دانشگاه آزاد اسلامی، یک کارگروه تخصصی  در رسیدگی به  امور پژوهشی ایجاد کند

معاون پژوهشی واحد کرج گفت: برای حل مشکلات پژوهشی در دانشگاه آزاد اگر یک کارگروه تخصصی در امور پژوهشی دانشگاه آزاد با حضور معاونان پژوهشی واحدهای برتر تشکیل شود بخشنامه‌‌های پژوهشی مورد بازنگری قرار گرفته و مشکلات امور پژوهشی کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند؛ همچنین راهکارهای صحیح جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد واحد کرج، انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر سید احسان شیرنگی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی و چالش‌های پیش رو گفت: در حال حاضر، یک مرکز رشد، 8 هسته و 10 واحد فناور داریم. در مجموع 8 شرکت دانش بنیان در واحد کرج موجود است که 3 مورد از این شرکت‌‌ها مجوز معاونت علمی ریاست جمهوری دارند و مهم‌‌‌ترین محصولاتی که در این واحد دانشگاهی به تولید رسیده شامل کیت دی ان آ می‌‌‌شود که به عنوان محصول فناور استان البرز در سال 97 انتخاب شده. همچنین تولید اسکن تنه درخت را داشتیم که مهم‌ترین کاربرد آن برای جلوگیری از واژگونی درختان در برابر باد شدید است، تولید دستگاه ردیاب که بر روی خودرو نصب می‌شود از دیگر محصولات مرکز رشد واحد کرج بوده که به وسیله گوشی حتی می‌‌‌‌‌‌توان خودرو را قفل کرد و بزرگترین محصول ما تولید سلنیوم و فلزات گرانبها برای نخستین بار از لجن مس است همچنین تولید شمش طلا و نقره داشتیم که در بازار به فروش رساندیم.

وی درباره چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه آزاد واحد کرج یاد آور شد: در حال حاضر، عمده‌‌ترین منبع درآمد واحدهای دانشگاهی از طریق درآمدهای شهریه‌‌ای است اما با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای تکیه دانشگاه‌ها بر شرکت‌های دانش بنیان هدف خود را بر حمایت از شرکت‌‌های دانش بنیان گذاشتیم و تفاهم نامه‌‌ها و قراردادهای خوبی با سازمان‌ها و ارگان‌‌های مختلف از جمله آستان قدس رضوی و شهرداری داشتیم و استادان و دانشجویان را در قراردادهای مرتبط دانشگاه با دیگر ارگان‌‌ها شریک کردیم. بدون شک، هدف اصلی ما در این راه، ایجاد یک حلقه وصل میان دانشگاه و صنعت بوده است و از مجموع قراردادهای دانش بنیان پیش بینی می‌شود که بیش از یک میلیارد تومان درآمدزایی داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج یاد آور شد: بسیاری از محصولاتی که در دانشگاه آزاد تولید می‌‌‌‌شود قابلیت ارائه و استفاده در کلیه واحدهای دانشگاه آزاد را دارد که می‌تواند یک بازار داخلی برای ارائه کلیه محصولات خود ایجاد کند البته واحد کرج، با ارائه یک برنامه مدیریتی نرم افزاری در حوزه علم آی تی به واحد شهرقدس یکی از پیشگامان ارائه محصولات داخلی در دانشگاه آزاد شده است که البته از برخی واحدهای دیگر هم برای ارائه این محصول تقاضا داشتیم.

شیرنگی متذکر شد: بخشنامه‌های دانشگاه آزاد در زمینه شرکت‌‌‌های دانش بنیان ناقص است و عملا بخشنامه واضح و شفافی برای ادامه فعالیت نداریم و معاونان پژوهشی اختیار عمل مشخص شده‌ای ندارند، متاسفانه در دانشگاه آزاد بیشتر بخشنامه‌ها در حوزه آموزشی است تا جایی که در حوزه دانش بنیان و تجاری سازی محصولات بخشنامه‌های مشخصی نداریم که نحوه انعقاد قراردادها و سهم واحد، یک میزان تعیین شده‌ای باشد.

وی در پایان تاکید کرد: برای حل مشکلات پژوهشی در دانشگاه آزاد اگر یک کارگروه تخصصی در امور پژوهشی دانشگاه آزاد با حضور معاونان پژوهشی واحدهای برتر در این امر تشکیل شود بخشنامه‌‌های پژوهشی دانشگاه آزاد مورد بازنگری قرار گرفته و بسیاری از مشکلات پیش رو در امر پژوهش کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 993702

وب گردی

وب گردی