نظام ارتقای اساتید، برای جذب استادان نخبه خارج از کشور باید اصلاح شود

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز گفت: یکی از مشکلات قابل توجه در جذب استادان برتر تحصیلکرده خارج از کشور، بحث نظام ارتقای اساتید است که متاسفانه مبنای علمی ندارد و جایگاه و امکانات مناسبی برای استادان دانشگاه در کشور تعریف نشده است.

دکتر سید علی پایتختی اسکویی عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در گفت‌‌‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تحصیل در انگلستان و بازگشت به ایران گفت: در سال 69 و در بدو ورود به مرحله کسب تحصیلات عالیه وارد دانشگاه بهشتی شدم، بعد از آن مقطع ارشد هم در همین دانشگاه و در رشته اقتصاد نظری به پایان رساندم و در سال 86 از طریق واحد آکسفورد دانشگاه آزاد موقعیتی به دست آوردم که با رایزنی این واحد دانشگاهی، وارد دانشگاه کینگستون شدم و به دلیل ارتباط واحد آکسفورد دانشگاه آزاد با این دانشگاه هزینه‌‌های تحصیل برای من کاهش پیدا کرد.

وی افزود: در زمان اقامت و تحصیل در انگلستان پیشنهادهای مختلفی از دانشگاه‌‌های این کشور داشتم و بسیاری از کسانی که هم‌دوره ما در این رشته و دانشگاه بودند به دلیل امکانات و شرایط مناسبی که در این کشور در اختیار آنها قرار گرفت ترجیح دادند که در انگلستان بمانند و به کشور برنگردند و این مسئله‌ای است که باید برای حل آن و رفع مشکلات مربوط، مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه، یکی از معضلات فرهنگی محیط کاری حتی در جوامع علمی، رقابت‌‌‌‌های ناسالمی است که بسیاری از افراد دارند و به جای توجه به کار و فعالیت خود به امور حاشیه‌‌‌ای و ناسالم توجه دارند. این مسئله، یکی از عواملی است که منجر به دلسردی نخبگان در کشور خواهد شد. در واقع غیر از توجه دولت و حاکمیت، اهمیت به مقوله‌های فرهنگی در جذب و توجه نخبگان اهمیت ویژه‌‌ای دارد.

اسکویی یادآور شد: یکی از مشکلات قابل توجه در جذب استادان برتر تحصیلکرده خارج از کشور، بحث نظام ارتقای اساتید است که متاسفانه مبنای علمی ندارد و جایگاه و امکانات مناسبی برای استادان دانشگاه در کشور تعریف نشده است. همچنین یکی از عواملی که معیار سنجش استادان دانشگاه‌‌ در کشور قرار گرفته، تعداد مقالات ارائه شده است که در خارج از کشور بسیاری از استادان برتر شاید دو مقاله بیشتر نداشته باشند؛ اما همان تعداد مقالاتی که ارائه کردند از سطح کیفی بالایی برخوردار است که مرجعیت جهانی پیدا کردند.

وی متذکر شد: با توجه به علم و تحصیلاتی که در زمینه علم اقتصاد داشتم برای حل بحران‌‌‌‌های موجود علاقه‌‌مند به کمک در زمینه حل مسائل و بحران‌‌های اقتصادی حاضر در کشور بودم؛ اما هیچ گونه درخواستی از جانب نهادهای دولتی برای ارائه راهکار به اقتصاددانان انجام نشده و این در شرایطی است که برای حل مسائل و بحران‌‌های موجود در کشور باید به دانش و بدنه نخبگان توجه کرد و این مسئله باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز یادآور شد: اگر امکانات و شرایط لازم برای حضور نخبگان در کشور فراهم شود قطعا هر ایرانی وطن‌‌‌پرستی دوست دارد در کشور خود خدمت کند، به این ترتیب زمینه‌‌‌‌های لازم برای حضور و جذب نخبگان در کشور فراهم خواهد شد. بسیاری از ایرانیان که خارج از کشور هستند قطعا در هر کشوری که حضور پیدا کنند قلب آنها در ایران است تا جایی که برخی از نخبگان ایرانی شناخته شده همچون پروفسور سمیعی برای ادای دین به کشور ارتباط خود را با سرزمین مادری‌شان حفظ کردند و علی‌رغم فاصله با ایران هر از گاهی با حضور در کشور به ملت و میهن خود خدمت می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 993534

وب گردی

وب گردی