درآمد نجومی جهاد دانشگاهی از جویندگان کار/ سازمان سنجش در صف انحلال؟

آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی قرار است روز 17 اسفندماه امسال، ششمین دوره خود را پشت سر بگذارد که با توجه به ثبت نام بیش از هزار نفر در نخستین ساعات ثبت نام و البته آمار و ارقام درآمد نجومی در سال های گذشته، ثابت ماندن نرخ ثبت نام هم درآمدی چند دَه میلیارد تومانی نصیب خزانه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری تشریح جزئیات ششمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی روز گذشته (یکشنبه 30 دی ماه 97) برگزار شد و سید عزیز آشنا، مدیر مرکز آزمون‌های جهاد دانشگاهی سعی کرد به سؤالات مختلف درباره آزمون پیش رو توضیح دهد؛ آزمونی که محل درآمدهایش همیشه جای سؤال بوده و حالا تغییر مجری آزمون هم به ابهامات افزوده است. نگاهی به تعداد داوطلبان شرکت در پنجمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور، حکایت از درآمد نجومی برگزارکنندگان پنجمین آزمون دارد. دکتر حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور روز دوم خرداد سال جاری مصاحبه ای کرد و از ثبت نام 428 هزار و 63 داوطلب برای شرکت در پنجمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور خبر داد.

پنجمین آزمون مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور برای جذب 18 هزار و 207 نفر در 9 دستگاه اجرایی شامل وزارت آموزش و پرورش، سازمان دامپزشکی، سازمان شیلات، وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بیمه سلامت، سازمان ملی زمین و مسکن و سازمان اوقاف و امور خیریه بود.

درآمد 15 میلیاردی از جیب جویندگان کار

طبق مبلغ درج شده در دفترچه راهنمای ثبت نام پنجمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور، متقاضیان باید به سایت سازمان سنجش مراجعه و پس از پرداخت مبلغ 36 هزار تومان به صورت الکترونیکی از طریق کارت‌های بانکی متصل به شبکه شتاب نسبت به تکمیل فرم ثبت‌نام اقدام می کردند. بنا بر اعلام رسمی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور، 428 هزار و 63 داوطلب ثبت نام کردند که محاسبه ای ساده نشان می دهد 15 میلیارد و 410 میلیون و 268 هزار تومان از جویندگان کار پول گرفته اند؛ درآمدی نجومی از جوانانی که سخت به دنبال یافتن شغلی هستند و می خواهند برای آینده ای بهتر، درآمدی ثابت به صورت ماهیانه داشته باشند.

آزمون قبلی روز 15 تیرماه سال جاری برگزار شد و آزمون ششم قرار است روز 17 اسفندماه امسال، ششمین دوره خود را پشت سر بگذارد. قیمت ثبت نام برای متقاضیان تنها 500 تومان افزایش یافته؛ اما با توجه به ثبت نام بیش از هزار نفر در نخستین ساعات ثبت نام و البته آمار و ارقام درآمد نجومی در سال های گذشته، ثابت ماندن نرخ ثبت نام هم درآمدی چند دَه میلیارد تومانی نصیب خزانه دولت خواهد کرد.

علت اختلاف سازمان سنجش و سازمان اداری و استخدامی کشور

پنج دوره پیشین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد ولی به یکباره سازمان اداری و استخدامی تصمیم گرفت مجری دیگری را برای برگزاری آزمون انتخاب کند. سید عزیز آشنا در نشست خبری روز یکشنبه (30 دی ماه 1397) تأکید کرد: «مرکز مجری آزمون فقط مجری آزمون است یعنی مرکز آزمون جهاد دانشگاهی فقط برگزار کننده است و همه‌ قوانین و ضوابط از طریق سازمان اداری استخدامی و مراجع قانونی تعیین و به مرکز مجری آزمون ابلاغ می‌شود. مرکز مجری آزمون هیچ اعمال نظری نمی‌تواند انجام دهد. 20 دستگاه اجرایی در این آزمون، کار استخدامی خود را انجام می‌دهند که اسامی آنها در سایت اعلام شده است.»

آشنا، مدیر مرکز آزمون‌های جهاد دانشگاهی روز 27 دی ماه سال جاری هم مصاحبه ای با ایسنا انجام داد و گفت: «بر اساس توافقی که بین جهاد دانشگاهی و سازمان اداری و استخدامی کشور انجام گرفت، برگزاری این آزمون به جهاد دانشگاهی واگذار و مرکز آزمون‌های جهاد دانشگاهی، متولی برگزاری این آزمون‌ها شد. در واقع مطابق قانون، سازمان اداری و استخدامی کشور می‌تواند مجری‌های متعددی برای آزمون استخدامی انتخاب کند و این امر انحصاری نیست که توسط مرکز خاصی برگزار شود.»

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور هم تأکید کرد اختلاف نظری بین سازمان متبوع او با سازمان اداری و استخدامی کشور وجود ندارد اما قطع همکاری ناگهانی بعد از پنج دوره برگزاری آزمون چندان طبیعی به نظر نمی رسد؛ آن هم سازمانی که بزرگ‌ترین متولی برگزاری آزمون است و آزمون های سراسری از جمله کنکور را برگزار کرده است. به طور مثال کنکور سراسری سال 1397 در هر پنج گروه آزمایشی با یک میلیون و 11 هزار و 308 داوطلب توسط سازمان سنجش در شهرهای مختلف کشور برگزار شد و حالا انتخاب یک نهاد فرهنگی، پژوهشی و آموزشی به نام جهاد دانشگاهی برای برگزاری آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی کشور، عجیب جلوه می کند.

البته ظاهر امر از برقراری روابطی صمیمانه میان سازمان اداری و استخدامی و جهاد دانشگاهی حکایت دارد. امسال چهل و پنجمین گردهمایی معاونان آموزشی جهاد دانشگاهی سراسر کشور در مجتع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی در کرج برگزار شد. در خبری که سایت رسمی جهاد دانشگاهی روز 21 مهرماه روی خروجی خود قرار داد، دکتر سید صدرالدین صدری نوش آبادی، معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور یکی از میهمانان بود و البته صحبت های جالبی را مطرح کرد: «در چهار حوزه مهم با جهاد دانشگاهی در حال همکاری بوده و هستیم. در آموزش کارکنان دولت، کانون‌ ارزیابی، سنجش شایستگی مدیران کشور و یک پروژه جدید بزرگ که به زودی از آن رونمایی می‌شود، با جهاد دانشگاهی در حال همکاری هستیم.» بعد از گذشت بیش از سه ماه به نظر می رسد پروژه بزرگ مورد نظر سازمان اداری و استخدامی کشور رونمایی شده و اجرای آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی کشور به جهاد دانشگاهی واگذار شده است.

درآمدی که شفاف‌سازی نمی‌شود

دکتر حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دلیل تغییر نظر مدیران سازمان اداری و استخدامی کشور و انتخاب جهاد دانشگاهی به‌جای سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری ششمین آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی کشور اظهار داشت: «سفارش دهنده آزمون، سازمان اداری و استخدامی کشور است. اصولا اجباری وجود ندارد اجرای آزمون را به نهاد خاصی سفارش دهد. پیش از این به ما سفارش می داد اما از این به بعد تصمیم گرفته به جهاد دانشگاهی سفارش دهد.»

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اختلافی میان سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان سنجش آموزش کشور به وجود آمده یا خیر، گفت: «خیر، اتفاقا همه چیز خیلی خوب بود و هم ما و هم مدیران سازمان اداری و استخدامی کشور از همکاری مشترک، راضی بودیم. دستگاه های اجرایی هنوز هم آزمون استخدامی سفارش می دهند و سازمان سنجش آموزش کشور، همکاری لازم را انجام می دهد.»

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص درآمد چند دَه میلیارد تومانی سازمان اداری و استخدامی کشور از ثبت نام داوطلبان در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی تصریح کرد: «درآمد حاصل از ثبت نام به خزانه واریز می شود. هزینه ها را هم طبق قرارداد منعقد شده با دستگاه مجری برگزاری آزمون، از محل درآمدها تأمین می کنند.»

توکلی در پاسخ به این پرسش که درآمد به دست آمده صرف چه اموری می شود هم گفت: «سازمان اداری و استخدامی کشور می داند باید چه کند.» مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور، پاسخ شفافی نمی دهد چرا که هیچ گاه به صورت شفاف اعلام نشده است؛ اما بعید به نظر می رسد جهاد دانشگاهی تنها به قراردادی ساده صرفا جهت تأمین هزینه های برگزاری آزمون، دل خوش کرده باشد وگرنه دردسر برگزاری آزمون، فراهم سازی محل و امکانات لازم برای چندین هزار داوطلب، چندان اتفاق وسوسه کننده ای نیست.

آشنا، مدیر مرکز آزمون‌های جهاد دانشگاهی همچنین در نشست خبری روز 30 دی ماه 97 اعلام کرده «4464 نفر در آزمون پذیرفته می‌شوند که از طریق آزمون کتبی و مصاحبه استخدام خواهند شد»، نگاهی به آمار سال گذشته و شرکت بیش از 428 هزار داوطلب، نشان می دهد تنها کمی بیش از یک درصد موفق به استخدام در دستگاه های اجرایی می شوند و 99 درصد پول خود را برای رویایی دست نیافتنی به جیب سازمان اداری و استخدامی می ریزند که البته این بار جهاد دانشگاهی هم در بهترین و سالم ترین حالت، هزینه‌کرد خود را از جیب جوانان جویای کار دریافت می کند.

واکنش‌های منفی در فضای مجازی

«هر چند وقت یکبار هم یک آزمون استخدام هماهنگ دستگاه‌های دولتی برگزار می‌کنن و یک مقدار پول جمع می‌کنن هیچکس هم استخدام نمیشه.» از این دست توئیت ها در واکنش به خبر انتشار دفترچه آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی در شبکه های مجازی به وفور دیده می شود؛ کاربرانی که معتقدند از دل آزمون های استخدامی، شغلی بیرون نمی آید و تنها پولی هنگفت جمع می شود که البته مشخص نیست در چه مسیری خرج خواهد شد. در این میان هم جهاد دانشگاهی احتمالا همراه بهتری نسبت به سازمان سنجش آموزش کشور برای سازمان اداری و استخدامی محسوب می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 993626

وب گردی

وب گردی