نقدی بر فعالیت تشکل های دانشجویی؛ علم در غفلت و برجسته سازی سیاست

وجه برجسته تشکل های دانشجویی در دوران کنونی، وجه سیاسی آن است. پرسش اینجاست که نقش آفرینی در عرصه های علمی و تخصصی چه جایگاهی در فعالیت این تشکل ها داشته و موانع گسترش آن چیست؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ اعتماد عمومی مردم و اطمینان تخصصی جامعه به دانشگاه به عنوان نهاد علم و پژوهش زمانی افزایش می یابد که دانشگاه بتواند در زمینه های گوناگون خود را ارتقاء دهد و توانایی الگو شدن و حل مسائل اساسی کشور را داشته باشد. بخش زیادی از نیروی محرکه دانشگاه به تحرک دانشجویان و تشکل های دانشجویی بر می گردد.

گزارش پیش رو در گفتگو با مسئولان دانشگاهی و فعالان دانشجویی این مساله را واکاوی نموده است.

در یکی از سخنرانی های رهبر معظم انقلاب اسلامی ارتقای کیفیت محیط علمی دانشجویی تحت تأثیر تشکل های دانشجویی یاد شده است. به طوریکه می فرمایند: «شما (اعضای تشکل های دانشجویی) می خواهید محیط دانشجویی را کیفیت ببخشید؛ آن هم در جهت دین و حرکت انقلاب. اگر دیدیم یک تشکل دانشجویی وجود دارد، اما حرکت آن در جهت کیفیت بخشیدن به ارزشهای دین و انقلاب نیست، این تشّکل مطلقا جز مخاطبین ما نیست و در این مجموعه هم جا نمی گیرد.» (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از اعضای تشکل های دانشجویی 1375/09/15).

فی الواقع هر مجموعه دانشجویی بزرگ و کوچکی که در راستای اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در سطح دانشگاه و جامعه فعالیت کند، در دایره عنوان تشکل های دانشجویی انقلابی واقع می گردد.

انتقادی که برخی از صاحبنظران به فضای امروز تشکل های دانشجویی وارد می دانند، درگیری تشکل های دانشجویی به حواشی های موجود در سطح دانشگاه یا سیاسی بازی های عده ای است که تشکل های دانشجویی را از رسالت و ماموریت واقعی خود دور ساخته است. البته این امر به معنای عدم پرداخت تشکل های به مسائل سیاسی نیست، بلکه توازن در پرداختن به عرصه های گوناکون علمی، فرهنگی و تربیتی است.

بروکراسی، مانع همکاری تشکل های دانشجویی و معاونت پژوهشی

علی نیازی «معاون پژوهش و فناوری» دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در گفت و گو خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: فعالیت های علمی و پژوهشی تشکل های دانشجویی را از دو منظر می توان بررسی کرد؛ اول اینکه برنامه ها جنبه نمادین و تشریفاتی داشته باشد، دوم خروجی فعالیت ها منجر به دستاوردهای علمی و خلاقانه برای دانشگاه و دانشجویان شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی تصریح کرد: تشکل های دانشجویی و در ابعاد وسیع تر تشکل های دانشگاهی اگر به رسالت و اهداف واقعی خود عمل کنند، قطعا می توانند در ارتقا سطح علمی دانشگاه ها اثرگذار باشند و علاوه بر نقش آفرینی عمومی به نقش آفرینی تخصصی نیز بپردازند.

وی در ادامه افزود: تشکل های دانشجویی در کنار انجمن های علمی با برگزاری کارگاه های تخصصی و آموزشی، کرسی آزاداندیشی، نشست های علمی و... می توانند دید و جهت علمی به افکار دانشجویان بدهند و به روند رو به رشد علم در دانشگاه ها کمک کنند.

نیازی با تاکید بر توانمند سازی دانشجویان از لحاظ علم تجربی، اظهار کرد: دانشگاه به دانشجویان از طریق کلاس های درس آموزش لازم را ارائه می دهد اما تشکل های دانشجویی با برگزاری برنامه های علمی مختلف دانشجویان را با آموزش مهارتی و تکمیلی آشنا می سازند.

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: بخش پژوهش دانشگاه به وسیله تشکل های دانشجویی دانشجویان را با فلسفه پژوهش آشنا می کند، در نظام آموزشی به گونه ای است که دانشجویان در مقطع کارشناسی بیشتر با مباحث آموزشی آشنا می شوند و کمتر کار علمی و پژوهشی انجام می دهند، شاید زمان بازنگری در سیستم آموزشی فرا رسیده باشد.

وی در خصوص ارتباط و همکاری تشکل های دانشجویی با معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه بیان کرد: از نظر ساختاری و اداری تشکل های دانشجویی با معاونت پژوهشی فاصله بسیار زیادی دارند، و این یک اشکال است که باید اصلاح شود.

خلاء ظرفیتی دانشگاه برای نقش آفرینی علمی تشکل های دانشجویی

دانیال یادگاری «عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی» در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص نقش تشکل های دانشجویی در ارتقاء علمی دانشگاه های کشور گفت: با نگاه واقع بینانه باید بگویم تشکل های دانشجویی سهم بسیار زیادی در حوزه فعالیت های علمی و اثرگذاری بر افزایش روند علمی ندارند.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی به رابطه دانشگاه و تشکل های دانشجویی اشاره کرد و گفت: دانشگاه نیز سعی لازم برای استفاده از تمام توان علمی تشکل های دانشجویی را انجام نمی دهد.

وی با اشاره به تعریف و باز تعریف دانشگاه از وظایف تشکل های دانشجویی، تصریح کرد: در حال حاضر مسئولین دانشگاهی نقش جریان دانشجویی را بیشتر حول محورهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی می دانند البته از سوی دیگر جریانات دانشجویی نیز به دلیل عرف زدگی تمایل دارد بیشتر در حوزه های سیاسی و اجتماعی یا موضوعات خاص ظهور و بروز داشته باشند.

حواشی سیاسی مانع از ماموریت علمی تشکل های دانشجویی

امیر نژاد مقدم «مسئول بسیج دانشجویی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر» در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: اگر در دانشگاه اندیشه های مختلف توسط جریان دانشجویی شور و نشاط و پر تلاطم باشند، می توانند گام هایی برای پیشرفت محیط علمی دانشگاه بردارند.

این فعال دانشجویی بزرگترین مشکل دانشجویی سرگرم شدن به خواسته های کوچک و حواشی عنوان کرد و گفت: یکی از مهم ترین رسالت های تشکل های دانشجویی، کمک به پیشرفت علمی و تولید علم در دانشگاه ها است حال اگر جریان دانشجویی سرگرم حواشی بیرون و درون دانشگاه ها شود از این مامورت خود باز می ماند.

وی تصریح کرد: تشکل های دانشجویی از طریق راهکارهای متنوعی می توانند یاری رسان دانشگاه ها باشند اما برگزاری کرسی های آزاداندیشی که رهبری تاکید بسیار زیادی بر آن نیز دارد، بهترین راهکار است. چون با ایجاد یک فضا دانشجویان می توانند ایده های علمی خود را بیان کنند.

سخن پایانی؛

به عنوان جمع بندی این گزارش می توان نگاشت؛ شناخت نیازهای کشور و درک و لمس مشکلات جامعه از یک سو و ارائه راهکار علمی و عملی برای حل مشکلات از وظایف تشکل های دانشجویی است، دلیل این ادعا داشتن روحیه آرمان خواهی، مطالبه گری و توجه به اصول انقلاب اسلامی است. البته در این راه ضروریست مسئولین در راستای تقویت روحیه انقلابی، نظم و قانون مداری، رفع مشکلات مالی تشکل های دانشجویی گام بردارند.

همچنین تشکل های دانشجویی با ملزم دانستن خود به پیروی از ماموریت های علمی که مقام معظم رهبری از آنان خواسته است و با برنامه ریزی دقیق در جهت ایجاد شناخت نسبتا جامعی از فضای علمی کشور و دوری جستن از حواشی های سیاست زده می توانند از طریق فعالیت های عملی به ارتقاء علم در دانشگاه ها کمک کنند.

از جهت دیگر نیز مسئولین دانشگاهی، معاونین پژوهشی برای برطرف سازی مشکلات تشکل های دانشجویی اقدامات لازم در جهت کاهش فاصله با تشکل های و برداشتن موانع اداری این امر را انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 993677

وب گردی

وب گردی