هیئت مدیره شرکت ستاره خلیج فارس هیچ تغییری نکرده است

وزیر نفت با بیان اینکه هیچ تغییری در هیئت مدیره شرکت ستاره خلیج فارس صورت نگرفته است، گفت: طبق قانون تجارت هیئت مدیره می‌تواند مدیرعامل را تغییر دهد.

به گزارش ایسکانیوز ، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی سوال احمد سالک نماینده اصفهان از وزیر نفت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

این سؤال در مورد عمل خلاف قانون معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در عزل و نصب هیات مدیره شرکت ستاره خلیج فارس بود.

در ابتدای جلسه، زنگنه گفت: طبق قانون تجارت، انتخاب مدیرعامل با هیئت مدیره است و در جلسه مهرماه سال ۹۶، هیئت مدیره با سه عضو از پنج عضو حاضر، تصمیم به تغییر مدیرعامل گرفت.

وی ادامه داد: مدیرعامل باید با تصویب هیئت مدیره تغییر کند و معاون وزیر در این خصوص اقدام خلاف قانون انجام نداده است.

در ادامه، احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: معاون شما در یک اقدام بی سابقه در روز تعطیل بدون رعایت قانون و مقررات و اساسنامه و اطلاع رسانی به سهامداران از جمله شرکت شستا و صندوق بازنشستگی نفت به صورت غیرمعمول اقدام به تغییر مدیرعامل شرکت پالایش و پخش کرده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: این اقدام موجب تغییر مدیریت این پروژه ملی شد که رسانه های همسوی شما آن را کودتای نفت خواندند.

وی اظهارداشت: چرا پروژه ستاره خلیج فارس که قرار بود دو ماهه با هزینه ۲ میلیارد یورویی به پایان برسد، همچنان اندرخم یک کوچه است.

سالک خطاب به زنگنه گفت: خودتان می دانید چه در پالایشگاه ستاره خلیج فارس گذشته است که مجبور شدید برخلاف عرف و قانون، مدیر منصوب خود را برکنار کنید تا رانت و فساد در این پالایشگاه افشا نشود و بعد از آن دادور را که سالها مدیریت این پروژه را برعهده داشت، برگرداندید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: مدیرانی که امروز در پالایشگاه کار را به دستشان سپردید چهار سال پیش با بی تدبیری مدیریت پالایشگاه را برعهده داشتند، همین افراد خواستار حذف کارت سوخت بودند.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی اظهارداشت: معاون جوان شما در اقدامی به صورت شبانه وارد بندرعباس شد و سه عضو هیات مدیره را عزل و افراد جدید را نصب و مدیرعامل جدید را انتخاب کرد.

وی با بیان اینکه مدیرعامل جدید نیز دستور به بسته شدن دفاتر تهران داد، افزود: این رفتار غیرقانونی از سوی شستا مورد اعتراض قرار گرفت و معاون شما در پاسخ به این انتقادات اعلام کرد «شنیدیم».

عضو فراکسیون روحانیت مجلس گفت: چه اسرار پشت پرده ای وجود داشت که معاون شما به شبه کودتا پالایشگاه ستاره را در اختیار گرفت؟ به دستور معاون شما بیش از ۶۰ نیروی باتجربه و جوان به جرم همراهی با مدیرقبلی از ورود به محل کار منع شده و اخراج شده اند.

وی با تأکید بر لزوم ورود نهادهای نظارتی به بررسی این پرونده، گفت: ما موافق جوانگرایی هستیم اما استخدام در دستگاه های دولتی قاعده دارد. ما موافق جمع کردن دانشجویان خودتان که بله قربان گوی شما هستند، نیستیم، زیرا آنها قدرت انتقاد ندارند.

وی تصریح کرد: مگر وزارت نفت از نخبگان و جوانان متعهد خالی شده است؟ این روش جوانگرایی هیچ تناسبی با سیاست های اقتصادی ندارد.

سالک با اشاره به اظهارات معاون وزیر نفت گفت: او اعلام کرده «مهندس زنگنه مسئولیت تعیین تکلیف این پروژه را به من داده و با این اختیار سه عضو هیات مدیره را عزل و مدیرعامل جدید را منصوب می کنم.»

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی ادامه داد: او به نقل از شما در جمع مدیران گفته است آبروی جمهوری اسلامی در پروژه خلیج فارس رفته است؛ این موضوع آبروی مدیران بی کفایت را برده است.

در ادامه بیژن زنگنه وزیر نفت اظهارداشت: تحریم آمریکا این ضرورت را ایجاب می کرد که نگذاریم آمریکا از عدم توانایی ما در تولید بنزین سوءاستفاده کند.

وی با تأکید بر اینکه با کسی عهد اخوت نبسته ام، گفت: هر کسی را که احساس کنم ناکارآمد است برکنار می کنم و اهمیتی ندارد که دلخور شود یا نشود و مهم نیست که دولت با من باشد یا نباشد.

زنگنه در تشریح راه اندازی پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: ماه در اردیبهشت سال ۹۶ تولید بنزین را آغاز کردیم و امروز تولید بنزین در این پالایشگاه به ۱۲ میلیون لیتر در روز رسیده است.

وزیر نفت اظهارداشت: مدیرعاملی که عزل شد نامه ای به بنده نوشت که باید پالایشگاه ستاره خلیج فارس تعطیل شود و پول چندصدمیلیاردی به من بدهید تا کار کنم. من هم فرد جوانی را بر سر این کار گذاشتم که شاگرد من بوده است. مگر جرم است کسی شاگرد من باشد؟ البته ایشان در دوره فوق لیسانس فقط یک درس با بنده داشت.

وی ادامه داد: این فرد جوان ۱۲ سال در شرکت پالایش سابقه دارد. من ریسک کرده و کادرسازی کردم. این جوان در این مدت کوتاه موفق بوده و در یک سال اخیر چهل بار به بندرعباس سفر کرده است.

زنگنه افزود: طی سالهای اخیر فاز ۱ و ۲ پالایشگاه ستاره تکمیل شده و فاز ۳ در حال راه اندازی است. این انصاف نیست که به جای تشویق جوانان، این حرف ها را بزنیم. البته بین رفتارهای فردی ۶۵ ساله مثل من و فردی جوان تفاوت وجود دارد.

وی گفت: هیات مدیره ستاره خلیج فارس مدیرعامل را شخص لایقی ندانست. سه عضو از پنج عضو هیات مدیره معتقد به لزوم تغییر بودند اما دو عضو شستا رأی ندادند، من با اصل این تصمیم موافق بودم و شاید اگر در جایگاه ایشان بودم، روش متفاوتی را انتخاب می کردم.

وزیر نفت تصریح کرد: تولید بنزین در سال ۹۱، ۵۲ میلیون لیتر بود که امسال به ۹۵ میلیون لیتر رسید و حدود ۸۳ درصد افزایش یافت.

زنگنه با بیان اینکه هیچ عضوی از هیئت مدیره تغییر نکرده و اگر خلافی در انتصابات صورت گرفته بود، ثبت شرکت ها صورت جلسه را ثبت نمی کرد و یا خود شستا شکایت می کرد، گفت: شرکت ستاره خلیج فارس مشمول قانون تجارت است.

وی تأکید کرد: از قرارگاه خاتم تشکر می کنم که زحمت پیمانکاری این طرح را برعهده داشت.

وزیر نفت در خصوص تعطیلی دفتر تهران پالایشگاه ستاره خلیج فارس، گفت: کار خوبی کردند این دفتر را تعطیل کردند، باید بقیه دفاتر مربوط به پالایشگاه های استان ها نیز در تهران تعطیل شود.

وی در پایان اظهارداشت: نمایندگان استان هرمزگان نامه ای به بنده نوشتند و از عملکرد معاون بنده و مدیرعامل جدید پالایشگاه ستاره خلیج فارس تشکر کردند.

در پایان، سالک اعلام کرد: از پاسخ های وزیر قانع نشده است و پاسخ های وزیر به رأی مجلس گذاشته شد.

نمایندگان با ۱۱۰ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند از پاسخ های وزیر قانع شده اند.

کد خبر: 993566

وب گردی

وب گردی