ایزدی: اگر پژوهشگر عشق وطن داشته باشد، دلسرد نمی‌شود/  اُزُن به درمان اضافه می‌شود، جای درمان را نمی‌گیرد

رئیس مرکز اُزُن‌تراپی بقیه‌الله (عج)، گفت: تحقیق در ایران، عشق می خواهد و همچنین باید عِرق وطن داشته باشید. محقق باید با خود تعهد کند کارش را در ایران انجام دهد؛ در این صورت به هیچ عنوان دلسرد نمی شود.

پروفسور مرتضی ایزدی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اُزُن‌تراپی و استفاده از گاز اُزُن برای درمان بیماری‌های مختلف اظهار داشت: سال های آخر قرن 18 میلادی بود که دانشمندان به اثر اُزُن در پزشکی پی بردند. در اوایل قرن نوزدهم و با شروع جنگ جهانی دوم، این روش بیشتر جا افتاد و پزشکان متوجه شدند استفاده از اُزُن در ترمیم زخم های سربازان مؤثر است. حدود 50 سال است اُزُن در اروپا به صورت کمک‌درمانی در حال استفاده است. در اُزُن‌تراپی، درمان کلاسیک را رها نمی کنیم بلکه اُزُن را به روند درمان اضافه می کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در آنتی‌بیوتیک‌ها، یک بحث additive (افزودنی) و بحث هم‌افزایی (سینرژی) مطرح می شود؛ یعنی گاهی درمانی به درمان دیگر اضافه شده و تأثیر محصول آنها از هر یک بیشتر است. شاید جمع 2 و 3 در بحث additive نهایتا 5 خواهد شد ولی در «سینرژی»، مجموع 2 به اضافه 3، امکان افزایش تا 7 را دارد و در واقع اثر از مجموع دو عدد بیشتر است. اُزُن به عنوان کمک‌درمان چنین تأثیری دارد و بستگی به خاصیت مورد استفاده موجب می شود عوارض داروها به صورت جامع کمتر شود.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری تصریح کرد: اُزُن، اثری از نظر پاتولوژی (آسیب‌شناسی) روی عضوی دارد که آسیب دیده است. همچنین روی سیستم های مجاورتی و حمل و نقل از جمله خون‌رسانی، سلول های خونی و ... اثر می گذارد. در واقع تأثیری مثلثی را شکل می دهد. بیش از 90 درصد اُزُن بعد از ورود به خون، ظرف 90 ثانیه وارد سلول می شود. ما اجازه نداریم اُزُن را به صورت مستقیم وارد خون کنیم، خون را می گیریم و با اُزُن، ترکیب کرده و بعد تزریق می کنیم. قبلا اُزُن را به شکل مستقیم تزریق می کردند و اکنون هم برخی این کار را به غلط در دنیا انجام می دهند؛ اما انجمن جهانی اُزُن‌تراپی که خودم عضو هیأت خبره‌اش هستم، این کار را ممنوع کرده چون احتمال «آمبولی» را افزایش می دهد. اُزُن به محض ورود به سلول، از طریق مکانیزم‌هایی وارد عمل می شود و مستقیما روی میتوکُندری و همچنین ریبوزوم، اثر می گذارد و باعث می شود سلول آسیب‌دیده که قدرت بازتوانی ندارد، با دریافت انرژی از مرگ سلولی بگریزد.

اُزُن در غلظت‌های خاص، اثر درمانی دارد

وی در خصوص خطرات احتمالی تزریق اُزُن به بدن انسان افزود: استنشاق اُزُن بسیار خطرناک است و سازمان بهداشت جهانی، تنفس بیش از 15 صدم پی‌پی‌اِم (بخش در میلیون) را در هشت ساعت ممنوع کرده است؛ اما اُزُن در غلظت‌های خاص، اثر درمانی دارد و سالم است. یکی از طرح های تحقیقاتی ما مربوط به «بررسی اثرات سمّیت حاد و مزمن تزریق غلظت های مختلف گاز اُزُن در مدل حیوانی» بود. ما در این طرح، ثابت کردیم اگر اُزُن در غلظت های مشخص و به درستی مورد استفاده بگیرد، هیچ اثر سمّی ندارد و کاملا بی‌خطر است. در نتیجه گیری طرح نوشته ایم: «نتایج حاصل نشان می دهد استفاده از غلظت های معمول اُزُن که در درمان به کار می بریم فاقد سمّیت است و فقط در غلظت های بالا، گاز اُزُن ممکن است موجب سمّیت کلیوی و کبدی شود.»

ایزدی با تأکید بر نیاز به تخصص بالا برای تزریق گاز اُزُن خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه شرکت ها به دلیل نگاه تجاری، ژنراتورهای اُزُن را میان پزشکان توزیع می کنند، پزشک بدون پشت سر گذاشتن دوره تخصصی، ظرف یک ساعت کار با دستگاه را یاد می گیرد و فرد تصور می کند اُزُن‌تراپیست شده است. اگر من به کسی، تئوری پرواز با هواپیما را یاد بدهم، آیا فرد جرئت می کند بدون آموزش تخصصی، در کابین خلبان بنشیند؟ باید پزشکان، آموزش تخصصی ببینند. خودم هم ابتدا تصور می کردم یک متخصص بیماری‌های عفونی ظرف 3 تا 6 ماه می تواند درمان زخم دیابتی را با اُزُن به خوبی یاد بگیرد؛ اما عملی نیست. شخصا نزدیک به 10 سال است به صورت تخصصی فقط روی زخم کار می کنم. همکاران ما در مرکز اُزُن‌تراپی بقیه‌الله (عج) یکی، دو سال آموزش می بینند؛ اما هنوز جای کار بیشتری دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا رشته ای به صورت آکادمیک در دانشگاه ها برای اُزُن‌تراپی تعریف شده یا خیر، ادامه داد: فعلا در ایران چنین اتفاقی رخ نداده ولی در غرب، رشته های دانشگاهی مربوط به آن هست و ایتالیا حتی دانشکده ای مخصوص به اُزُن‌تراپی دارد. من اول دوره ای در آلمان دیدم و بعد مجوز تدریس اُزُن را دریافت کردم. البته با عقبه تحقیقاتی قدرتمندی به آلمان سفر کردم، حدود 6 سال تحقیق جدی روی اُزُن انجام دادم و از نظر تئوریک، چیزی کم نداشتم. نزدیک به 800 مقاله را دسته بندی و مطالعه کردم.

اولین گروه در ایران هستیم که به اُزُن‌تراپی پرداختیم

رئیس مرکز اُزُن‌تراپی بقیه‌الله (عج) درباره نحوه آشنایی با مقوله درمانی اُزُن گفت: از نظر درمانی، متخصص بیهوشی در رشت، نخستین اقدام را انجام داد ولی از نظر تحقیقاتی با فاصله چندین سال، اولین گروه در ایران هستیم که به اُزُن‌تراپی پرداختیم اما از لحاظ درمان عملی، فاصله ای چند ماهه داشتیم. یک تیم در فرانسوی در سال 1385 به سراغ ما آمد و درباره استفاده از اُزُن در گندزدایی آب صحبت کرد ولی ما توجه چندانی کردیم. اما بعد به سراغش رفتم و حدود یکی، دو هفته جست و جو کردم و دیدم دنیایی عظیم پیش رویم است. در ادامه یک تیم تحقیقاتی تشکیل دادم، ابتدا روی ژنراتور اُزُن کار کردیم تا بتوانیم از آب راکد برای استفاده در قمقمه های کوچک جهت شرایط سخت مانند کوهنوردی و جنگی بهره ببریم و بدون هیچ ترسی، آب را اُزُنه کنیم و بخوریم که این کار را انجام دادیم و مقاله این اتفاق هم ثبت و چاپ شد.

ایزدی تأکید کرد: در قالب تحقیقاتی مشترک میان دانشگاه بقیه‌الله (عج) و جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران روی زخم کار کردیم، سپس سیستم را به صورت کامل به دانشگاه بقیه‌الله (عج) منتقل کرده و تحقیقات را گسترش دادیم. در ادامه برای گذراندن دوره ای به آلمان رفتم. در این دوره به من، مجوز تدریس بین المللی دادند. همچنین دوره هایی در اسپانیا، سوئیس و ایتالیا گذراندم که مربوط به سرطان ها، زخم دیابتی، بیماری‌های مغزی مثل پارکینسون، اِم‌اِس، سکته مغزی و دردها بود. از سال 2016 هم به عنوان کارشناس خبره انجمن جهانی اُزُن انتخاب شدم. به صورت مداوم در حال تحقیق هستیم و حدود 20 طرح تحقیقاتی در رابطه با اُزُن در دانشگاه بقیه‌الله (عج) انجام داده ایم. البته اکثر طرح های ما به شکل چندمرکزی است.

حتی یک ریال کمک برای طرح های مربوط به اُزُن نگرفته‌ام

وی در واکنش به انتقاد تعداد زیادی از محققان و پژوهشگران مبنی بر عدم حمایت کافی از طرح های تحقیقاتی گفت: در طی چهار سال گذشته، حتی یک ریال کمک از دانشگاه برای طرح های مربوط به اُزُن نگرفته ام و تمام تحقیقات ما محصول مرکز اُزُن‌تراپی است. همه مخارج را از جیب هزینه کرده ام که رقم کمی هم نیست و به چند صد میلیون تومان می رسد. تحقیق در ایران، عشق می خواهد و همچنین باید عِرق وطن داشته باشید. محقق باید با خود تعهد کند کارش را در ایران انجام دهد و در این صورت به هیچ عنوان دلسرد نمی شود. باید با دانشگاه ها ارتباط برقرار کرد و از ظرفیت نخبگان بهره برد.

رئیس مرکز اُزُن‌تراپی در ادامه تصریح کرد: ما 5، 6 تیم هستیم که 15، 16 نفر را شامل می شود. دانشجوی پی‌اِچ‌دی، دانشجوی بیولوژی، دانشجوی کشاورزی و ... داریم. وقتی مرکز اُزُن‌تراپی را تأسیس کردیم، درمان زخم را در دستور کار قرار دادیم و هر چه درآمد داشتیم را خرج تحقیق کردیم. راه را هم برای ورود دانشجویان علاقه‌مند باز گذاشتم. دانشجویانی بودند که نزد من آمدند و برای تحقیق روی اُزُن، ابراز تمایل کردند و حالا در تیم ما مشغول فعالیت هستند. مقالات‌شان هم در مجلات با نمرات بالا چاپ شده است. به طور مثال روی سم عقرب گاردیوم کار کردیم که بسیار کُشنده است و آنتی‌سرُمی هم ندارد. طرح را با کمک دانشگاه شهید بهشتی اجرا کردیم و مقاله اش هم چاپ شد. هر یک از دستگاه های اُزُن، 125 میلیون تومان قیمت داشت و خریدش کار آسانی نبود ولی من به راحتی، دستگاه را در اختیار دانشجویان قرار دادم، حتی تسهیلاتی که به دلیل انتخاب به عنوان پژوهشگر نمونه در اختیارم گرفت را در راه تحقیقات خرج کردم. همچنین با جوانان دیگری کار کرده و با همکاری دانشگاه تهران، تحقیقاتی روی سرطان انجام دادیم که به نظرم می تواند در آینده، تغییری اساسی در درمان سرطان با اُزُن ایجاد کند چون این تحقیق روی موش ها با موفقیت انجام گرفت.

ابتدا عده‌ای از همکاران مقابل اُزُن‌تراپی موضع داشتند

پروفسور ایزدی در خصوص تأکید مقام معظم رهبری بر توجه به عنصر تحقیق و پژوهش و قطع وابستگی به غرب خاطرنشان کرد: بالغ بر 50 درصد تحقیقات ما عملیاتی شده است. وقتی از اسپانیا برگشتیم، تحقیقات را به آزمایشگاه بردیم تا به نتایج محسوس برسیم. نگاه به اُزُن بسیار متفاوت و حتی متناقض است. ما تحقیقات وسیعی انجام دادیم، آزمایش کردیم و زمانی که تأثیرش را ثابت کردیم، انجامش دادیم. خیلی از همکاران در ابتدا مقابل ما موضع گرفتند چون فکر می کردند قرار است جای آنها را بگیریم، در حالی که بارها اعلام کردیم همراه پزشکان بوده و نقش کمک‌درمانی داریم. همکارانی که کمک ما را پذیرفتند، در درمان‌های آنها تأثیرات زیادی ایجاد شد.

وی درباره این‌که چرا اُزُن‌تراپی تا حد زیادی در ایران ناشناخته است، افزود: اُزُن‌تراپی به تازگی وارد ایران شده ولی هدف بزرگ ما، مرجعیت در بحث اُزُن است. در ایتالیا، سه هزار مرکز اُزُن‌تراپی است ولی ما تنها مرکز جامع مخصوص اُزُن در ایران هستیم. ما کنگره های زیادی در شهرهای مختلف کشور برگزار کرده و در صدا و سیما هم برنامه هایی داشته ایم تا بتوانیم خواص درمانی اُزُن را به مردم بشناسانیم. اُزُن، یکی از موهبت های الهی است و باید استفاده از آن را آموزش دهیم. ما در حال تولید 12 محصول اُزُن هستیم، پُماد اُزُن را که به صورت انحصاری در اختیار چند کشور معدود بود، با مدلی متفاوت ثبت کردیم. اُزُن در دُزهای مختلف، اثرات متفاوتی دارد. به طور مثال، اگر دُزی که برای سرطان مورد استفاده می گیرد را در بیماری رماتیسمی به کار ببرید، بیمار را با مشکل جدی مواجه می کنید. برعکس این موضوع هم صادق است. بسیار اهمیت دارد چه دُزی برای کدام بیماری مورد استفاده قرار بگیرد.

به درمان اضافه می شویم و جای درمان را نمی گیریم

رئیس مرکز اُزُن‌تراپی بقیه‌الله (عج) در مورد صحبت های مقام معظم رهبری مبنی بر نگاه به شرق، ادامه داد: در قاره آسیا، کشورهایی مانند چین و ژاپن هم روی اُزُن کار می کنند ولی ارتباطات ما با دانشگاه های اروپایی در این مدت بسیار بیشتر بوده است. البته ایران جزو کشورهایی است که دستاوردهای زیادی در بحث اُزُن داشته است. به عنوان نمونه در تحقیقی مشترک با دانشگاه شهید بهشتی، اثر محلول اُزُن را در شکستگی‌های باز، بررسی کردیم. معمولا شست‌وشو با سرُم صورت می گیرد، ما این کار را با اُزُن انجام دادیم و دیدیم هم مقدار میکروب ها به شدت کمتر شد و هم زودتر جوش خورد. ژاپنی ها این کار را روی حیوان انجام دادند ولی ما نخستین تیمی بودیم که نتیجه موفقی روی انسان گرفتیم. البته تمام امور زیر نظر مستقیم کمیته نظارت انجام گرفت.

ایزدی تأکید کرد: متأسفانه هنوز مقاومت زیادی وجود دارد و ما را به چشم رقیب می بینند، در حالی که ما کمک‌کننده هستیم. ما به درمان اضافه می شویم و جای درمان را نمی گیریم. وقتی گرگی به گله حمله می کند، سگ برای حفاظت از گوسفندان فقط چنگ و دندان نشان می دهد ولی با گرگ درگیر نمی شود، اما وقتی چوپان را در کنار خود ببیند، انرژی و قدرت می گیرد و شاید به گرگ حمله کند. من اُزُن را به آن چوپان تشبیه می کنم. به اعتقاد من، اُزُن، یک گاز نیمه هوشمند است که انسان باید با انتخاب غلظت درست، بهترین نتیجه را بگیرد.

وی در خصوص تقدیر مقام معظم رهبری، در پایان گفت: کتاب «Travel medicine :A country to country guide» من در نیویورک چاپ شد و رهبر معظم انقلاب روز سوم ماه شعبان مصادف با میلاد امام حسین (ع) در سال 1394 از من به خاطر این کتاب تقدیر کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 993710

وب گردی

وب گردی