوری آن منطقه یعنی سه تا ۲۰ میلیارد تومان فراهم می‌شود و امیدواریم این عدد با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی دو برابر شده و صرف امر تجاری‌سازی فعالیت‌های مراکز پژوهشی شود.

وی با تأکید بر تعامل پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: با چند تن از روسای دانشگاه‌ها نشست‌های خوبی در خصوص هم‌جواری و هم‌نشینی فضای پارک‌های علم و فناوری در کنار دانشگاه‌ها داشته‌ایم که امیدواریم این تعاملات ادامه پیدا کند.

مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری درخصوص توافق‌نامه‌های منعقد شده در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری سال جاری گفت: توافق‌نامه‌ها به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم شد؛ در بخش داخلی ۲۶۹ توافق‌نامه به ارزش ۴۲۰ میلیارد تومان و در بخش خارجی ۴ توافق‌نامه به ارزش ۱۱۰ هزار یورو و ۸۳۶ هزار دلار منعقد شد و به جز موارد فوق در روز دوم نمایشگاه دو قرار داد مجموعاً به مبلغ ۹۰ میلیارد تومان امضا گردید.

وی در ادامه به مبالغ و تعداد قراردادهای عرضه و تقاضا اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه تقاضا تعداد ۸۷ قرارداد و در نمایشگاه عرضه تعداد ۱۸۲ قرارداد منعقد شد که تعداد این قراردادها به تفکیک نمایشگاه عرضه شامل پارک‌ها ۹۵، مراکز رشد ۴۸، دانشگاه‌ها ۲۲ و پژوهشگاه‌ها ۲ قرارداد بود که در این میان سهم پارک علم و فناوری خراسان شمالی، پارک علم و فناوری قم و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان از بقیه بیشتر بوده است.

دکتر کشمیری بر تعاملات جدید صندوق نوآوری و شکوفایی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد و افزود: یکی از بحث‌هایی که در صندوق شکوفایی و نوآوری دنبال می‌شود بحث تعامل با اکوسیستم نوآوری است که در بحث تعامل سه مجموعه پارک‌های علم و فناوری، صندوق‌های پژوهش و فناوری و وزارت علوم و مجموعه مراکز دانشگاهی و پژوهشی در ارتباط نزدیک هستند و از پارک علم و فناوری پردیس، پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان و پارک علم و فناوری تبریز خواسته‌ایم تا طی جلساتی مدل همکاری پارک‌های علم و فناوری با صندوق نوآوری و شکوفایی را ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل یک کارگروه برای طراحی مدل همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و پارک‌های علم و فناوری، نظرسنجی از تمامی پارک‌ها و مراکز رشد در خصوص همکاری و پاسخ‌گویی ۱۴ پارک علم و فناوری از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این زمینه است.
به گفته وی، ایجاد شرایطی برای حمایت از شرکت‌های فناور غیر دانش‌بنیان، ایفای نقش کارگزاری صندوق نوآوری و شکوفایی و حمایت از صندوق‌های پژوهش و فناوری استانی از مهم‌ترین نکات مطرح شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 993480

وب گردی

وب گردی