تشکیل اداره مددکاری اجتماعی در هلال احمر

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، از تشکیل اداره جدید مددکاری اجتماعی به منظور حمایت بیشتر از نیازمندان و افراد محروم و کمتر برخوردار جامعه در این سازمان خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز،محمد نصیری گفت: با تشکیل این اداره جدید، مددکاران اجتماعی داوطلب فعالیت، در شرایط عادی و اضطراری بروز بحران ها و بلایای طبیعی با عزم بهبود بخشیدن به عملکرد افراد نیازمند، کمتر برخوردار و اجتماعات آسیب دیده و در معرض آسیب بیشتر وارد میدان شوند تا این افراد بتوانند بر مشکلات خود فایق آیند.
وی با تاکید بر اینکه مددکاران اجتماعی در سلامت افراد به ویژه افراد نیازمند و کمتر برخوردار جامعه نقشی اساسی ایفا می کنند، توضیح داد: امیدواریم با ایجاد این اداره و آموزش مهارت های اجتماعی به مددکاران داوطلب بتوانیم افرادی توانمند و علمی را برای مشارکت در فعالیت های عام المنفعه و بشردوستانه هلال احمر آماده و تربیت کنیم.
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با بیان اینکه این اداره جدید در ساختار سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در راستای ارتقای کمی، کیفی ارائه خدمات به مراجعان این سازمان تشکیل خواهد شد، اضافه کرد: در مددکاری اجتماعی انسان سالم و کارآمد، محور توسعه است و سلامت نگری از محورهای مددکاری اجتماعی پویا و توانمندساز است که در این راستا توجه به سطح اول پیشگیری هدف ارائه اطلاعات و آگاه سازی به موقع که منجر به افزایش دانش تغییر نگرش و تغییرکنش (رفتار) شود، سرلوحه برنامه های این اداره مددکاری اجتماعی قرار می گیرد.
نصیری با اشاره به وظایف مددکاران داوطلب این اداره جدید مددکاری اجتماعی در هلال احمر، افزود: بررسی و حل مسائل و مشکلات بهداشتی و درمانی مددجویان بیمار مراجعه کننده به این سازمان از جمله مصاحبه، اجرای طرح های کمکی در رفع مشکل آنان، راهنمایی و معرفی مددجویان مراجعه کننده برای دریافت امکانات پزشکی و پیراپزشکی به مراکز درمانی و شناسایی و ایجاد ارتباط حرفه ای با منابع مالی، اجتماعی، رفاهی و درمانی برای کمک به حل مشکل اقتصادی مددجویان بیمار در پرداخت هزینه های درمانی همچنین در صورت نیاز ارتباط با موسسات خیریه برخی از این وظایف است.
وی مددکاری را از اساسی ترین اصول در اسلام عنوان کرد و گفت: مولای متقیان حضرت علی (ع) بزرگترین مددکار یتیمان و نیازمندان جامعه بودند و همچنین در آموزه های دین مبین اسلام به صراحت به کمک به همنوع و نجات جان آسیب دیده گان اشاره شده و این خود نمایانگر اهمیت مددکاری و دستگیری از افراد ضعیف است.
رئیس سازمان داوطلبان با اشاره به سخن حضرت امام خمینی (ره) در خصوص جمعیت هلال احمر که فرموده اند هلال احمر جمهوری اسلامی یک موسسه عام المنفعه و سازمان کمک رسانی به طبقه محروم و گرفتار است، اظهار داشت: این اداره جدید ارائه خدمات حمایتی و مددکاری، با هدف تقویت همبستگی های اجتماعی و حفظ همگرایی و یادآوری ارزش های نوع دوستانه و حمایت از افراد محروم و کمتر برخوردار جامعه تشکیل می شود.
وی با بیان اینکه مهمترین دغدغه های هر سازمان داوطلب محور جذب، نگهداری و بکارگیری موثر داوطلبان است، ادامه داد: جمعیت هلال احمر یک نهاد اجتماعی است و افزایش اعضای داوطلب به عنوان سرمایه های اجتماعی در دو حوزه داوطلبان و جوانان برای تقویت زیرساخت ها و شبکه ارتباط مردمی کارآمد به منظور انجام اقدامات ماندگار، زودبازده و اثربخش در حوزه خدمات رسانی به آسیب دیدگان از حوادث و سوانح و آسیب پذیرترین افراد جامعه بسیار مهم و حائز اهمیت است.
نصیری با اشاره به تامین سرمایه و منابع در حوزه داوطلبان اضافه کرد: سه راهکار منابع خیرین، کمک های موسسات خیریه و نیروی داوطلب در این سازمان به عنوان مهمترین ارکان در دستورکار این سازمان قرار خواهد گرفت و در سال های اخیر موسسات خیریه، گسترش و پیشرفت یافته و با تعامل با این موسسات در تسهیل روند فعالیت های حوزه داوطلبان بسیار موثر و مفید خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر تنها نهادی است که توان استفاده از ظرفیت نیروهای داوطلبان را دارد، خاطرنشان کرد: در سال 96 هیات وزیران در مورد خدمات داوطلبانه در جمعیت هلال احمر این ظرفیت را اعلام کردند.
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در با اشاره به فعالیت حوزه داوطلبان در زمان بحران و غیر بحران تصریح کرد: در شرایط غیربحرانی می توان ظرفیت 2 میلیون داوطلب را به 20 میلیون داوطلب افزایش داد و با برنامه ریزی آنان را برای مشارکت در برنامه های متنوع دعوت کرد.
نصیری با اشاره به اینکه تاکنون در زمان بحران برای حضور داوطلبان هیچ برنامه ای طراحی نشده است، گفت: باید با انسجام و برنامه ریزی در شبکه ساماندهی حوزه داوطلبان، اعضا را در مواقع بحران با سرعت مشارکت دهیم.
وی افزود: در حال حاضر هزار و ۵۳۷ خانه داوطلب جمعیت هلال احمر در سراسر کشور در راستای نشر فرهنگ داوطلبی و همبستگی اجتماعی برای خدمت رسانی به قشرهای آسیب پذیر و آسیب دیده، فعال هستند.
سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر به عنوان حامی و پشتیبان سازمان امداد و نجات، از خدمات 717 هزار عضو داوطلب در 4 هزار و 200 «خانه داوطلب عمومی» و «خانه هلال» به عنوان فعال ترین شبکه مردمی در چهار گروه هدایت، حمایت، مهارت و مشارکت بهره می‌برد.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 993482

وب گردی

وب گردی