طلوع «ابر ماه خون» بر فراز زمین

ماه، امروز دوشنبه 21 ژانویه به رنگ قرمز در آسمان بریتانیا و آمریکا شمالی و جنوبی، بخش‌هایی از اروپای غربی و آفریقا قابل رویت است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بریتانیا آخرین ماه گرفتگی خود را برای 10 سال آینده تجربه می کند. ماه امروز دوشنبه 21 ژانویه به رنگ قرمز در آسمان بریتانیا و آمریکا شمالی و جنوبی، بخش‌هایی از اروپای غربی و آفریقا قابل رویت است. ماه از ساعت 2.35 صبح به وقت محلی شروع به تاریک تر شدن می کند و در ساعت 4.40 به وقت گرینویچ خسوف کامل شروع خواهد شد. ماه خونین در ساعت 7.49 صبح می تواند خود را از سایه زمین خلاص کند.

این آخرین فرصت برای ناظران و علاقمندان نجوم در بریتانیا است تا یک ماه گرفتگی کامل و بزرگ را مشاهده کنند؛ زیرا تا سال 2029 پدیده ماه گرفتگی قابل رویت نخواهد بود.

یک گرفتگی ماه کامل هنگامی رخ می دهد که زمین دقیقا از بین خورشید و ماه عبور می کند و در همین اثنا ایجاد سایه ای از زمین روی ماه که مانع رسیدن اشعه های خورشیدی به سطح ماه می شود تا اگر از روی سطح ماه به زمین نگاه کنید شاهد یک حلقه درخشان دور زمین خواهید بود، گویی که خورشید زمین را در بر گرفته است.

گاهی اوقات ماه گرفتگی می تواند به یک رنگ قرمز عمیق دیده شود، یا تقریبا از نظر ناپدید شده و گاهی اوقات می تواند کاملا روشن و شفاف باشد.

این خسوف به طور اتفاقی هنگامی اتفاق خواهد افتاد که ماه در نزدیک ترین فاصله خود با زمین (۳۵۷ هزار کیلومتری زمین) قرار دارد که به این پدیده نیز «ابر ماه» گفته می شود.

در صورت وقوع ابر ماه ، ماه 14 درصد بزرگتر و 30 درصد درخشان تر از زمان های معمول از روی زمین قابل رویت خواهد بود.

در بریتانیا، در سراسر مدت گرفتگی ماه در بالاتر از افق قرار خواهد گرفت، اگر چه از آخرین نقطه جنوب شرقی انگلستان، خورشید طلوع خواهد کرد و این پدیده خارق العاده را به پایان خواهد رساند.

رنگ قرمز ماه به دلیل اتمسفر زمین برای ماه ایجاد می شود؛ بدون این اتمسفر ماه کاملا سیاه یا نامرئی در سایه زمین به نظر خواهد رسید؛ اما از آنجایی که اتمسفر زمین در حدود 50مایل در اطراف آن گسترده شده است، اگر چه که در خلال کسوف کامل ماه در سایه قرار گرفته است؛ اما یک حلقه در اطراف سیاره ما وجود دارد که از طریق آن اشعه های خورشید هنوز به زمین منتقل می شوند.

بر خلاف دیگر طول موج ها، نور قرمز خورشید با هوا بسیار پراکنده می شود و اجازه می دهد آن را از طریق اتمسفر در جایی که دیگر رنگ ها از دست رفته اند خودنمایی کند.

در نهایت، از طریق فرآیند انکسار این طول موج های قرمز خم می شوند و اتمسفر زمین را از طرف مقابل ترک می کنند و راه خود به سطح ماه را باز می کنند.

گرفتگی های قمری همیشه در هنگام بدر کامل اتفاق می افتد؛ زیرا این زمانی است که ماه در پشت زمین حرکت می کند و به زمین و خورشید می رسد و با آنها در یک خط مستقیم قرار می گیرد، اما اغلب اوقات هیچ گرفتگی رخ نمی دهد؛ زیرا مدار E ماه، کمی کج شده است، به طوری که معمولا کمی بالاتر از آن عبور می کند یا زیر سایه زمین رد می شود.

بدر کامل ماه ژانویه به عنوان «ماه گرگ» نیز شناخته می شود، نامی که از افسانه های بسیار قدیمی قبایل بومی آمریکایی باقی مانده است که می گوید طی ماه های کامل در ابتدای هر سال گرگ ها در خارج از روستاها زوزه می کشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 993615

وب گردی

وب گردی