رابطه متقابل شغل با سلامت جسم و روح افراد؛

آیا حال کاری شما خوب است؟

یکشنبه 4 فروردین 1398 - 09:46
کد مطلب: 993737
کار

هنگامی که از کار خود متنفر باشید، اتفاقاتی در بدن شما رخ می دهد. اگر به کار خود عشق نمی ورزید، حتما گزارش زیر را بخوانید.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هر کسی ممکن است تاکنون داشتن روزهای بد در سر کار و شغل خود را تجربه کرده باشد اما پیش از این که این روزهای بد کاری به کابوس هایی هر روزه تبدیل شوند، نشانه هایی وجود داشته اند که اگر به آنها توجه می شد، شاید شخص به راحتی می توانست جلوی بروز چنین احساساتی را بگیرد. استرس های روزانه و فلج کننده ای که به راحتی پس از مدتی حتی سلامت جسمی و روحی شخص را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

بسیاری از آمریکایی ها در دام شغل های زهزآگین خود گیر افتاده اند . مساله ای که هم کارفرماها و هم کارمندان باید آن را به شدت جدی بگیرند.

در همین راستا پرفسور جفری پفایفر پروفسور رفتار سازمانی در دانشگاه استنفورد و همکارانش که کتابی به نام« مرگ برای جبران خسارت » نوشته اند، تحقیقی انجام دادند که طبق نتایج آن به دلیل مدیریت ضعیف در شرکت های آمریکایی، هزینه های درمانی چنین افرادی تا 8 درصد از هزینه های سالانه بهداشتی کشور را به خود اختصاص داده و البته هر ساله با 120،000 مرگ و میر اضافه مرتبط است.

بدن شما حتی پیش از این که خودتان بدانید و یا حتی به صورت کامل به این نتیجه برسید که باید خود را به خاطر کارتان سرزنش کنید، علایم استرس را درک کرده و در رابطه با آن به شما هشدار و چراغ قرمز را نشان می دهد. هشدارهایی که به شما علامت می دهند، حال کاری شما خوب نیست.

نمی توانید بخوابید

« مونیک رینولدز » روانشناس بالینی از مرکز اضطراب و تغییر رفتار که پایگاه آن در مریلند واقع شده در این رابطه گفت: « بسیاری از کسانی که به ما مراجعه می کنند از اولین مواردی که درباره آن صحبت می کنند، بیخوابی های شبانه است. آنها می گویند که قادر به خوابیدن نیستند چرا که ذهن آنها مدام درگیر است و یا این که نمی توانند خواب ببینند. آنها در اواسط شب از فکر خود در مورد لیست کارهای روزانه شان بیدار می شوند. » شاید چند شب بی خوابی چندان به چشم نیاید اما اگر این استراحت نداشتن ها به یک الگو تبدیل شود، ممکن است نشانه ای از استرس شغلی شما باشد. رینولدز گفت: "اگر این اتفاق به طور پیوسته با کار مرتبط باشد، نشان دهنده این است که چیزی در این میان تعادل ندارد".

سردرد دارید

معمولا عضلات شما به بدنتان آسیب نمی رسانند با این وجود انجمن روانشناسی آمریکا اعلام کرد: زمانی که محل کار را به عنوان یک منطقه خطر شناختید، عضلات فوقانی شما عرصه را برای اعصاب و ستون فقراتتان تنگ می کنند. تنش مزمن در گردن، شانه ها و سر، می تواند با میگرن، سردرد و تنش همراه باشد.

عضلات شما در مواجهه با زخم و جراحت، خود را منقبض می کنند تا از بدن محافظت کنند. طبق اعلام این انجمن، زمانی که محل کار برای شما به عنوان منطقه خطر شناخته شود، عضلات در این حالت نیز به حالت منقبض درمی آیند که در آن صورت به شکل تنش و گرفتگی مزمن در گردن، شانه ها و سر، همراه با میگرن و سردرد شدید بروز پیدا می کند. رینولدز در این باره گفت: "استرس، علائم فیزیولوژیکی ایجاد می کند که به عنوان درد ظاهر می شود."

عضلات شما همیشه درد می کنند

هنگامی که کار شما مسموم باشد، می توانید احساس کنید که شما در حال مبارزه با یک ببر وحشی روی میز خود هستید. تحت یک تهدید درک شده، مغز شما مورد هجوم سیل آسای پیام های سیستم عصبی با آدرنالین و هورمون استرس قرار می گیرد.

رینولدز گفت: "سیستم عصبی ما در مشاغل سمی، دائما بر لبه پرتگاه است." "ما مرتبا در حال پیش بینی شرایط بوده و آماده پاسخگویی به یک رئیس یا کارمند ناخوشایند هستیم."

اگر شما همیشه در حال تایپ کردن و یا دنبال کردن ایمیل ها هستید در حالی که شانه هایتان افتاده و فکتان بهم چسبیده است، این می تواند نشانه ای از این باشد که کارتان بر سلامتی شما تأثیر می گذارد.

سلامت روان شما بدتر می شود

رینولدز اشاره کرد که افزایش استرس می تواند مسائل بهداشت روانی موجود را تشدید کند: « کسی که احیانا محیط کارش واقعا سمی باشد؛ مدام نگران است و این نگرانی اغلب آنقدر تشدید می شود تا از آستانه بالینی سلامت فرد عبور کند. »

اگر احساس می کنید که رئیس شما همیشه از شما کار اضافه می خواهد، این یعنی که وی از سلامت روان شما هزینه می کند. تحلیل نتایج یک مطالعه که سال 2012 بر روی 279 تحقیق در این رابطه انجام شد، نشان می دهد که ادراکات ناعادلانه سازمانی با شکایات بهداشتی کارکنان از قبیل overeating و افسردگی، مرتبط است.

« E. Kevin Kelloway »، رئیس تحقیقات روانشناسی بهداشت حرفه ای کانادا در دانشگاه « سنت مری » گفت که رفتارهای ناعادلانه در محل کار می تواند باعث بروز استرس منفی شود.

او گفت: « بی عدالتی، استرس، استثمار و موارد مشابه کاملا سمی هستند و به هسته وجودی ما حمله می کنند. وقتی شما با من غیرمنصفانه رفتار می کنید، به شخصیت من به عنوان یک فرد حمله می کنید و من با پذیرفتن و سکوت در مقابل این رفتار در واقع گفته ام که سزاوار رفتارهای منصفانه هستم یا شاید در موارد دیگر خودم با دیگران این گونه رفتار می کنم."

بیشتر مریض می شوید

اگر به طور مداوم در معرض سرماخوردگی قرار می گیرید، در مورد احساسی که به شغل خود دارید به صورت کاملا شفاف و جدی فکر کنید. تحقیقات گسترده در این باره نشان می دهد که استرس مزمن می تواند سیستم ایمنی بدن را در معرض خطر قرار دهد که همین امر باعث می شود تا شما بیشتر به بیماری مبتلا شوید.

علاقه ای به رابطه جنسی ندارید

این که زمان خود را چگونه می گذرانید، نشاندهنده چیزی است که برای شما بیشترین ارزش را دارد. هنگامی که کار را با خود به خانه می آورید، روابط خود را کاملا تحت الشعاع آن قرار خواهید داد. رینولدز گفت: "باید مقدار مشخصی از آرامش را در اختیار داشته باشیم تا احساس تشنگی به وجود آید. پس از آرامش عامل زمان مطرح می شود که به نظر نمی رسد مردم زمان کافی برای داشتن رابطه جنسی کنار گذاشته باشند. " انجمن روانشناسی آمریکا نیز در این باره اشاره می کند: هنگامی که زنان مجبور به استحکام موقعیت خود در حرفه ای می شوند، بر اساس بسته به میزان تعهدات شخصی و مالیشان ، می توانند میل جنسی خود را کاهش دهند. این در حالی است که برای مردان چنین حالتی وجود ندارد و این استرس مزمن می تواند منجر به تولید تستوسترون پایین تر شود که به نوبه خود سبب کاهش میل جنسی در آنها می شود.

همیشه خسته اید

این خستگی همیشگی است. خستگی دردی عمیق است که بدون خواب آرام و کافی و یا تعطیلات آخر هفته - به نظر نمی رسد درمان شود.

کلووی در این باره اشاره کرد که هیچ روشی برای تنظیم این که افراد به محل کار و شغل سمی چه واکنش نشان دهند، وجود ندارد بنابراین خستگی در محدوده علائم فیزیکی این کارکنان ممکن است مدام احساس شود.

پرفسور پفایفر در این رابطه گفت: « مشاغل سمی می توانند چرخه ای ایجاد کنند که ما را از بین ببرد. شما احساس خستگی می کنید، زیرا شما بیش از حد طولانی کار می کنید و خیلی طولانی کار می کنید زیرا احساس خستگی می کنید.»

معده شما بد عمل می کند

« حدود شش ماه است که متوجه شده ام که هر روز بعدازظهر یک درد در معده ام ایجاد می شود. این نشانه ای بود که به من اخطار می داد کار و شغل اشتباهی را ادامه می دهم . هنگامی که همه کارهای آزاردهنده ام را ترک کردم، همه علائم درد جسمیم نیز از بین رفت. »

سوء هاضمه، یبوست، التهاب می تواند با استرس ارتباط داشته باشند، زیرا استرس بر چگونگی هضم روده تاثیر می گذارد و همچنین می تواند باکتری های روده خود را تغییر دهد که به نوبه خود بر روحیه ما نیز تاثیر می گذارد. کلووی می گوید: "به همین دلیل است هنگامی که شما ناراحت می شوید، ممکن است دچار درد معده شوید، که این درد خود را تحمل کار سمی را در هر شرایط دیگری سختتر کند.

ذائقه تان تغییر می کند

اشتهای شما به مغز شما نزدیک است. طبق نامه بهداشتی هاروارد، تحت شرایط استرس حاد، بدن شما در مقابل و در پاسخ برای مبارزه، آدرنالین آزاد می کند و به بدن می گوید که هضم را متوقف کند تا توجه ما را به خطر جلب کند. در صورت وجود استرس طولانی مدت، غده فوقانی بدن شما آزاد می شود و کورتیزول تولید می کند. کورتیزول هورمونی است که می تواند گرسنگی را افزایش دهد. هنگامی که کار شما موجب ناراحتی عاطفی طولانی مدت می شود، هر چیزی ممکن است به راحتی به غذا تبدیل شود.

هاروارد همچنین گزارش می دهد که خوردن غذاهای شیرین ممکن است پاسخ ها و احساسات مربوط به استرس را خفه کند، به همین دلیل آنها اغلب به عنوان غذاهای راحتی دیده می شوند، اما این امر عادت ناخوشایندی است که باید از آن اجتناب کنید.

چه کاری می توانید برای مبارزه با آن انجام دهید؟

  • به خود استراحت دهید

پس از این که بدن شما به شدت هشدار داد تا از خواسته های ناعادلانه و کارفرمایان بد سرباز زند، باید وقت خود را صرف کنید. رینولدز توضیح داد: « هنگامی که ما به سیستم عصبی خود فرصتی برای استراحت و تنظیم مجدد نمی دهیم، این امر باعث ایجاد آسیب در درازمدت می شود. همراهی با خانواده و دوستان در خارج از محل کار، مدیتیشن و ورزش می تواند به کاهش علائم استرس کمک کند.»

  • تفکر منفی خود را بازنویسی کنید

یکی از اصول درمان، « شناخت رفتاری» این است که چگونه فکر می کنید و این که آیا می توانید احساسات خود را تغییر دهید. رینولدز گفت: "این امکان وجود ندارد که همه بتوانند شغل خود را عوض کنند، اما می توانیم روی وضعیتی که داریم تا جایی که می توانیم، تمرکز و کنترل داشته باشیم." ما می توانیم از ذهن آگاه خود برای مدیریت نشاط امور ناخوشایند و همچنین نحوه ارائه یا آنچه که همکارانمان در مورد ما فکر می کنند، استفاده کنیم.

  • شرایط نامناسب را ترک کنید

اگر تمام علایم و شرایط ذکر شده در مطلب بالا را به عنوان هشداری برای خود می بینید بدان معناست که شما نیاز دارید تا یک کار جدید یا شغل دیگری را اختیار کنید. پفایفر می گوید که ساعت های طولانی، عدم استقلال، برنامه ریزی نامنظم و ناامنی اقتصادی در شغل، همه عواملی هستند که به ایجاد یک محیط کاری سمی منجر می شود. کارکنان باید پشت آن را کنار بگذارند، نه تنها با آن کنار بیایند. او گفت: "شما باید مشکل اساسی را رفع کنید، نه این که تنها با علائم برخورد کنید."

نویسنده و مترجم: آزاده شهریاری

انتهای پیام

159 / 279

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار