بهبود سر‌استخوان ران تخریب شده با نوعی سلول در بدن

محققان کشور در تحقیقی در زمینه بهبود استخوان تخریب شده نشان دادند، استفاده از سلول‌های بیان‌کننده CD۱۳۳ می‌تواند در بهبود عوارض ناشی از تخریب سر استخوان ران مفید باشد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تخریب سر استخوان ران به دلیل فقدان خون‌رسانی، شرایطی است که طی آن عروق موجود در این استخوان تخریب شده و به علت نبودِ اکسیژن و مواد مغذی، سلول‌های استخوانی در این ناحیه از بین می‌روند.

اگر این تخریب متوقف نشود، در نهایت استخوان به‌ طور کامل تخریب خواهد شد. بیماران مبتلا به تخریب سر استخوان ران دچار درد در این ناحیه هستند و نمی‌توانند حرکات طبیعی این استخوان را انجام دهند.

تا امروز روش موثری برای درمان قطعی این بیماری یافت نشده است. پژوهش‌های اخیر نشان داد که استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی حاصل از تمایز سلول‌های بنیادی پرتوان برای درمان این عارضه موثر و بی‌خطر است؛ اما برای استفاده از آنها پژوهش‌های تکمیلی ضروری است.

با وجود توجه به سلول‌های مزانشیمی، سلول‌های پیش‌ساز اندوتلیالی رده دیگری از سلول‌ها هستند که در ترمیم موثرند. یکی از نشانگرهای سلول‌های پیش‌ساز اندوتلیالی CD۱۳۳ است. نشان داده شده است که استفاده از سلول‌های CD۱۳۳ برداشت شده از مغز استخوان بیمار می‌تواند کارکرد سلول‌های اندوتلیال و ترمیم استخوان را تسهیل کند.

به منظور بررسی ایمنی و کارایی سلول‌های بیان‌کننده CD۱۳۳ در بهبود تخریب سر استخوان ران، محققان پژوهشگاه رویان و دانشگاه علوم پزشکی فسا، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن سلول‌های مذکور از مغز استخوان خود بیمار برداشته شده و به محل تخریب شده استخوان تزریق شدند، سپس میزان بهبود عوارض بیماری ۲، ۶ و ۱۲ ماه پس از تخریب بررسی شد.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Cytotherapy به چاپ رسیده است، نشان داد، در تمام بیماران مورد آزمایش شرایط بیماران به صورت معنی‌داری بهبود یافته و میزان حرکت بدون درد بیماران افزایش یافته بود. همچنین عارضه جانبی معنی‌داری در بیماران دیده نشد.

نتایج این پژوهش نشان داد استفاده از سلول‌های بیان‌کننده CD۱۳۳ می‌تواند در بهبود عوارض ناشی از تخریب سر استخوان ران مفید باشد بی‌آنکه عارضه جانبی قابل توجهی ایجاد کند.

این تحقیق توسط دکتر عمادالدین، شاهده کریمی، علی اصغر کریمی، دکتر حسین بهاروند انجام گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 993547

وب گردی

وب گردی