مشکل جدید رانندگان تاکسی های اینترنتی

به زودی قرار است تاکسی های اینترنتی نیز همچون خودروهای حمل و نقل عمومی هر 6 ماه معاینه فنی خود را تمدید کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بنابر گفته‌های مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران، از این پس تاکسی‌های اینترنتی موظف هستند هر 6 ماه معاینه فنی خود را تمدید کنند. طرح مربوط به کاهش معاینه فنی تاکسی‌های اینترنتی به 6 ماه توسط شهرداری تهران پیشنهاد شده و به زودی در شورای عالی ترافیک و دولت تصویب خواهد شد.

در حال حاضر خودروهای شخصی هر سال و خودروهای مخصوص حمل و نقل عمومی هر 6 ماه یکبار اقدام به دریافت برگ معاینه فنی می‌کنند اما با توجه به این که تعداد قابل توجهی از خودروهای شخصی نیز در کسب و کارهای مربوط به حوزه تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند قرار است اعتبار معاینه فنی این خودروها به 6 ماه کاهش یابد. بسیاری از کارشناسان معتقدند فعالیت این نوع تاکسی‌ها با نوع خدمتی که انجام می‌دهند و همچنین سیاست‌های کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها ازجمله تهران مغایرت دارد.

پوریا محمدیان‌یزدی، دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در این خصوص توضیح داد که آیین‌نامه پیشین معاینه‌فنی که در سال ۹۳ توسط هیات‌وزیران ابلاغ شده است، نیاز به اصلاح و بازنگری دارد. اگر اصلاحات انجام شوند، در آیین‌نامه جدید تعریف خودرو عمومی تغییر خواهد کرد و مفاهیمی همچون پلاک‌عمومی و پلاک شخصی با کارکرد عمومی ازجمله‌ آژانس‌ها، مسافربرهای اینترنتی و حتی وانت‌های شخصی با کارکرد عمومی تعریف خواهند شد.

وی تصریح کرد در صورتی که پیشنهاد ارائه شده مورد تایید قرار گیرد از این پس آیین نامه اجرایی معاینه فنی کشور جامع تر شده و معاینه‌فنی خودروهای پلاک‌شخصی که وظیفه جابه‌جایی بار و مسافر را برعهده دارند، آژانس‌های حمل‌ونقل بار و مسافر و تاکسی‌های اینترنتی، درصورت پذیرش دولت مانند خودروهای عمومی خواهد شد.

در طرح اصلاحی برای آیین نامه اجرایی معاینه فنی کشور عنوان شده که خودروهای پلاک‌شخصی که وظیفه جابه‌جایی بار و مسافر را برعهده دارند، آژانس‌های حمل‌ونقل بار و مسافر و تاکسی‌های اینترنتی دیگر مانند خودروهای شخصی برخورد نخواهد شد. این خودروها باید به جای هر سال هر 6 ماه به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و همچنین سن معافیت آن ها نیز از 4 سال به کمتر در حدود 1 تا 2 سال خواهد رسید. البته موارد فوق در صورتی اجرایی خواهد شد که مورد تایید دولت محترم قرار گیرد.

در این خصوص مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران توضیح داد که خودروهایی که پیمایش بیشتری دارند مثل خودروهای شخصی فعال در تپسی و اسنپ ضروری در راستای موضوع هوای پاک هر 6 ماه یکبار معاینه فنی خود را تمدید کنند. این موضوع در کارگروه ملی آلودگی هوا مصوب شده و قرار است در شورای عالی ترافیک کشور تصویب شود.

وی در خصوص نحوی اجرایی شدن و شناسایی خودروهای شخصی فعال در حوزه تاکسی های اینترنتی نیز توضیح داد که احتمالا درصورت تصویب این طرح باید تاکسی‌های اینترنتی در معاونت حمل‌ونقل ترافیک ثبت شوند البته من قصد ورود یا تعیین نحوه و جزئیات این موضوع را ندارم اما تاکسی‌های اینترنتی به‌عنوان یک استارتاپ موفق باید به مسئولیت اجتماعی خود ازجمله درباره آلودگی هوا توجه کنند.

منبع: اتومبیل فارسی

انتهای پیام/

کد خبر: 993631

وب گردی

وب گردی